Har sauset bort millioner på luksusmat

Pengene renner ut hos to av hovedstaden luksusmat-satsninger. Hos den gamle kjempen derimot...

DÅRLIG ÅR: Regnskapstallene fra Brønnøysund viser at Maschmanns matmarked hadde et dårlig førsteår, etter åpningen rundt juletider 2012. Man gikk i underskudd med vel ti millioner av en omsetning på 45.
  • Jo Andre Aakvik
  • Sophie Lorch-Falch
  • Maren Løhre
Publisert:

I løpet av et drøyt år forsvant hele den millionen eiendomsinvestor og aksjeinvestor Torstein Tvenge og datteren Marianne i 2012 satset på det eksklusive matmarkedet Maschmanns på Skøyen i Oslo.

Regnskapet for 2013, matmarkedets første hele år, viser et underskudd på hele 10,5 millioner kroner, av en omsetning på 45,5 millioner.

Det betyr at eieren sponset kundene med litt over hver fjerde krone de handlet for.

Hos to av de andre kjente luksusmatbutikkene i Oslo, så har også Gutta på Haugen blodrøde tall, mens tradisjonsrike Fjelberg - med røtter tilbake til 1917 - er den eneste av de tre som kan vise til et solid overskudd i fjor.

Sjekk nøkkeltallene til din lokale krambod i E24 Bedrift

- Folk drikker for lite

For Maschmanns, som åpnet i desember 2012, er egenkapitalen tapt.

Far og datter Tvenge, som er hovedeiere, skriver i årsrapporten at de tror det er grunnlag for videre drift, og at de er villige til å risle nye penger over matmarkedet.

Maschmanns er bygd opp som en mathall med ulike spesialiserte boder og restauranter i bygget.

- Maschmanns Bakeri og pizza går meget bra, og matmarkedet går i pluss, skriver Tvenge i en uttalelse til E24.

- Brasseriet går i minus til tross for «fulle hus» fra 12 til 19-20 på kvelden. Folk drikker svært lite. Det er et av problemene, samt at det er en veldig arbeidsintensiv bransje, forklarer Tvenge om problemene man hadde i førsteåret.

Det ble også gjort endinger i Maschmanns' ledelse etter negative resultater første halvår, opplyser Tvenge videre - og legger til at underskuddet etter første halvåret var større enn året sett under ett. Han mener med andre ord det går bedre.

(Saken fortsetter under bildet.)

EKSKLUSIVE VARER: Her studerer kunder utvalget i Maschmanns ostedisk.

Ett års omsetning på bok

Maschmanns utfordrer de mer etablerte gourmetstedene som Gutta på Haugen og Fjelberg Fisk & Vilt i Bydøy Allé.

Og tilsynelatende er det de gamle som er eldst. Og best, i alle fall når det kommer til økonomiske resultater.

For mens også Gutta på Haugen går med store underskudd, kan 97 år gamle Fjelberg vise til et solid overskudd i fjor. Som i årene før.

Fjelberg solgte ifølge årsregnskapet eksklusiv mat for 22,7 millioner kroner i fjor, og endte med et overskudd på 3,5 millioner kroner. 2012 ble gjort opp med over 4 millioner kroner i overskudd.

Les også

Han er den eneste som leverer millionoverskudd på Michelin-maten - år etter år

De særdeles sterke resultatene gjør at Fjelberg gjennom årene har skaffet seg en bankbok som imponerer - der står det hele 23,2 millioner kroner.

Selskaper har altså omtrent like mye «på bok», som ett års omsetning i butikken.

Trues av konkurs

På St. Hanshaugen i Oslo sliter Gutta på Haugen med å få like god dreis på sin gourmetbutikk. Omsetningen er halvparten av konkurrenten Fjellbergs - 11,7 millioner kroner - mens regnskapet er gjort opp med et underskudd på 1,3 millioner kroner.

Etter år med svake resultater er egenkapital tapt, og i årsberetningen står det oppsummert at det er «risiko for fortsatt drift».

Daglig leder Trond Svellet forteller til E24 at mye penger gikk til å pusse opp butikken i 2013. I tillegg har man kvittet seg med en grossistdel.

- Nå har vi en formidabel økning, og nærmer oss 16 millioner i omsetning for 2014, sier han til E24.

Les også

Mathallen-sjef: - Vi har ikke råd til å være et gourmet-tempel

Det ser dermed ut til at Svellet klarer å holde den lille men kjente kjeden, som feirer 20 år i vinter, unna skifteretten.

- Vi har snudd til positive halvårsresultat, og positivt per 31. august, sier han til E24.

Spesielt bidro et nytt tilbud - softis fra kulinaris - til hyggeligere tall, opplyses det.

(Saken fortsetter under bildet.)

- I FERD MED Å SNU: Etter et tøft 2013 er det i ferd med å snu for Gutta på Haugen, sier Trond Svellet.

Utfordringen fremover består i å tilfredsstille stadig mer kresne kunder, i kampen mot butikkjedene, som har begynt å ta kundenes luksushunger på alvor.

Blant annet kan man finne andeconfit og andeleverpostei hos Rema1000.

- Kjedene og kjempene har blitt flinkere de senere årene, og vi må bli desto flinkere til å gi gode handleopplevelser og selge kunnskapen om de fine bøndene som leverer ting, sier Svellet.

- Vi må bli mer og mer spesialiserte, og fra å være avansert må vi være enda mer avanserte. Vi må ha særere ting og mindre produsenter i sortimentet, sier han.

Også Mathallen har slitt

Gutta på Haugen-avdelingen på Mathallen gir stabile resultater, men sommeren er en vanskelig periode for aktørene i huset.

Svellet priser seg nå lykkelig over at gråvær og høsten lokker kundene inn i butikken hans igjen.

Les også

Mathallen: - Ikke lykkes å bli huset for den norske maten

Som E24 har skrevet tidligere, så har også den kjente Mathallen i de gamle Vulkan-jernstøperilokalene ved Grünerløkka i Oslo slitt med å få det til å gå rundt i det såkalte «high end»-markedet.

I fjor sommer gikk den eksklusive restauranten Von Parat konkurs, og daglig leder i Mathallen, Frode Rønne Malmo, sa til E24 i sommer at man har valgt å gå i retning av en mer folkelig stil.

E24 har også vært i kontakt med Fjellbergs ledelse. De kunne ikke gi en kommentar til denne saken nå i helgen.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Mathallen går nok en gang med underskudd: – Det koster å være tidlig ute

  2. Har solgt softis for 1 mill. på to måneder

  3. Nye omsetningsrekorder for Mathallen

  4. Nordmenn trosser priskrigen: – Forventer at salget blir bedre enn i fjor

  5. Her selges det mest softis i landet