Charterselskapene uenige om salgssvikt

Star Tour kutter kraftig. Samtidig mener Ving og Apollo at chartermarkedet er meget godt for tiden.

Publisert:

- Vi prøver å dra ned kapasiteten i lavsesong så mye vi kan. Vi ser samtidig at høysesongen booker bra, sier toppsjefen i Star Tour, Jørn Kristiansen, til Dagens Næringsliv (DN).

Han innrømmer overfor DN at Star Tour er markedsaktøren som kutter mest.

- Vi er den som har tilpasset oss raskest et marked som den siste tiden har endret seg betydelig grunnet finanskrisen. Jeg forstår det slik at enekelte konkurrenter sier de ikke merker noe særlig til finanskrisen. Det vet jeg er helt feil, og det står dermed ikke til troende. Hvis så var tilfellet, hvorfor ligger de da såpass lavt i pris for tiden? Nie, det blir bare helt tullete, sier Kristiansen til DN.

Skår i gleden

Apollo mener derimot at Star Tour sliter ettersom de tar stadig større markedsandel.

- Vi er jo glasskåret i champagneglasset, vet du. Uten oss hadde jo Star Tour klart seg meget bra. Vi har tatt voldsomt mange passasjerer fra dem den siste årene, sier administrerende direktør Leo Berbu i Apollo til DN.

Salgssjefen i Ving, Christian Grønli, er også overrasket over at Star Tours mener de blir påvirket av finanskrisen.

- Det overrasker meg at noen snakker om krise. 2008 var på en måte året vi klatret Mount Everest. Det var helt vilt, og umulig å gjenta, sier Grønli til DN.

Les flere nyheter på E24.

Publisert:

Her kan du lese mer om