«Alle» vil ha elbusser: – Går mot et vippepunkt
For syv år siden ble det kinesiske bilselskapet BYD latterliggjort for sine elektriske busser – nå skal «alle» ha dem.
– Alle lo av BYD for å lage et leketøy, mimrer Isbrand Ho, administrerende direktør i bilselskapet, til Bloomberg.
Da hadde de nettopp presentert sin nye elektriske buss på en belgisk industrikonferanse.
I dag finnes det 385.000 slike busser på veiene, og 99 prosent av dem er å finne i Kina.
De utgjør cirka 17 prosent av den kinesiske bussflåten – og hver femte uke kommer det ytterligere 9.500 busser, ifølge Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
LES OGSÅ: Oslo får 70 nye elbusser
Etterspørselen faller: – Et vippepunkt
Den nye busstrenden begynner allerede å få utslag på oljemarkedet. Effekten blir forsterket av at busser krever 30 ganger så mye drivstoff som biler.
For hver tusende nye elbuss som kommer på veien, senkes etterspørselen etter olje med 500 fat diesel per dag, ifølge beregninger gjort av BNEF.
Colin McKerracher, som forsker på avanserte transportmidler hos Bloomberg, tror nå at elbusser vil bli stadig mer populært.
– Segmentet går mot et vippepunkt, sier han til nyhetsbyåret.
– Byer over hele verden jobber nå mot økt luftforurensning i urbane strøk. Presset går ikke bort, og salget av elektriske busser er fordelaktig, forteller han.
LES OGSÅ: BMW tilbakekaller 1,6 millioner biler
Resten av verden står for tur
Nå har storbyer som London, Paris, Los Angeles og Mexico City har, på lik linje med 13 andre lands myndigheter, forpliktet seg til å utelukkende kjøpe utslippsfrie kjøretøy innen 2025.
London har blant annet lovt at alle bussene i byen skal være elektriske før 2037.
Oslo er også i full gang med å skifte over til fornybar energi, og det er ventet at 70 nye elbusser vil komme på hovedstadens veier fra våren 2019.
– Dette er et resultat av en politisk satsing på miljøtiltak og en felles vilje til å få på plass fremtidsrettet og utslippsfri kollektivtransport raskest mulig, het det i en pressemelding fra Oslo kommune tidligere i år.