Espresso House-avsløring i Sverige: – Gråt hysterisk på grunn av presset

Avdelingsledere i den svenske kaffekjeden Espresso House forteller om høyt press og dårlige arbeidsforhold.

I HARDT VÆR: Espresso House har fått hard omtale i svenske Aftonbladet de siste par ukene. Her fra Bjørvika i Oslo. Norske kaffebarer har ikke blitt omtalt i artikkelserien.

Heiko Junge / NTB scanpix
Publisert:

12.000 svenske kroner i bøter om man glemmer å tilby kvittering, oppsigelse fordi det var tomt for sugerør, rottejakt med gevær og ansatte som må slutte fordi de er gravide.

Aftonbladet har i en rekke artikler omtalt arbeidsmiljø og -vilkår ved den svenske kaffekjeden Espresso House, som også har kafeer i Norge.

Mandag skriver avisen om avdelingslederne ved kafeene, som selv forteller om hardt press fra sine egne overordnede.

– Som avdelingsleder har man lite makt, men man får skylden for mye. Skjemaet kan settes opp ekstremt tett. Stenging skal være perfekt, men ikke ta noe tid. Ingen overtid innvilges, forteller en ansatt i kjeden til avisen.

– Gråt hysterisk

Aftonbladet skriver at de har vært i kontakt med et stort antall nåværende og tidligere avdelingsledere i kjeden, som alle tegner det samme bildet: Det å holde personalkostnadene nede er helt sentralt.

– På mine få fridager måtte jeg likevel jobbe, fordi jeg nesten alltid mottok samtaler fra kolleger som gråt hysterisk på grunn av presset. De sto ofte ensomme med altfor mye å gjøre, så jeg måtte komme inn og hjelpe til ubetalt, siteres en kilde på.

Høye krav

Avdelingslederne har ikke rett på overtidsbetaling, men får i stedet løfte om en bonus dersom kafeen de har ansvaret for oppnår de forhåndsbestemte målene.

Både kvalitative og kvantitative mål måtte oppnås for å utløse bonusen, forteller kildene.

Krav til omsetning og personalbudsjett måtte overholdes, i tillegg til at kafeene ble nøye kontrollert av uvarslede inspeksjoner.

– Jeg vil si at de betales ut i unntakstilfeller. Da jeg jobbet var det en stor ombygging i nærheten. Det gjorde at omsetningen vår sank, men ledelsen tok ikke hensyn til det, sier en kilde.

Ber om unnskyldning

Presseansvarlig Robin Wilhelmsson i Espresso House skriver i en e-post til Aftonbladet at de har hyret inn eksterne eksperter for å komme til bunns i problemene.

– Som nevnt tidligere ser vi veldig alvorlig på det som har inntruffet, og ingenting av det som er beskrevet er forenlig med hvordan vi skal arbeide. Vi ser at vi må forbedre oss i vår arbeidsgiverrolle, og de feilaktigheter som har inntruffet er selvsagt noe vi ber om unnskyldning for og synes er veldig uheldig, skriver Wilhelmsson.

– Vi gransker nå kritisk våre rutiner, lederskapsutfordringer og kommunikasjonsveier for å sikre at de forbedres.

Les andre saker:

Les også

XXL innrømmer «uheldig dugnadskultur»: Flere varehus fikk ansatte til å jobbe gratis

Les på E24+ (for abonnenter)

Hit kommer norske selskaper for å unngå døden