Har sportslegender på eiersiden: Går til cider-krig mot svenskene

Voss Fellesbryggeri har fått innpass hos flere hundre dagligvarebutikker. Nå tar de opp kampen mot den svensk-danske dominansen på det norske cider-markedet.

VIL BLI CIDER-GIGANT: Bryggerisjef Rune Midttun i Voss Fellesbryggeri.

Foto: Voss Fellesbryggeri
  • Karl Wig
Publisert: Publisert:

– Målet er å bli den første store, norske ciderprodusenten, sier bryggerisjef Rune Midttun til E24.

Det er bare et år siden Voss Fellesbryggeri startet opp sin produksjonen av håndverksøl, blant annet med Bjørn Dæhlie og Vegard Ulvang på eiersiden. Vekstambisjonene var hårete fra start, men nå øynes et nytt fremstøt:

Mens norske produsenter står sterkt i ølmarkedet, kontrolleres det norske markedet for cider i all hovedsak av store svenske og danske leverandører.

Våre naboers samlede markedsandel anslås til inntil 90 prosent, mens det norske bidraget begrenser seg til et knippe lokalbryggerier.

Les også

Heineken lanserer cannabis-øl

– Enklere enn øl

Voss Fellesbryggeri lager «Fjellsider», som foreløpig kommer i to varianter: Klassisk eplecider, og cider med eple- og bringebær. Gjennom et samarbeid med Tine får de levert lokale råvarer fra regionene rundt Voss.

Denne sommeren har cideren blitt distribuert til dagligvarebutikker i området, men nå har bryggeriet sikret seg tilgang til flere hundre dagligvarebutikker over hele landet, tilhørende Coop og Norgesgruppen.

– Cider er med på å åpne dører for oss nå, sier Midttun, og utdyper:

Les også

Carlsberg vil innta London med ølglade hipster-selgere

– Det har blitt mange bryggerier i Norge, og stor kamp om hylleplasseringene. Det er utrolig mange ølprodusenter som konkurrerer. Men på cider-markedet er det enklere å få innpass når du først har et så godt produkt.

Merker endring

Petter Nome, direktøren i Bryggeri- og drikkevareforeningen, ser tegn til at cider for alvor begynner å komme på norgeskartet.

– Markedet har vært dominert av svenske aktører som Grevens. Men nå er bredden som vi har opplevd i ølmarkedet, begynt å komme til cidermarkedet, sier Nome til E24.

SER ENDRING: Direktør Petter Nome (nr. to fra venstre) i Bryggeri- og drikkevareforeningen sier norsk ciderproduksjon er i vekst.

Foto: Nina Andersen VG

Han har ikke konkrete tall, men sier det har vært en klar vekst i cider brygget på norske gårder.

– Det er ganske mange av våre småbryggerier som har begynt med ciderproduksjon. Mange ser på dette som en ny arena hvor de kan prøve seg, i tillegg til øl. Industrisideren har jo hatt en rivende utvikling i flere år, påpeker Nome.

Drømmer om Hardanger-epler

Per i dag har Voss kapasitet til å brygge 20.000 liter cider om gangen. Med Tine som råvareleverandør skal det være gode muligheter for å skalere opp produksjonen – selv om Midttun presiserer at noe tid gjenstår før all logistikk er på plass.

– Vi ønsker å gjøre produktet størst mulig. I tillegg til dagligvarebutikker søker vi innpass hos puber og restauranter, sier han.

Fremover drømmer han om å bruke Hardanger-epler i cideret, som på etiketten har fått slagordet «smakar ikkje så hakkande gale». Og nettopp dét skal være fortrinnet mot svenskene og danskene:

– Våre konkurransefaktorer er kortreiste kvalitetsråvarer og at bryggingen skjer på ekte vis. Våre konkurrenter bruker stort sett eplevin som utgangspunkt for sine produkter, sier Midttun.

Publisert:

Flere artikler

  1. Vraket av Rema – nå slår Systembolaget kloa i ølet

  2. Regjeringen vil gjøre det billigere å lage øl

  3. Dette er «Konkursåret 2018»

  4. Lokalbryggeriet doblet omsetningen: Satset internasjonalt da barene stengte

  5. Betalt innhold

    Nå blomstrer turistnæringen på Voss. – Men etter fellesferien er det bråstopp.