«Alko-Farris» tar markedsandeler fra øl i USA

Merkevaren «White Claw» har en markedsandel på 53 prosent innen «trend-drikken» alkoholholdig mineralvann.
Publisert:

Den fremadstormende produktkategorien «hard seltzer», som er sukkerfri, smakstilsatt mineralvann med alkohol, går kraftig frem i nordamerikanske markeder. Det svekker ølsalget, erkjenner storbryggeriene Anheuser-Busch og Constellation Brands.

Bryggeriene står bak blant annet Budweiser og Corona. Særlig sommerøl-segmentet skal ha blitt påvirket av den nye alkohol-trenden, skriver Financial Times.

Nå planlegger bryggerier å svare med egne varianter. Constellation Brands lanserer i USA en Corona-merket drikk i ulike smaker, mens MillerCoors allerede har lansert en egen merkevare for «alko-Farris», kalt «Henry’s Hard Sparkling Water».

Produktkategorien er hittil for det meste begrenset til USA, men avisen skriver at eksperter forventer at de store ølbryggeriene vil lansere drikken på globale markeder.

Den sveitiskse banken UBS estimerer at produktkategorien vil vokse fra 550 millioner dollar i 2019 til 2,1 milliarder dollar innen tre år, skriver avisen.

Financial Times: Alkoholholdig mineralvann klorer til seg salg fra øl

Les også:

Les på E24+

Slik gikk det forrige gang det var priskrig på øl

Les også

Carlsberg vil lage ølflasker av papir

Les også

Sterke tall fra Carlsberg – men aksjen faller

Publisert: