«Alko-Farris» tar markedsandeler fra øl i USA

Merkevaren «White Claw» har en markedsandel på 53 prosent innen «trend-drikken» alkoholholdig mineralvann.

TIMOTHY A. CLARY / AFP
  • Ola Alsberg
Publisert:,

Den fremadstormende produktkategorien «hard seltzer», som er sukkerfri, smakstilsatt mineralvann med alkohol, går kraftig frem i nordamerikanske markeder. Det svekker ølsalget, erkjenner storbryggeriene Anheuser-Busch og Constellation Brands.

Bryggeriene står bak blant annet Budweiser og Corona. Særlig sommerøl-segmentet skal ha blitt påvirket av den nye alkohol-trenden, skriver Financial Times.

Nå planlegger bryggerier å svare med egne varianter. Constellation Brands lanserer i USA en Corona-merket drikk i ulike smaker, mens MillerCoors allerede har lansert en egen merkevare for «alko-Farris», kalt «Henry’s Hard Sparkling Water».

Produktkategorien er hittil for det meste begrenset til USA, men avisen skriver at eksperter forventer at de store ølbryggeriene vil lansere drikken på globale markeder.

Den sveitiskse banken UBS estimerer at produktkategorien vil vokse fra 550 millioner dollar i 2019 til 2,1 milliarder dollar innen tre år, skriver avisen.

Financial Times: Alkoholholdig mineralvann klorer til seg salg fra øl

Les også:

Les på E24+

Slik gikk det forrige gang det var priskrig på øl

Les også

Carlsberg vil lage ølflasker av papir

Les også

Sterke tall fra Carlsberg – men aksjen faller

Her kan du lese mer om

  1. Alkohol
  2. Øl
  3. Bryggerier
  4. UBS
  5. Mat og drikke
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norsk bryggeri kaster seg på amerikansk alkotrend – «Alko-Farris» kommer til Norge

  2. Pondus fikk øl-nei av Helsedirektoratet

  3. Verdal tillater take away-alkoholsalg for å unngå svinn

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Koronaeffekt: Fatland og Nortura måtte auke bemmaninga

  6. Frykter enda mer smitte - vil slå ned på drikking i parkene