– Jeg har et evighetsperspektiv

Petter Stordalen tar over Ving sammen med risikokapitalister som vanligvis selger noen år etter oppkjøpene. – Vi kommer til å være veldig aktive, sier han.

LANGSIKTIG EIER: Stordalen sier at han har et «evighetsperspektiv» på Ving-investeringen.

Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Publisert:,

– Det har vært forhandlinger med et stort tidspress frem til i natt. Gruppen av kreditorer trengte en løsning og timeglasset begynte å renne ut, sier Petter Stordalen til E24 etter å ha blitt mottatt med trampeklapp på Vings hovedkontor i Stockholm onsdag.

Sammen med oppkjøpsfondene Altor og TDR Capital har han nå sikret seg kontroll over Vinggruppen.

Kampen om den lønnsomme delen av reiselivsgiganten Thomas Cook begynte med 25 interessenter, men til slutt sto de tre, som bidrar med seks milliarder svenske kroner, igjen.

Etter det E24 kjenner til var både kinesiske Fosun Tourism Group, oppkjøpsfondet Triton og reiselivsinvestor Per G. Braathen blant interessentene.

Brukte fire uker

Selv omtaler Stordalen det som en «voldsom kamp».

– Da vi skjønte at det åpnet seg, gikk vi tungt inn, og det er ikke mange som forstår at vi har klart å få til det her på fire uker.

Etter det E24 forstår fikk Stordalen, Altor og TDR startet deres gjennomgang av Vinggruppen for drøye to uker siden, en såkalt due diligence. På relativt kort tid måtte de gå gjennom det de rakk før man gikk videre i sluttforhandlingene, som altså endte med et oppkjøp.

Les på E24+ (for abonnenter)

Så mange millioner har Petter og Gunhild brukt på EAT

Petter Stordalen og Vinggruppens konsernsjef Magnus Wikner på pressekonferansen onsdag.

Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Vi begynte med å sikre ansatte, gjester, og merkevare. Det siste var det finansielle og flyselskapet. Det ble en stor utfordring med mange overraskelser underveis, men vi hadde et fantastisk lag som fikset det, sier Stordalen, og svarer nei på spørsmål om han også tidligere har vært interessert i Ving.

– Hvem tok kontakt med hvem her?

– Vi begynte å jobbe med det før vi hadde noe kontakt. Så hadde jeg en samtale med Harald Mix i Altor og fant ut at dette gjør vi sammen. TDR har jeg jobbet sammen med i Hurtigruten, så det ble en ganske naturlig konstellasjon, svarer Nordic Choice-eieren.

– Evighetsperspektiv

Selv om Vinggruppen har levert solide økonomiske resultater i årevis er det en del store utfordringer som Stordalen, Altor og TDR må finne ut av.

Internt i kjøpergruppen skal man etter det E24 forstår være opptatt av at reiselivsmarkedet er i endring, og at både flyskam og svake valutakurser i Sverige og Norge kan gjøre det mer krevende å selge charterreiser til sørlige strøk.

Sist, men ikke minst, må det gjøres et arbeid hvis «Sun Class Airlines» skal gjenopplives og bli en suksess i markedet.

Strawberry Group og Altor kjøper 40 prosent hver av selskapet, og TDR Capital kjøper de resterende 20 prosentene.

Oppkjøpsfond har som mål å kjøpe selskaper som enten sliter eller som kjøperne mener kan forbedres, før de blir solgt med profitt noen år senere.

– Har du en annen plan en partnerne dine?

– Det har jeg nok, for jeg har et evighetsperspektiv i Ving. Hundre prosent. Vi kommer til å være veldig aktive, sier Stordalen bestemt.

Les på E24+ (for abonnenter)

Ving Norge har blitt en utbyttemaskin for et selskap i krise

Altor-topp Hugo Maurstad sier imidlertid til E24 at også de er en langsiktig eier.

– Vårt utgangspunkt er at vi liker å kjøpe gode selskaper, som har godt potensial også fremover. Det var enkelt å gjøre en beslutning på at vi ville gå inn som eier i selskapet.

– Vi har en historie på å sitte ganske lenge i selskaper, sier han.

TDR Capital skriver i en uttalelse til E24 at de er glade for å investere sammen med Strawberry, som de allerede har et godt forhold med gjennom Hurtigruten.

– Sammen med Altor, skal vi gi Vinggruppen stabiliteten og investeringen de trenger for å være regionens foretrukne reiseoperatør, sier selskapet.

– Drømmescenario

Vings konsernsjef Magnus Wikner sier at det var «et drømmescenario» å få en nordisk eier på plass for første gang.

Han trekker frem flyselskapet, som nå bytter navn til Sun Class Airlines, som sentralt å utvikle fremover.

Thomas Cooks nordiske flyselskap har en flåte bestående av 11 fly: Syv Airbus A321–200 som kan brukes på kort- og mellomdistanseruter, samt fire Airbus A330 langdistansefly.

Langdistanseflyene har en snittalder på nesten 20 år og begynner å bli svært gamle, mens de syv andre har en snittalder på nærmere åtte år.

– For flyselskapet blir det viktig å se nøyaktig i hvilken takt vi trenger å fornye flyene, hvilke fly vi skal ha og hvor stor flåte vi skal ha, sier han.

All virksomhet vil bli overført til et nytt selskap, der transaksjonen innebærer en kombinasjon av kjøp av hele selskapet eller eiendelene til visse selskaper fra den tidligere juridiske strukturen i Vinggruppen.

– Fosun var ikke med i sluttprosessen

Flere hadde ventet at det kinesiske fondet Fosun ville stå igjen som eier. Det var en stor aksjonær i Thomas Cook før konkursen og var en av de sentrale støttespillerne til redningspakken som skulle redde konsernet.

Det kinesiske konsernet var villig til å legge betydelige midler på bordet i prosessen, men slet med eierskapsbegrensningene på flyselskap i Europa.

Den opprinnelige planen var derfor at kineserne skulle ta mesteparten av eierskapet i reisebyråvirksomheten og bli en minoritetsaksjonær i flyselskapet.

– De var ikke med i sluttprosessen, sier Wikner, som ikke ønsker å kommentere hvorvidt Fosun var med da prosessen startet.