Bombardier i forhandlinger om å selge mer av flyvirksomheten

Bombardier er i forhandlinger om å selge CRJ-virksomheten sin. Dermed kan det kanadiske konsernet være på vei ut av produksjon av passasjerfly til rutetrafikk.

En Bombardier CRJ-900 tilhørende SAS avbildet på Flesland utenfor Bergen

En Bombardier CRJ-900 tilhørende SAS avbildet på Flesland utenfor Bergen

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:

Det kanadiske industrikonsernet Bombardier har over tid jobbet med en omorganisering som har ført til at stadig flere biter av flyproduksjonen er solgt unna.

Konsernet har i årevis vært en viktig leverandør av propellfly og mindre jetfly, og har konkurrert mot blant andre brasilianske Embraer, under sjiktet til Airbus og Boeing.

I senere tid har det imidlertid skjedd store endringer i dette markedet. Bombardier har allerede alliert seg med Airbus, som i realiteten har tatt over et annet flyprogram (C-Series), mens Embraer har slått seg sammen med amerikanske Boeing.

I en pressemelding onsdag bekrefter selskapet at man nå er i diskusjoner om å selge ut regionaljetflyet CRJ. Dette er flytypen som blant annet brukes i regionaljetfly-flåten til SAS.

– Mens Bombardier generelt ikke offentlig kommenterer markedsspekulasjon eller rykter, så mener selskapet at det er passende å informere aktuelle aktører, gitt medierapportene, om at man er i diskusjoner med Mitsubishi Heavy Industries når det gjelder CRJ-programmet, skriver selskapet.

Selskapet viser til tidligere uttalelser om at de utforsker de strategiske mulighetene for CRJ-programmet. De viser også til at både ledelsen og styret i Bombardier må godkjenne et eventuelt salg, og at Mitsubishi må ferdigstille sin gjennomgang av virksomheten.

– Det kan ikke garanteres at diskusjonen til slutt vil ende i en avtale, skriver Bombardier, som ikke vil kommentere saken ytterligere.

Les også

Kommunikasjonsveteran Knut Morten Johansen kaster seg på sin 11. jobb i SAS

Kan stå igjen som en ren privatflyprodusent

Hvis japanske Mitsubishi ender med å kjøpe CRJ-flyfamilien, så vil Bombardier i realiteten være ute av produksjon av rutefly.

  • Selskapet har allerede inngått et samarbeid med Airbus, der Bombardiers C-series regionaljetfly ble døpt om til Airbus A220-familien i fjor. Bombardier eier knapt halvparten av virksomheten ennå, men Airbus har en opsjon på å kjøpe ut Bombardier.
  • Den 2. juni meldte Bombardier at de nå har gjennomført salget av Q-Series-propellflyene til De Havilland Aircraft (Longview Aviation Capital). Dette er propellfly som blant andre Widerøe bruker.

Hvis selskapet selger CRJ-virksomheten vil selskapet sitte igjen med privatflyproduksjonen av modellene Bombardier Learjet, Challenger og Global.

Annonsørinnhold

PS! I tillegg til produksjon av privatfly, produserer Bombardier også forskjellige deler og systemer til andre selskaper.

Les også

Snipp, snapp, snute, så var Air Greenland-eierskapet ute

Les også

Tror ikke Max-flyene kommer i luften før tidligst i september

Les også

– Kan bli tidenes verste sommer for flyselskapene

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold