Equinor og Telenor nekter ansatte bonuspoeng på privatreiser
Equinor og Telenor er blant selskapene som nekter ansatte bonuspoeng på private reiser, skriver Dagens Næringsliv.
1. januar ble det innført nye innrapporteringsregler for bruk av bonuspoeng, som forplikter arbeidsgivere til å skatteinnberette de ansattes bonusbruk.
Men stadig flere selskaper omgår byråkratiet med innberetning ved å nekte de ansatte bonuspoeng på private reiser, sier sjef Bernt Roger Eliassen i reisebyråkonsernet BCD Travels, til avisen.
– Jeg vil anslå at 70 til 80 prosent av bedriftskundene vi har snakket med så langt har valgt å forby privat bruk av bonuspoeng opptjent på jobbreiser, sier han.
Børskommentar: Blir 2019 året der Nel får sitt gjennombrudd?
Equinor og Telenor, som til sammen har 40.000 ansatte, er blant selskapene som har innført en slik regel for sine ansatte.
– Det er den enkelte ansatte som har ansvar for å holde oversikt over egne bonuspoeng og sikre at de ikke tar ut bonuspoeng opptjent på forretningsreise, til private formål, sier pressetalsmann Bård Glad Pedersen i Equinor.
Berit Svendsen frykter nett-troll og mediestorm skremmer damene fra toppen
Flere artikler
SAS lanserer rapporteringsløsning for bonuspoeng-skatten
Pålegger ansatte hjemmekontor etter risikoreiser
Flere flyselskaper forlenger gullkundenes fordeler og bonuspoengenes levetid
- Annonsørinnhold
Equinor ber ansatte som har vært på reise om å holde seg hjemme i 14 dager
Equinor-ansatt smittet i Nordsjøen