Forbrukerrådet vil bøtelegge flyselskaper som somler med refusjoner

Forbrukerrådet mener flyselskaper ødelegger tilliten til bransjen når de er trege med refusjoner, og mener tiden er inne for bøter.

Foto: John Trygve Tollefsen
  • Ine Brunborg
Publisert:,

Ifølge Forbrukerrådet har flere kunder utestående krav for flybilletter som nå er seks måneder gamle. Nå mener rådet at selskapene må få svi, og at tiden er moden for å bøtelegge.

— Flyselskapene må nå gis en klar frist for å effektuere refusjonskravene. Dersom den ikke overholdes, må det gis bøter slik loven åpner for, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet i en uttalelse.

Forbrukerrådet mener flyselskapene ikke respekterer grunnleggende forbrukerretter når de somler med tilbakebetalingene.

— Den situasjonen vi nå er i er ødeleggende for tilliten til både bransjen og håndhevelsen av forbrukerrettighetene. Det gir inntrykk av at forbrukere og forbrukerrettighetene er mindre viktig i en krisesituasjon, sier Blyverket.

Fra før har rådet bedt om et møte med Luftfartstilsynet for å anmode om bøtelegging. Tilsynet har på sin side kontaktet norske flyselskaper for å be om en avklaring av når pengene skal refunderes, ifølge dagens melding.

— Men, vi registrerer at verken SAS eller Norwegian i sitt svar sier noe om når refusjonene i forbindelse med kansellerte reiser blir betalt ut. Dette kan ikke aksepteres, sier Blyverket.

– Vanskelig å gi eksakt tidspunkt

I en uttalelse til E24, skriver Norwegian at de forstår at kunder blir frustrert av å vente, og at de gjør «alt de kan».

– Norwegian refunderer kansellerte reiser løpende og har siden Covid-19 lammet luftfarten betalt over 5 milliarder kroner til våre kunder. Vi forstår at det er frustrerende å vente, men vi gjør alt vi kan for å refundere pengene så raskt som mulig til alle som har krav på refusjon, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

– Det dreier seg om mange millioner kunder som har fått sin reise kansellert og da tar det dessverre en del tid. I tillegg er kreves manuell behandling fra vår side, og da er det vanskelig å gi et eksakt tidspunkt til hver enkelt kunde, fortsetter han.

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerrådet
  2. Flyselskaper
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Virke anklager flyselskapene for å bevisst trenere tilbakebetaling

  2. Forbrukerrådet mener vi ikke bør godta å betale flyreiser på forskudd lenger

  3. Norwegian-kunder skal få tilbake pengene innen to måneder

  4. Annonsørinnhold

  5. Stortingsrepresentant reagerer på sen refusjon fra SAS

  6. Fikk ikke refundert flybilletter, da sendte han konkursvarsel