H&M inn i verdens største marked for netthandel

Endelig er svenskene klare for å ta internettgenerasjonen i USA.

GÅR ONLINE: 15 år etter at svenskene for første gang kunne shoppe på H&M fra sofaen kan amerikanerne gjøre det samme. Her fra filialen på Fifth Avenue på Manhattan.
Publisert: Publisert:

15 år etter at svenske Hennes & Mauritz begynte å selge klær på nettet i Sverige, har klesgiganten tross flere lovnader ennå ikke gjort det samme i USA.

Men i august skal H&M innta verdens største marked for netthandel, skriver Bloomberg.

Erkerival Inditex, som blant annet eier Zara, har hatt nettbutikk i USA siden 2011, og ifølge analytiker Richard E. Jaffe i Stifel Nicolaus er H&M «sent ute til festen»:

- De må være konkurranseinnstilte fra dag én, sier han ifølge nettstedet.

Siden Inditex kom på markedet har markedet for den type shopping på nett økt med 44 prosent til 54 milliarder dollar, rundt 319 milliarder kroner, i året, ifølge EMarket, melder nettstedet.

LES OGSÅ: H&M økte salget

For selv om H&M etter 13 år i det amerikanske markedet har 300 butikker, når de langt fra alle:

«Det burde være et undertrykket behov», skriver to Merrill-analytikere om H&Ms netthandellansering, ifølge Bloomberg.

De anslår en vekst på 10 prosent eller mer i USA i neste halvår. Allerede før nettbutikken har åpnet står H&Ms amerikanske nettside for rundt 20 prosent av den totale trafikken, ifølge dem:

«H&Ms demografiske profil, med et fokus på ung mote, passer internettgenerasjonen perfekt».

Mandag er det H&M som leder an på børsen i Stockholm, godt hjulpet av en anbefaling fra Deutsche Bank.

LES OGSÅ: Afrika neste for klesindustrien

Publisert:
Gå til e24.no