Våpenprodusenten Nammo satte rekord i fjor: Tror Trump og Nato-mål vil gi mer vekst

Det nordiske forsvarskonsernet Nammo satte nye rekorder i 2018 og økte forsvarsbudsjetter kan gi økt omsetning. Selskapet fortsetter å jobbe for å sikre seg lukrative leveranser til kampflyet F35, og for å sende satellitter opp i rommet.

Foto: Nammo
Publisert:,

Forsvarskonsernet Nammo er både liten og stor på samme tid. Liten i den forstand at de har spesialisert seg på avanserte produkter i noen nisjer der de kan være ledende, og store fordi selskapet nå har 2.400 ansatte fordelt over 13 land.

Til sammenligning var det 1.100 ansatte i fire land ved etableringen i 1998, da selskapet ble til gjennom sammenslåingen av ammunisjonsprodusenter i Norge, Sverige og Finland.

Konsernet kunne i 2018 markere både salgsrekord og at man endte året med en rekordstor ordrebok. Ordreboken krympet fra 2015 til 2017, men gjorde i fjor et byks opp til 5,8 milliarder.

Det kommer frem i den ferske årsrapporten til Nammo. Selskapet produserer alt fra ammunisjon til forsvarsbruk og jakt, til rakettmotorer og missiler, og satellitter og utskytere til raketter og granater.

Selskapet er eid av den norske stat og finske Patria i fellesskap. Det norske forsvarskonsernet Kongsberg Gruppen eier igjen halvparten av Patria.

Konsernsjef Morten Brandtzæg peker i sitt aksjonærbrev blant annet på at selskapet i fjor lanserte Nucleus, som med en hybrid rakettmotor kan brukes til å skyte mindre satellitter opp i rommet. I september ble Nucleus skutt opp fra Andøya for første gang.

– Vi tok store steg mot å bli en verdensleder i rekkeviddeforlengende teknologier, som kan føre til en av de største endringene på mange tiår for rollen til artilleri og missiler i kamparenaen, skriver han.

Selskapets styre skriver at Nammo er «godt posisjonert til å vokse markedsposisjonen ettersom flere nøkkelkunder» ønsker tilgang på nytt utstyr og teknologi.

Selskapet mener det viktigste for å øke omsetningen er å øke markedsandelen til selskapet, men økte forsvarsbudsjetter kan også bidra til vekst.

De peker særlig på tre faktorer som bidrar til å løfte pengebruken på forsvar for tiden:


Trump-administrasjonens ønske om større forsvarsbudsjetter
et økt press på at Nato-landene skal nå målet om å bruke to prosent av brutto nasjonalprodukt på forsvar
og at europeiske forsvarsbudsjetter i stor grad har sluttet å krympe og til og med vokser i flere tilfeller.

Les også

Norske Nammo signerer sin største kontrakt på romfartsutvikling noensinne

Tar grep for å få opp lønnsomheten

Årsrapporten viser at Nammo økte omsetningen kraftig fra 4,46 til 4,92 milliarder i 2018 sammenlignet med året før.

En økning i driftskostnader og lønnsutgifter sørget samtidig for at driftsresultatet gikk marginalt ned fra 366,7 til 362,3 millioner kroner.

En lavere skatteregning bidro samtidig til at resultat etter skatt økte fra 202,7 til 240,2 millioner kroner mot året før. Halvparten av dette skal utbetales som utbytte til aksjonærene.

Finansdirektør Erik Ommundsen er klar på at selskapet både skal fortsette å investere i teknologiutvikling, samtidig som selskapet skal bli mer effektivt:

– Å forbedre effektiviteten er noe ethvert selskap må gjøre jevnlig, og spesielt et som har vokst så kraftig som vi har. Det er strukturere og prosesser som kan ha vært logiske for 10 år siden, men som ikke er det i dag, sier han i rapporten.

Han forklarer at selskapet tok flere grep i 2018 som kostet penger og reduserte resultatet, men at de på sikt vil hjelpe og at man allerede i 2019 vil kunne se bedret lønnsomhet.

Les også

Kongsberg Gruppen og Patria kjøper statseide AIM Norway for 151 mill.

Nesten halve omsetningen fra Nord-Amerika

Det er fortsatt Nord-Amerika (primært USA, journ.anm.) der de største inntektene kommer fra (målt etter hvor kundene befinner seg). Nammo har en rekke anlegg fordelt over flere delstater i USA.

2,0 av de totalt 4,92 milliarder kroner i inntekter kom fra Nord-Amerika. Deretter følger Europa utenom Norden med 1,4 milliarder og Norden med 991 millioner. Kunder i Asia sto for 441 millioner av omsetningen.

Store kapitalinvesteringer på om lag 300 millioner både i 2017 og 2018 har samtidig sørget for at konsernet har gått fra å ha 462,8 millioner kroner på bok ved inngangen til 2017 til å ha en negativ kontantbeholdning på 35,3 millioner ved utgangen av 2018.

Selskapet hadde imidlertid en kontantreserve på 829 millioner, hvis man regner med kredittlinjene som selskapet har.

I 2017 kjøpte Nammo opp ammunisjonsprodusenten Berger Bullets i California, og i 2018 kjøpte de seg opp i St. Louis-baserte Mac LLC, der de har sikret seg 55 prosent eierandel for totalt 8,9 millioner dollar.

Les også

– Prioritet nummer én er å snu dette til lønnsomhet

Les også

Kongsberg og Raytheon nærmere milliardkontrakt i Australia

Les også

Kongsberg ekspanderer sin nordiske forsvarsindustriallianse