Taxinæringen slakter regjeringens drosje-grep: – Bra hvis man vil ha sosial dumping

Mens Uber roser lovforslagene som ifølge regjeringen kan sende drosjeutfordreren tilbake til Norge, er det liten begeistring å spore hos taxinæringen.

– VIL GI DÅRLIGERE LØNN: Norges Taxiforbund liker ikke regjeringens nye drosje-grep. Her kjører en drosje fra Nedre Romerike Taxi i Oslos gater.
  • Karl Wig
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Forbundsleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund kaller regjeringens forslag bra, såfremt man «vil ha sosial dumping».

De omfattende lovendringene for drosjemarkedet ble sendt ut på høring av regjeringen mandag, etter flere år med steile fronter og hard kritikk – ikke minst fra EFTAs overvåkningsorgan ESA, som mener Norges taxiløyver bryter EØS-reglene.

Regjeringen lover at endringene vil styrke konkurransen i drosjemarkedet og gjøre det enklere for nye tjenester å etablere seg, «så lenge de følger lover og regler».

Blant annet foreslår regjeringen å fjerne behovsprøvingen av drosjeløyver, og skrote kravet om at drosjekjøring må være hovedinntektskilden for dem som får løyve.

Advarer mot lønnssmell

Mens Ubers Norden-sjef kaller lovforslagene «oppmuntrende» overfor E24, er tonen betydelig mørkere hos Norges Taxiforbund.

Les også

Gard. L. Michalsen: «Uber back? Endelig ser vi slutten på drosjemonopolet»

Trevland beskriver de mykere løyve-kravene som uansvarlige.

– Vi er litt overrasket over at regjeringen fjerner både faglige og økonomiske krav, sier han.

– Regjeringen er selv klare på at formålet er å lokke flere aktører inn i markedet og styrke konkurransen. Vil ikke det være bra?

– Jo, hvis man vil ha sosial dumping, er nok det bra, svarer Trevland.

– Kan det tenkes at konkurransen kan styrkes uten sosial dumping?

– Nei. Det er allerede en overetablering i Oslo i dag. Hvis man åpner opp enda mer, blir det ikke bedre. Da blir det flere biler som skal dele på oppdragene, og dårligere lønn til sjåførene.

Uber: – Oppmuntrende

– Men regjeringen viser selv til stor etterspørsel etter drosje, og behov for å sikre et «tilfredsstillende» tilbud i flere byer?

Les også

Regjeringen foreslår nye drosjeregler: Vil liberalisere og fjerne løyvetaket

– Vi kan ikke se at det finnes behov som ikke allerede er dekket i dag.

Pipen har en annen lyd hos taxiutfordreren Uber, som i fjor høst la ned sin hovedtjeneste i Norge etter at Oslo-politiet stakk kjepper i hjulene deres.

– Det er oppmuntrende at regjeringens forslag anerkjenner potensialet i moderne mobilitet, samtidig som man ivaretar behovet for nye reguleringer, sier Ubers Norden-sjef Joel Järvinen i en kommentar til E24.

Han sier ikke rett ut at lovendringene vil spikre et Norges-comeback, men formulerer seg slik:

– Forhåpentligvis vil Norge nå følge etter resten av Europa når det kommer til å omfavne og ta i bruk ny teknologi, slik at vi kan tilby rimelig og pålitelig persontransport til befolkningen i Norge.

Les også

Taxisøksmål opp for retten i november: Mener Oslo kommune har trenert søknad om drosjeløyver

– Kan komme tilbake

Regjeringen er på sin side klar på at de foreslåtte lovendringene sikrer at Uber kan satse i Norge uten å få politiet på nakken, dersom de ønsker det.

Tor André Johnsen, Frps talsperson for drosjepolitikk, sier til E24 at forslagene «forhåpentligvis» vil gi mer konkurranse fra nye aktører i byer og tettbygde strøk.

– Uber var jo omstridt og trakk seg ut av markedet. Med disse endringene kan Uber og lignende aktører komme tilbake til markedet, men da selvsagt under samme konkurransevilkår som alle andre, presiserer stortingsrepresentanten.

Regjeringens grep er ennå ikke spikret, men skal først ut på høring.

Norges Taxiforbund opplyser at de nå skal sette seg ned og legge en strategi for sitt høringsinnspill.

Les også

Regjeringen vil endre Drosje-Norge

Les også

Taxi-appen Prai tapte ankesak: Tar saken til Høyesterett

Les også

App vil gjøre Helsinki bilfritt

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Lovforslag gir omfattende endringer i taxibransjen

  2. Uber varsler retur - taxinæringen vil utsette: Omkamp om omstridt frislipp

  3. Regjeringen vil endre Drosje-Norge

  4. Kompetansekravet for drosjesjåfører fjernes – skolen går konkurs

  5. Taxi-gründere ønsker lovendring velkommen: – Har ligget bakbundet og kneblet