Rekordår for veldedige organisasjoners julekampanjer: – Aldri før opplevd så stor respons

Både Redd Barna og Kreftforeningen har rekordår for sine julekampanjer. – Det er en sak som engasjerer, sier Kreftforeningen.

TIL ANDRE: Veldedige organisasjoner opplever at interessen rundt alternative julegaver øker, og at det spesielt er symbolgaver som står for veksten.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

– Aldri før har vi opplevd så stor respons på vår julestjernekampanje, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Kreftforeningen har i år fått inn over tre millioner kroner fra sin kampanje «Gi håp til jul». Det er en økning på over 500.000 kroner fra 2016.

Før lille julaften hadde 10.000 gitt til kampanjen, der man kan velge å sende en julestjerne til et valgfritt sykehus når man gir en gave til kreftforskning.

– Det er en sak som engasjerer. Dessverre er det ikke alle som får feire jul hjemme med kjente og kjære, og denne kampanjen skal vise at det er noen som tenker på dem, sier Ryel.

Les også

4 av 10 beholder julegaver de ikke liker eller trenger

Generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Foto: Agnete Brun

Fra bedrifter

Hun forteller at de også får gaver fra bedrifter, der ansatte har stemt frem at julegaven skal gå til dem.

– Vi er glade og ydmyke for tilliten, sier Ryel.

Kreftforeningens arbeid er finansiert av innsamlede midler, testamenter, gaver medlemskontingenter og tippemidler.

Redd Barna ser også at 2017 blir et rekordår for dem.

– Sammenlignet med fjoråret har nettbutikken for alternative julegaver solgt for en halv million ekstra, sier Klaus Damlien, seksjonsleder for markedsføring og digitale medier i Redd Barna.

Totalt håper organisasjonen å ha samlet inn 2,3 millioner kroner gjennom nettbutikken i forbindelse med julen.

En undersøkelse gjort av Opinion for Kirkens Nødhjelp viser alternative julegaver er mest ønsket av personer i 30-årene og befolkningen i Oslo. Det er hele 77 prosent av folk i 30-årene som liker å få alternative julegaver, mot 65 prosent for hele befolkningen.

Symbolsk geit

Begrepet «alternative julegaver» begynte å bre om seg i mediene i 2006, da Kirkens Nødhjelp introduserte muligheten for å kjøpe en symbolsk geit til noen som trengte det.

Siden da er det solgt mer enn 65.000 slike geiter, samtidig med at utvalget av alternative julegaver er større og flere organisasjoner tilbyr slike på sine nettsider.

Røde Kors har de siste årene sett en sterk økning i salg av julegaver. I 2016 kunne de notere et rekordår. Flyktninghjelpen noterte også en solid vekst i salget av julegaver i fjor.

– Det var et veldig spesielt år, det var midt i frigivelsen av Aleppo, og vår kampanje handlet mye om det. I år ligger vi litt over nivået i 2015, sier Øystein Gjerum i Røde Kors.

Flyktninghjelpen forteller at de, gjennom nettbutikken Gavermedmening.no, håper å lande på en inntekt på en million kroner i forbindelse med julen.

Les også

Så mye svir nordmenn av i julen: – Vi har mye å lære av våre naboer

#MeToo

Gjerum i Røde Kors forteller at det de selger mest av er symbolgaver, og det som topper listen der er mat til barn på flukt og skolemateriell. Også Flyktninghjelpen selger mye av denne typen gaver, men ser at vekstvinneren i år ser ut til å bli beskyttelse for jenter og kvinner på flukt.

Rune Johansen i Flyktninghjelpen ser ikke bort fra at populariteten til denne gaven kommer av oppmerksomheten rundt #MeToo i høst.

Kirkens nødhjelp har hatt en salgsøkning på 80 prosent de siste tre årene. I tillegg sier også SOS-barnebyer og UNICEF at de fremdeles opplever økt interesse for og inntekter fra alternative julegaver.

Direkte til prosjekter

Plan Norge forteller at omsetningen i nettbutikken er det samme som i fjor, 2,2 millioner kroner. Organisasjonen har fysiske produkter de selger, der inntekten går til prosjekter de jobber med.

Årets salgssuksess har vært gryteunderlaget fra Molekule, som de ble utsolgt for lenge før jul.

– Vi ser at i år har flere valgt å gi donasjoner direkte til våre utviklingsprosjekter i forbindelse med alternative julegaver. Vi vet ikke sikkert hva dette skyldes, men det er mulig at folk er mer bevisst på hva de ønsker å gi sin støtte til, sier Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan International Norge.

Gjerum i Røde Kors tror at markedet for alternative julegaver vil fortsette å vokse.

– Vi tror utviklingen vil fortsette. En kombinasjon av at flere av oss har mye av det vi trenger, og at det blir enklere og vanligere å handle på nett, vil føre til at hele bransjen vokser, sier Gjerum.

Les også

Norsk akevitt stadig mer populært i utlandet

Les også

Rekordhøy kortbruk i desember

Les også

Juleshopping fra sofakroken gir ny pakkerekord