Lanserer nytt businessmagasin med fokus på kvinner og mangfold

AW Magazine satser på å bli Norges første businessmagasin som setter kvinner og mangfold i fokus, men medie-gründerne understreker at det ikke er snakk om et «kvinnemagasin».

Gründer Anna Knudsen (t.h.) skal sammen med partner Malene Fjærtoft appellere i større grad til kvinner med sitt nye businessmagasin, i tillegg til å fremme mangfold.

Kat Gade
  • Emilie Marie Kjøle
Publisert:

– Vi skal fylle hullet mellom de typiske kvinnemagasinene som tar for seg hår og mote, og de tradisjonelle maskuline businessmagasinene som er tettpakket med tunglest tekst, sier gründer og redaktør i AW Magazine Anna Knudsen.

Knudsen, som har studert økonomi og entreprenørskap på BI, har tidligere startet sosiale medier-byrået Sommerfuglen Media. Sammen med med-gründer Malene Fjærtoft og en håndfull bidragsytere, etablerte hun magasinet etter at de selv følte behov for et businessmagasin som setter kvinner og mangfold i fokus.

Magasinet skal servere leserne innhold om penger, bærekraft, likestilling, jobb og selvutvikling, men med en vri.

– Selve innholdet er kanskje ikke revolusjonerende, men det at vi aktivt bruker mye ressurser for å sørge for at innholdet er mangfoldig, gjør at vi skiller oss ut, sier Fjærtoft.

Magasinet har et ønske om å fremme gode stemmer som ikke nødvendigvis får plass i de tradisjonelle businessmagasinene eller avisene.

– Jeg mener det er viktig å tenke litt annerledes, og det skal vi være ved å få fram ulike stemmer i tillegg til at de skal være ufiltrert, sier Knudsen.

– Ikke «kvinnemagasin»

Knudsen opplever at mange kvinner er interessert i å lese businessmagasiner, men at de ikke nødvendigvis klarer å appellere til kvinnelige lesere.

– Vi er forskjellig fra andre businessmagasiner både når det gjelder form og uttrykk ved at vi har et mer feminint og visuelt design. I tillegg kommer vi i større grad til å appellere til kvinner gjennom de sakene og ordene vi skriver, sier Knudsen.

Medie-gründerne mener det er fort gjort å bli stemplet som et «kvinnemagasin».

– Det tenker jeg bare er fordi uttrykket og utseende er annerledes enn det man typisk tenker at business skal være. Det at vi har en mer feminin stil, og appellerer mest til kvinner, gjør oss ikke til et kvinnemagasin, sier Fjærtoft.

– Vi skal ikke lage innhold for kvinner, men vi skal lage innhold om business, legger hun til.

Første utgave lages i sommer og sendes til abonnentene i august. Planen er fire fyldige utgaver i året.

Samarbeidspartner

Knudsen hadde ideen om AW allerede i 2015, men det var under coronapandemien at magasinet virkelig tok form.

– Vi hadde faktisk aldri møttes før, og det at vi starter et trykkmagasin i 2020 under en pandemi, er nok ikke det beste utgangspunktet. Likevel synes jeg at vi har klart å manøvrere oss godt gjennom det, sier Fjærtoft.

AW Magazine har fått E24 med på laget, hvor planen er at nettavisen skal bidra både kommersielt og redaksjonelt til det nye magasinet.

– E24 har en ambisjon om å nå flere kvinner og yngre lesere. Det skal vi gjøre på egne flater, men kan også gjøre det gjennom samarbeid med andre. Og dette prosjektet var så spennende at vi måtte ta kontakt med dem allerede før de var i gang, sier administrerende direktør Ida Barth Thomassen i E24.

Her kan du lese mer om

  1. Gründere
  2. Medier
  3. lansering
  4. Kvinner
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norsk næringsliv: – Slik får vi mer mangfold

  2. Ny studie: Det kan være ti ganger så lønnsomt å ha kvinner i ledelsen

  3. Nytt Askeladden-selskap utfordrer tannlegebransjen: – Du skal vite hva du må betale

  4. Annonsørinnhold

  5. Det hvite hus varsler presidentordre om sosiale medier etter Twitters faktasjekk

  6. Bransjepris til kvinnen bak «oljeskam»-debatten