Nye regler og digitalisering kan gi mindre tips

Kan føre til at tipsing forsvinner helt, mener Virke.

TIPS-STOPP? Med nye regler og digitale hjelpemidler kan tipsingen være på vei bort.

Illustrasjonsfoto: Carlos Barria Reuters Creative
Publisert:

Med Vipps Go og stadig nye betalingsløsninger i restauranter er det flere steder man får alternativet om å tipse før man i det hele tatt har vært i kontakt med personalet.

Digitaliseringsbølgen i bransjen kombinert ned de nye reglene for tipsing kan føre til at tipsingen snart er en saga blott, mener leder i Virke kultur og opplevelser, Rhiannon Hovden Edwards.

– Det å skulle tipse i forkant er en uting som uthuler tipsingens natur, og kan føre til at det synker eller faller helt bort, sier Edwards til E24.

Hun understreker at slike betalingsløsninger foreløpig er lite utbredt.

Les også: (+) Slik vil pizzagigantene vinne krigen

Tips er en gave

Men samtidig med digitaliseringen har det også kommet nye regler. Disse pålegger arbeidsgiveren å innrapportere tips, foreta forskuddstrekk og betale arbeidsgiveravgift for tips på samme måte som ordinær lønn.

Bedriftene fikk altså ansvaret for å rapportere inn tips til myndighetene, slik at arbeidstagerne må betale skatt for tipspengene, og til gjengjeld får opptjent pensjon og trygderettigheter.

– Bransjen forteller at de nye reglene er administrativt kostbare å håndtere, og en del steder gir nå klar beskjed om at de ikke ønsker å ta imot tips. De forteller også at tips generelt sett har sunket etter at de nye reglene er blitt innført.

KAN FORSVINNE HELT: Tipsing er en gave fra en fornøyd kunde til servitør, og tipsing i forkant med de nye skattereglene kan føre til at det faller helt bort, mener Rhiannon Hovden Edwards, leder i Virke kultur og opplevelser.

Foto: Virke

Næringspolitisk fagsjef Ole Michael Bjørndal.

Foto: NHO Reiseliv

– Tror ikke tipsen vil forsvinne

– Hva som vil skje med tipsingen fremover er litt tidlig å si. Vi hører litt forskjellig, hvor noen sier det tipses mindre, og andre sier det ikke er så stor forskjell. En undersøkelse hos våre medlemmer viser at omtrent 5 av 10 har svart at de ønsker eller vurderer å forby tips på grunn av de nye reglene, sier næringspolitisk fagsjef Ole Michael Bjørndal i NHO Reiseliv.

Han tror ikke tipsingen vil forsvinne, til tross for at flere velger å forby tips.

– Jeg tror flere vil velge å forby tips fordi det er komplisert med de nye reglene. Man må avvente og se hva resultatet er. Digital betaling gjorde tipsreglene unødvendige, ettersom det begynte å bli så lett og oversiktlig, men jeg tror ikke tipset vil forsvinne.

Etter sommeren har NHO Reiseliv møte med medlemmer for å høre hvordan det har gått, forteller han videre.

– Selv om vi vet at mer forsvinner i skatt og avgifter enn det gjorde før, har tipset alltid vært skattepliktig selv om skatteinnbetalingen var så som så. Nå vet gjesten at en del av tipset går til skatt, men det er uansett en fin oppmerksomhet til god service.

Opp til restauranten

Frode Riis Andersen, pressekontakt i Vipps, forklarer at kundene selv setter opp løsningen i VippsGo, og at de dermed kan velge mellom flere ulike funksjoner.

Flere restauranter foretrekker egen app fremfor Vipps Go

– Eksempler på funksjonaliteter er skattefradrag, forhåndsbestilling og tips. Hvordan de ulike kundene setter dette opp er en vurdering de selv må gjøre ut ifra hvordan de driver forretningen sin, derfor er det mer relevant å spørre de ulike restaurantene om dette.

Han forteller videre at Vipps sitt fokus er å lage løsninger som forenkler hverdagen for kunder, og at det innebærer flere funksjoner enn kun restaurantbransjen.

– Tjenesten forenkler for en bred skare av små butikker, lag og foreninger med kiosk eller utsalgssted. Ulike løsninger som forenkler ulike behov, hvor VippsGo er en av dem.

Her kan du lese mer om