I år bikker kaffekonsernet 100 millioner i omsetning – nå vil nordmannen lansere global plattform for kaffehandel

Robert William Thoresen droppet arkitektjobben for å starte kafé. Han fant stadig ting i kaffebransjen å forbedre, og over 20 år senere eier han et kaffekonsern som straks bikker 100 millioner i omsetning og leverer spesialkaffe til over 600 dagligvarebutikker. 

NØYSOM PROSESS: Robert William Thoresen kaller seg selv for en kaffeentreprenør, og har over mer enn 20 år bygget et norsk kaffekonsern med globale forgreninger og har startet selskaper i alle ledd av verdikjeden. Her sammen med og Emilio Gamboa for inspeksjon av tørking av bønner i Costa Rica.

Foto: Lars Øverli/ParagonFeatures.no
Publisert:

– Jeg hadde ikke sett for meg at det skulle bli så stort, sier kaffe-gründer Robert William Thoresen.

Det som startet med én kafé på St. Hanshaugen i Oslo har blitt til et konsern hvor Thoresen kontrollerer hele verdikjeden fra hvilken bønne som kjøpes, hvordan den brennes, hvordan den selges, og hvordan den drikkes.

Det har tatt over 20 år å komme dit man er i dag, men Thoresen er langt ifra ferdig.

– Selskapene har vokst over mange år. Det er lettere å se en rød strek bakover enn forover, sier 51-åringen på spørsmål om hvor spesialkaffe-konsernet beveger seg.

Spesialkaffe er ofte definert som kaffebønnene med høyest kvalitet, og at kaffen ikke blandes ut med andre typer kaffe.

I 2018 snuste konsernet Arabica AS på en omsetning rundt 100 millioner kroner, og det tallet vil fortsette å stige i 2019, blant annet på grunn av drahjelp fra Reitan og Rema 1000.

Les på E24+ (for abonnenter)

I starten så enkelte ned på henne fordi hun var kvinne. Nå er Janne Rasten sjefen for over 700 ansatte

Gjennombruddet i dagligvaren

Frem til nylig solgte Thoresens brenneri, Kaffa, stort sett kaffe til kafeer, bakerier og restauranter.

Men i 2017 tok det Rema-eide selskapet Kolonihagen kontakt med Thoresen om et samarbeid. Nå selges kaffen i Remas over 600 dagligvarebutikker i hele Norge, og mottagelsen har vært god, sier Kaffa-sjef Erik Rosendahl.

– Folk ønsker spesialkaffe, og salget går bedre enn vi hadde trodd, sier han.

Men Thoresen er veldig tydelig på én ting – selv om volumene Rema 1000 bestiller er det største kaffeselskapet har håndtert i Norge, får ikke lavpriskjeden noen rabatt av den grunn.

– Hva råvaren til bonden koster vil vi aldri forhandle på. Tvert imot, jeg sa til Kolonihagen at dere skal kjøpe den samme varen og dere skal betale mer for den, fordi jeg vil aldri ha noe snakk om vi har blitt så effektive i alle ledd at vi begynner å skvise kaffebøndene rundt omkring i verden.

– Du tror meg sikkert ikke, men det er modellen, sier Thoresen.

KAFFESMAK: Robert William Thoresen og leder av Kaffa, Erik Rosendahl, smaker på fersk kaffe i brenneriet utenfor Oslo.

Foto: Sindre Hopland

Plattform for kaffehandel

Konsernet Arabica som omsatte for rett over 98 millioner kroner i fjor, består av kafeene Java og Mocca, brenneriet Kaffa, et selskap som selger kaffeutstyr og Collaborative Coffee Source (CCS) som tråler verden for spesialkaffe som igjen selges videre til kunder over hele verden.

Det er sistnevnte selskap som har desidert størst vekst sammen med brenneriet Kaffa, og er der Thoresen selv bruker majoriteten av sin tid.

Av CCS sin omsetning på rundt 55 millioner kroner i fjor, var over halvparten i USA, og nylig etablerte Thoresen et eget selskap for å ta unna veksten på andre siden av Atlanteren.

– Vi forventer rundt 30 prosent omsetningsvekst i 2019.

– Men tjener dere penger på dette?

– Nei, ler Thoresen som erkjenner at måten de arbeider på nå i CCS ikke er skalerbar.

I dag reiser selskapets ansatte til alle verdens kaffehjørner for å vurdere kvaliteten på produktet, men hadde man hatt informasjonen om kaffebønnene digitalt, kunne Thoresen og hans stadig flere ansatte sluppet å reise verden rundt på jakt etter kaffe.

Derfor lanserer kaffegründeren i løpet av året en digital plattform hvor bønder og kaffeselgere selv kan legge inn informasjon om bønnene, og hvor innkjøperne og brennerier på andre siden kan bestille kaffe.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik kjemper kjedene mot «kioskdøden»

Kaffe-oppdragelse

Kaffe er verdens nest mest omsatte handelsvare etter olje, og i 2017 importerte Norge 47,5 tusen tonn kaffe, ifølge Norsk Kaffeinformasjon.

Da Thoresen droppet arkitektkarrieren i USA på 90-tallet for å starte kafé i Oslo, var det ingen oppslutning om spesialkaffe i Norge.

Senere vant kaffegründeren både verdensmesterskapet, NM og nordisk mesterskap i baristakunst.

Thoresen mener han og sine ansatte har tatt spesialkaffe ut til det norske folket, og lært bort hva som er god kaffe.

– I 2005 gjorde vi et poeng av å sette brennedato på posen, sier han med henvisning til at mange mener holdbarheten til spesialkaffe er på tre-fire uker etter brenning.

– Det var et viktig pedagogisk poeng og et mulig konkurransefortrinn. Siden har det blitt en standard for spesialkaffe, at man ikke sier når den er holdbar til, men når den er brent, forklarer Thoresen.

Han er ikke sikker på hvor veien går videre, men det har gått bra til nå, og han er spesielt spent på utviklingen for kaffeplattformen CCS bygger.

– Vi føler oss ikke så veldig «corporate», men eierstrukturen binder oss sammen og vi prøver å bygge synergier, sier Thoresen.