Forbrukerrådet vil bøtelegge flyselskaper som somler med refusjoner

Forbrukerrådet mener flyselskaper ødelegger tilliten til bransjen når de er trege med refusjoner, og mener tiden er inne for bøter.

Foto: John Trygve Tollefsen
  • Ine Brunborg
Publisert:

Ifølge Forbrukerrådet har flere kunder utestående krav for flybilletter som nå er seks måneder gamle. Nå mener rådet at selskapene må få svi, og at tiden er moden for å bøtelegge.

— Flyselskapene må nå gis en klar frist for å effektuere refusjonskravene. Dersom den ikke overholdes, må det gis bøter slik loven åpner for, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet i en uttalelse.

Forbrukerrådet mener flyselskapene ikke respekterer grunnleggende forbrukerretter når de somler med tilbakebetalingene.

— Den situasjonen vi nå er i er ødeleggende for tilliten til både bransjen og håndhevelsen av forbrukerrettighetene. Det gir inntrykk av at forbrukere og forbrukerrettighetene er mindre viktig i en krisesituasjon, sier Blyverket.

Fra før har rådet bedt om et møte med Luftfartstilsynet for å anmode om bøtelegging. Tilsynet har på sin side kontaktet norske flyselskaper for å be om en avklaring av når pengene skal refunderes, ifølge dagens melding.

— Men, vi registrerer at verken SAS eller Norwegian i sitt svar sier noe om når refusjonene i forbindelse med kansellerte reiser blir betalt ut. Dette kan ikke aksepteres, sier Blyverket.

– Vanskelig å gi eksakt tidspunkt

I en uttalelse til E24, skriver Norwegian at de forstår at kunder blir frustrert av å vente, og at de gjør «alt de kan».

– Norwegian refunderer kansellerte reiser løpende og har siden Covid-19 lammet luftfarten betalt over 5 milliarder kroner til våre kunder. Vi forstår at det er frustrerende å vente, men vi gjør alt vi kan for å refundere pengene så raskt som mulig til alle som har krav på refusjon, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

– Det dreier seg om mange millioner kunder som har fått sin reise kansellert og da tar det dessverre en del tid. I tillegg er kreves manuell behandling fra vår side, og da er det vanskelig å gi et eksakt tidspunkt til hver enkelt kunde, fortsetter han.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerrådet
  2. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Forbrukerrådet mener vi ikke bør godta å betale flyreiser på forskudd lenger

  2. Virke anklager flyselskapene for å bevisst trenere tilbakebetaling

  3. Norwegian-kunder skal få tilbake pengene innen to måneder

  4. Geir jobber gratis for frustrerte flykunder: Varsler konkurser med millionkrav

  5. Stortingsrepresentant reagerer på sen refusjon fra SAS