Første containerseilas langs Den nordlige sjøruten
Mærsk har i nesten et år jobbet med teste containerfrakt nord for Russland. Reisetiden kan bli kuttet med to uker fra Asia til Europa.
Danske Mærsk skal som første containerrederi i verden seile gjennom Arktis.
Transport av olje og naturgass har vært økende langs Den nordlige sjøruten, eller Nordøstpassasjen, nord for Russland har de siste årene, men Venta Maersk blir første containerskip som begir seg ut på ferden, ifølge High North News.
Den russiske gasskjempen Novatek fraktet for første gang i juli flytende naturgass (LNG) gjennom sjøruten, og til Kina, ifølge Financial Times.
Les også: Det norske oljeeventyret: Historisk flaks og dyktighet (for abonnenter)
Den nordlige sjørute strekker seg fra Beringstredet, langs de nordligste delene av Russland, og ender opp utenfor Norge. Ifølge FT kan ruten kutte reisetiden med en til to uker, avhengig av hvor langt skipet skal.
Skipet skal etter planen legge fra kai ved Vladivostok denne uken i retning St. Petersburg, ifølge Marine Traffic.
Ruten blir sett på som et alternativ til Suezkanalen for frakt mellom Asia og Europa.
Mellomstort skip
Containerskipet har isklasse 1A Super, hvilket betyr at det kan seile i farvann med istykkelse på én meter. Lastekapasiteten er på 3.600, 20 fots containere (TEU), og lasten består av frossen fisk.
Dyrere olje rammer dansk shippinggigant: Drivstoff-smell for Mærsk
Det er ventet at Mærsk legger frem mer detaljerte planer for arktisk shipping i midten av september, skriver High North News.
– Dette er ikke et stort skip som kommer til å endre global shipping når det blir vanlig langs Den nordlige sjøruten, men det er et lite steg i den retning, sier professor ved University of Colombia, Michael Byres.
Fikk tillatelse i juli
Mærsks interesse for å seile langs sjøruten ble kjent da selskapet hadde møter med russiske myndigheter i november i fjor, menselskapet fikk ikke nødvendige tillatelser fra Russland før i slutten av juli.
Det gjenstår fortsatt å se om det vil bli med denne ene seilasen, eller om Mærsk planlegger å etablere seg langs Den nordlige sjøruten.
– Det er ikke mye tvil knyttet til om det er mulig å sende skip langs sjøruten, men spørsmålet er om det er kommersielt gunstig å etablere regelmessige containerruter, sier forsker ved Fritjof Nansen-instituttet, Arild Moe.