Slovenske Adria Airways er konkurs

Slovenias nasjonale flyselskap Adria Airways har begjært seg konkurs, opplyser selskapet i en kunngjøring. – Det er nok ikke det siste flyselskapet vi ser går over ende nå i høst og vinter, sier flyanalytiker.

SRDJAN ZIVULOVIC / X00501
Publisert:,

Luftfartsmyndighetene i Slovenia opplyser at selskapets fly er satt på bakken og at Adria Airways på grunn av manglende likviditet er fratatt tillatelsen til å fly.

Adria Airways ble grunnlagt i 1961 og har vært med i Star Alliance, sammen med blant andre SAS.

– Det viser at selv om et flyselskap er en del av en global flyallianse så gir det ikke immunitet for økonomiske problemer og konkurs, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Wizz Air til E24.

– Ikke det siste vi ser går over ende i høst og vinter

Det tidligere statlige selskapet, som har rundt 20 fly i sin flåte, ble solgt til det tyske investeringsfondet 4K i 2016. Heller ikke de greide imidlertid å snu å underskudd til overskudd.

– Det er et sånt type selskap som er underkapitalisert som sliter nå når vinteren nærmer seg. Det er nok ikke det siste flyselskapet vi ser går over ende nå i høst og vinter, påpeker Elnæs.

Selskapet greide ikke å komme opp med en redningsplan innen fristen som utløp i forrige uke. Regjeringen i Slovenia ville heller ikke komme Adria Airways og selskapets 500 ansatte til unnsetning, og konkurs var derfor eneste utvei.

– Vanskelig å klare seg som lite flyselskap i Europa

I europeisk lutfart har mange aktører fått det tøft. De siste årene har flere store flyselskap gått over ende. Islandske Wowair, danske Primera Air, tyske Germania, britiske Monarch. Også Thomas Cook, som gikk konkurs sist uke, eide en rekke fly.

Høyere oljepris og knallhard konkurranse er to viktige årsaker bak konkursstatistikken.

– Små selskaper som Adria har ikke kapital nok til å konkurrere med de store, hverken på kort- og mellomdistanse eller langdistanse. Det er vanskelig å klare seg som et lite flyselskap i Europa i dag hvis du ikke har solid økonomi og kostnader under kontroll, sier Elnæs.

Les også:

(+) Konkursbølgen rir reiselivsbransjen: – Kan være mye penger å tjene også(+) Bloomberg-kommentar: Thomas Cooks død er rene Hemingway-fortellingen