Norske redere i finansieringsskvis
Internasjonale banker vil kvitte seg med norske shipping-kunder. Samtidig er nåløyet blitt svært trangt hos norske banker og DnB Nor og Fokus har stengt døren helt.
Enkelte norske skipsredere har kommet i en skikkelig finansiell skvis som følge av den internasjonale bankkrisen.
Utenlandske banker trekker seg ut av shipping, mens norske banker har blitt svært så restriktive med hvem de slipper inn i varmen.
Administrerende direktør Wenche Nistad i Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK) bekrefter ovenfor E24 at dette er tilfellet .
- Dette har jeg sett ja, sier hun, uten å ville inn på hvem dette gjelder.
GIEK stiller garantier til norske banker og tar en del av risikoen ved bankenes utlån til virksomheter når dette er nødvendig.
Bjerke har lukket døren
DnB Nors
OSE
DNBNOR
konsernsjef Rune Bjerke at de har stengt døren for nye kunder fullstendig og ikke vil eksponere seg selv ytterliggere for shippingbransjen.
- Vi har en selvpålagt restriksjon om ikke å ha mer enn 10 prosent av våre totale utlån til shipping. Vi er svært nær den grensen nå, sa Bjerke.
Denne uttalelsen kommer bare få dager etter at konserndirektør i banken Leif Teksum uttalte til Dagens Næringsliv (DN) at de nå har 60 milliarder kroner klare til utlån, og at bedrifter kan stille seg i kø.
Men det gjelder altså ikke de med båt.
Slipper ingen inn
Også i Fokus Bank har man strammet til overfor rederiene.
- Vi begynte å bremse allerede i begynnelsen av året og nå tar vi ikke inn flere kunder. Vi konsentrerer oss utelukkende om de vi har, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Langli i Fokus Bank til E24.
Les også:
Holder døren på gløtt
Sjef for shippingavdelingen i Nordea Carl Steen sier at døren hos han ennå ikke er lukket for nye kunder, men at de har blitt mye mer selektive i utvelgelsen av dem.
- Hva innebærer denne seleksjonen?
- Først og fremst har vi i dag mulighet til å være mer selektiv. Vi jobber med dem vi har et langt og godt kundeforhold til, samt de som vi tror vil bli gode kunder og som vi kan levere alle bankens produkter til i fremtiden.
Nordeas lån til shipping er på "bare" fire prosent og banken har derfor litt å gå på skal vi tro Steen.
Flere nærmer seg "taket".
Han mener likevel problemet med manglende finansiering er stort innefor den maritime sektoren, men at det langt ifra er den eneste som sliter.
- Enkelte banker har kommet i den situasjonen at de har nådd sitt tak på utlån innenfor flere bransjer, sier han og trekker spesielt frem næringseiendom.
- Da hjelper det ikke så mye at GIEK kan stille garantier, fortsetter han.
Fokus på eksisterende kunder
Nistad innrømmer at de kundene som kommer sammen med banken sin til dem i all hovedsak er eksisterende kunder i banken.
Hun ser også problemet med at de store shippingbankene ikke vil øke porteføljen innen shipping, men vil på ingen måte svartmale situasjonen.
- Vi har en enorm pågang fra banker og en del redere som tidligere ikke brukte oss kommer nå sammen med bankene sine. Vi har også en del internasjonale banker som henvender seg og vi samarbeider så lenge det handler om norsk eksport, sier hun og gir ikke uventet honnør til regjeringens tiltakspakke.
- Uten den ville dette sett mye verre ut.
Norges Rederiforbund svarte ikke på E24s henvendelse.
Les også: