Vokser sterkt i et fallende marked: – Runder milliarden i 2018

Specsavers tar stadig større jafs at det norske markedet for briller. Ekspert peker på priser og morsomme reklamer som avgjørende.

BRILLEMILLIARD: Specsavers vil etter planen ha 83 butikker i Norge i løpet av 2018 og omsette for godt over en milliard kroner, ifølge selskapet selv.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:

– Ambisjonen er å runde milliarden i løpet av 2018, noe som vi er ganske sikre på å klare med tanke på veksten de siste årene og den gode starten på året, sier toppsjef i Specsavers Norge Henning Eriksen.

De siste årene sier Eriksen at markedet har hatt nærmest flat utvikling, og fra 2016 til 2017 gikk optikermarkedet svakt tilbake.

Eriksen anslår at brillemarkedet i Norge er verdt rundt fire milliarder kroner.

Specsavers leverte nylig årsresultatet for 2017 som viser en omsetning på 927 millioner kroner en vekst på 10,9 prosent fra fjoråret.

Selskapets store konkurrenter i optikermarkedet er Brilleland, Synsam og Interoptik.

Tar markedsandeler

Specsavers er i Norge kjent som kjeden som utfordret den etablerte bransjen på pris, og har vokst jevnt og trutt siden etableringen i 2005.

I 2016 hadde kjeden en markedsandel på 27,6 prosent, i 2017 bikket selskapet over 30 prosent markedsandel, ifølge selskapet selv, og er den klart største aktøren i markedet.

– Vi kommer ti å fortsette å være offensive i Norge, i løpet av året åpner vi fem nye butikker, sier Eriksen som betyr at kjeden til sammen vil ha 82 butikker i landet.

MILLIARDOMSETNING: Toppsjef i Specsavers Norge Henning Eriksen er rimelig selvsikker på at selskapet når målet om å bikke en milliard i omsetning i 2018. Årsaken er sterk vekst de to siste årene sammen med starten på inneværende år.

Foto: Specsavers

Selv om Specsavers fortsetter å ta markedsandeler, merker bransjen utfordringen fra nettbaserte brillebutikker.

Specsavers selger selv ikke briller på nett.

– Vi følger nøye med på hva som skjer på nett. Linser er noe som fungerer veldig bra, men brillesalg er enda ikke utviklet godt nok.

– Når begynner dere med nettsalg?

– Vi kunne startet brillesalg i dag om vi ville, men det er viktig at når vi først lanserer, at det holder en høy nok standard, sier han.

Eriksen har tidligere ledet markedsavdelingene i både Rimi og Jernia, og kom til Specsavers i 2015.

- Hvordan var det å jobbe med lavpris i Rimi sammenlignet med i Specsavers?

- Jeg er veldig glad for erfaringen jeg har fått fra ulike bransjer. I Rimi klarte vi ikke alltid å levere på de laveste prisene i henhold til budskapet vårt, noe som føles bra i Specsavers hvor vi er klart billigst i markedet.

Les også

Rusta trosser ekspertene – mener netthandel er unødvendig

Ekspert: Morsomme reklamer har vært nøkkel

– Hvis du klarer å levere lave priser og kvalitet er det ofte liv lage i det norske markedet, sier høyskolelektor i retail ved BI Robert Ingvaldsen.

Han har jobbet over ti år i kjøpesenterledelse, og har sett på nært hold hvordan Specsavers tok grep om det norske optikermarkedet.

RETAIL-EKSPERT: Robert Ingvaldsen ved Handelshøyskolen BI er spesialist på detaljhandel-markedet, og mener Specsavers har gjort mye riktig, spesielt på prising og på markedsføring.

Foto: BI

– De har blant annet tatt med seg holdningen fra England om at briller er mote, og at man trenger mer enn ett par, sier han.

Ingvaldsen mener man kan trekke linjer til gullsmedbransjen, der man for flere år siden fikk små utfordrere som vokste fort ved å selge billige smykker og pynt, og hvor gullsmedene selv ikke var interessert i å konkurrere.

I tillegg mener Ingvaldsen at markedsføringen har vært en nøkkelfaktor.

– Specsavers har truffet godt med folkelige reklamer som får deg til å humre.

Han mener likevel at de nettbaserte konkurrentene vil bli en utfordring for alle som ikke kan svare på pris.

Les også

Oppkjøpsfond droppet Nille grunnet svak krone og oljekrise

Raskest i Norden

Den opprinnelig britiske brillekjeden er verdens største privateide optikerkjede, og ble i 1985 startet av en optikerfamilie.

– Vi er takknemlige for å ha eiere som selv er optikere, og som er interessert å utvikle bransjen, sier Eriksen og understreker:

– Det er ikke et jag etter utbytte, men et fokus på langsiktighet og investeringer.

Specsavers i Norge vokser raskeste av sine søsterkjeder i resten av Norden, forklarer selskapet.

Specsavers kom også godt ut av Norsk kundebarometer gjort av BI, og klatret 12 plasser til en 21 plass. En av hovedkonkurrentene, Interoptik er rett bak på 26. plass.

Undersøkelsen som rangerer kundeopplevelse og lojalitet blant norske forbrukere.

Les også

Rusta trosser ekspertene – mener netthandel er unødvendig

Les også

Vil utfordre Kiwi, Rema og Extra – lanserer lavpris-matkasse

Les også

Trosser butikkdøden – fra én til 14 butikker på fire år

Her kan du lese mer om