Rederiforbundets årskonferanse: - Det verste gjenstår

Det er tøffe tak for offshore-rederiene om dagen. Både Rederiforbundet, rederne selv og bankene tror på bedre tider, men på langt nær med det aller første.

PESSIMISTISK: Administrerende direktør i Rederiforbundet, Sturla Henriksen, forteller shippingfolket om at den tyngste tiden i store deler av næringen ligger frem i tid.
Publisert:

– Ansvaret er tungt for dere som må ta de tøffe og nødvendige beslutningene.

Sturla Henriksen, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, taler foran en fullsatt konferansesal på Hotel Bristol i Oslo.

Han var en av de første på scenen i anledningen forbundets årskonferanse.

Innledningsvis markerte Henriksen seg med å skildre den begredelige tilstanden i store deler av shippingnæringen.

Podkast: - Norske redere er petroholikere, nå må de på avrusning!

Nylig utkom Rederiforbundets konjunkturrapport.

Der går det frem at 12.000 menn og kvinner i norske rederier ved utgangen av 2016 vil ha blitt permittert eller oppsagt i løpet av to år.

Til sommeren kommer hvert sjette norskkontrollerte offshorefartøy til å ligge i opplag.

– Dessverre ser det ut til at verste gjenstår, sier Henriksen til de fremmøtte.

Forsamlingen, majoriteten bestående av eldre menn i dress og slips, ser ikke ut til å være uenig i påstanden.

Les også

Spår 100 dollar fatet i 2020

Rederne: – Spørsmålet er når

Gjennom selskapet Siem Industries er investoren Kristian Siem største aksjonær i selskapene Subsea 7 og Siem Offshore.

– Vi tror at det blir et bedre marked i fremtiden. Spørsmålet er når, sier han til E24.

Til tross for at han har fulgt oljeprisen tett siden han begynte i oljebransjen i 1972 mener han det er vanskelig å si noe om er hvor oljeprisen skal gå – i motsetning til oljeeksperten Jarand Rystad som anslår et tresifret prisnivå i 2020.

(Saken fortsetter under bildet.)

ÅLESUND: Supplyskip fra Farstad Shipping ligger i opplag. - Vi ser en bedring når oljeprisen snur, sier adm.dir Karl-Johan Bakken - som ikke vil spekulere i når. Bildet er tatt i januar 2016.

– Der er det politiske, økonomiske og strategiske og andre faktorer som spiller inn som hver for seg er så komplekse at prøve å trekke konklusjon om at oljeprisen kommer til å ligge på et bestemt nivå i 2020, det greier ikke jeg i hvert fall.

INVESTOR: - Det som holder næringen oppe nå er de kontraktene ble inngått før oljeprisfallet, sier investor Kristian Siem.

Han merker seg at flere synes å se en oppside heller enn nedside i oljeprisutviklingen, men understreker at ingen prognoser er sikre- selv ikke Rystad Energy sine.

– Ære være han for å forsøke. Men til og med hans prognoser bør man ta med en viss skepsis.

Siem forteller at det som nå holder næringen oppe er de kontraktene som ble inngått før fallet i oljeprisen.

– Det gir en kontantstrøm som gjør at de fleste OSV-operatørene (Offshore Support Vessels journ.anm.) holder dørene oppe. Når det gjelder nye kontrakter så er de stort sett ned mot driftskostnadene, med unntak av noen kontrakter i spesielle situasjoner kan man få mer ut av.

(Saken fortsetter under bildet.)

MULIGHETER: Det var ikke kun pessimisme å spore på årskonferansen til Rederiforbundet torsdag. Forsamlingen lærte at 70 prosent av jorden var dekket av hav, og at tross alt 90 prosent av verdens varer transporteres på kjøl.

Karl-Johan Bakken, administrerende direktør i Farstad Shipping, har selv måttet ta tøffe beslutninger om å sende ansatte hjem og skip i opplag.

– Vi ser en bedring når oljeprisen snur, sier han – som ikke ønsker å spekulere i når.

I fjerde kvartal skrev selskapet ned sine anleggsmidler for over en milliard kroner.

– Men at det snur, det vet vi, sier Bakken.

Nylig uttalte Rederiforbundet i E24s podkast «Valebrokk og Co.» at situasjonen er tøff for mange av medlemsbedriftene i offshoresektoren.

– Rederiene gjør det de kan for å kutte kostnader. De legger skip i opplag, sier opp og permitterer ansatte og de reforhandler lån for å endre avdragsprofiler, sa Sturla Henriksen.

Og i nedgangstider er det ofte bankene som øker sin makt over selskapenes skjebne.

Norske redere er petroholikere, men nå må de på avrusning

(Saken fortsetter under bildet.)

FORSAMLINGEN: Shipping er en mannsdominert bransje. På Rederiforbundets årskonferanse var det en overvekt av eldre menn, men både moderatoren og flere andre på scenen var av det motsatte kjønn.

DNBs shippingdivisjon: – 2019

Kristin Holth, leder av DNBs divisjon for shipping, offshore og logistikk, sier til E24 at banksiden også ser lys i enden av tunnelen, men at det ligger et godt stykke frem.

– Vi må planlegge for at vi er i 2019 før vi ser noen bedring, sier Holth – som sier det har gått "mye raskere ned" enn det man så for seg for ett år siden.

– Om det skal lenger ned eller bli verre vet jeg ikke, jeg vil heller si at fordi det tar lang tid blir det tyngre.

Banken har samtaler med kunder, andre banker, eiere og obligasjonseiere for å forsøke å løse de finansielle utfordringene som møter bankens kunder i det utfordrende offshoremarkedet.

– Det er gode, men krevende diskusjoner. Det er vanskelig fordi man skal finne løsninger som er langsiktige nok.

Publisert:
Gå til e24.no