Første containerseilas langs Den nordlige sjøruten

Mærsk har i nesten et år jobbet med teste containerfrakt nord for Russland. Reisetiden kan bli kuttet med to uker fra Asia til Europa.

ARKTISK SEILAS: Verdens største containerrederi, Mærsk, skal seile langs Den nordlige sjøruten, også kjent som Nordøstpassasjen. Bildet viser ett av selskapets containerskip.

Foto: Björn Larsson Rosvall NTB scanpix
  • Eirik Amb Nysveen
Publisert:

Danske Mærsk skal som første containerrederi i verden seile gjennom Arktis.

Transport av olje og naturgass har vært økende langs Den nordlige sjøruten, eller Nordøstpassasjen, nord for Russland har de siste årene, men Venta Maersk blir første containerskip som begir seg ut på ferden, ifølge High North News.

Den russiske gasskjempen Novatek fraktet for første gang i juli flytende naturgass (LNG) gjennom sjøruten, og til Kina, ifølge Financial Times.

Les også: Det norske oljeeventyret: Historisk flaks og dyktighet (for abonnenter)

Den nordlige sjørute strekker seg fra Beringstredet, langs de nordligste delene av Russland, og ender opp utenfor Norge. Ifølge FT kan ruten kutte reisetiden med en til to uker, avhengig av hvor langt skipet skal.

Skipet skal etter planen legge fra kai ved Vladivostok denne uken i retning St. Petersburg, ifølge Marine Traffic.

Ruten blir sett på som et alternativ til Suezkanalen for frakt mellom Asia og Europa.

Mellomstort skip

Containerskipet har isklasse 1A Super, hvilket betyr at det kan seile i farvann med istykkelse på én meter. Lastekapasiteten er på 3.600, 20 fots containere (TEU), og lasten består av frossen fisk.

Les også

Dyrere olje rammer dansk shippinggigant: Drivstoff-smell for Mærsk

Det er ventet at Mærsk legger frem mer detaljerte planer for arktisk shipping i midten av september, skriver High North News.

– Dette er ikke et stort skip som kommer til å endre global shipping når det blir vanlig langs Den nordlige sjøruten, men det er et lite steg i den retning, sier professor ved University of Colombia, Michael Byres.

KORTERE: Den nordlige sjøruten (markert i blått) kan kutte reisetiden fra Europa til Asia med to uker.

Foto: Collin Knopp-Schwyn

Fikk tillatelse i juli

Mærsks interesse for å seile langs sjøruten ble kjent da selskapet hadde møter med russiske myndigheter i november i fjor, menselskapet fikk ikke nødvendige tillatelser fra Russland før i slutten av juli.

Det gjenstår fortsatt å se om det vil bli med denne ene seilasen, eller om Mærsk planlegger å etablere seg langs Den nordlige sjøruten.

– Det er ikke mye tvil knyttet til om det er mulig å sende skip langs sjøruten, men spørsmålet er om det er kommersielt gunstig å etablere regelmessige containerruter, sier forsker ved Fritjof Nansen-instituttet, Arild Moe.

Les også

Mærsk Drilling skal børsnoteres

Les også

Pandora-sjefen sparket etter skuffende resultat

Les også

Aldri har flere veddet mot Mærsk

Her kan du lese mer om

  1. Mærsk
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Mærsk seiler første konteinerskip gjennom Arktis

  2. Hurtigruten nektes å seile i russisk farvann

  3. Betalt innhold

    Angry Birds-direktør baner vei for norsk jernbanedrøm

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Issmelting i Arktis gir gassfraktboom

  6. Betalt innhold

    Isbrytere i milliardklassen brøyter nye ruter for naturgass