Frykter at Rygge legges ned i ettermiddag

Styret ved Rygge flyplass sitter i møte. – Vi frykter at de vedtar nedleggelse, sier tillitsvalgt Bjørn Petter Jensen.

FLYSETEAVGIFTEN: For å få inn en milliard kroner neste år innfører polikerne en ny avgift fra 1. juni. Allerede i fjor ble det varslet at dette kunne bety kroken på døren for Rygge, der Ryanair står for 90 prosent av trafikken.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix
Publisert:

Det er intense timer for de rundt 1000 ansatte som har sin arbeidsplass knyttet til Rygge sivile flyplass.

– Vi har forstått det slik at regjeringen står på sitt vedtak om innføre flyseteavgiften, så vi frykter det verste og håper på det beste. Hvis det kommer noe vedtak vil vi innkalle de ansatte til allmøte, sier Jensen som leder LO-utvalget ved flyplassen.

Flyplassen eies 40 prosent av Orkla og 40 prosent av Olav Thon-Gruppen.

– Vi har vært tydelige i vår kommunikasjon og høringsuttalelse om at det er vanskelig å se grunnlag for videre lønnsom drift ved Rygge sivile flyplass, gitt innføring av flypassasjeravgift. Nå avventer vi administrasjonens og styrets beslutning, sier konserndirektør for kommunikasjon i Orkla, Håkon Mageli, til VG.

Vedtatt før jul

Da Stortinget i fjor vedtok flyseteavgiften, varslet Rygges flyplassjef Pål F. Tandberg at det ville bety kroken på døren for flyplassen i Østfold. Og at det ville skje i år.

Avgiften ble vedtatt av Stortinget før jul som en del av budsjettavtalen for 2016, der Stortinget bestemte både sats og fritak.

I forkant av vedtaket skapte den omstridte avgiften krøll på det borgerlige samarbeidet.

Avgiften, som totalt vil gi 1 milliard kroner i inntekt til staten, innføres fra 1. juni.

Allerede da regjeringen før jul varslet at de vil innføre en flyseteavgift, bestemte lavprisselskapet Ryanair å si opp baseavtalen de har med flyplassen på Rygge i Østfold.

– Dette er en betinget oppsigelse. Dersom avgiften kommer, så forsvinner Ryanairs basefly fra 1. november. Fra å ha 1,6 millioner passasjerer, vil vi få under 500.000. Dette er en særavgift som gjør at vi som privat lufthavn blir ekstremt skadelidende, sa Pål Tandberg til NTB tidligere i år.

Da VG kontaktet Ryanair tidligere i dag, ønsket de ikke å kommentere saken ut over det de har gjort tidligere.

Les også

– Hvis det er en krig på billettpriser, blir Ryanair vinneren

Les også

Flypassasjeravgiften innføres: Nå blir det dyrere å fly

Les også

Flypassasjeravgiften innføres

Her kan du lese mer om