Cognite åpner kontorer i Austin og Houston

Teknologiselskapet Cognite åpner nye kontorer både i Austin og Houston, etter rekordvekst siden starten for to år siden.

NYE KONTORER: Teknologiselskapet Cognite skal åpne nye kontorer i både Houston og Austin i Texas. E24 møtte selskapets salgsdirektør og tidligere Thinfilm-topp Davor Sutija på konferansen Next Frontier i London, som ble arrangert av Innovasjon Norge denne uken.

Foto: Nina Rangøy / Innovasjon Norge
Publisert:,

LONDON (E24): – Cognite går en ekstremt spennende tid i møte, sier selskapets nyansatte salgsdirektør Davor Sutija til E24.

Han har tidligere vært med på IT-eventyret Fast, som senere ble overtatt av Microsoft, han har jobbet for REC og han har vært leder for Thinfilm.

E24 møter ham på en Innovasjon Norge-konferanse i London om bruk av stordata og kunstig intelligens. Cognite har tidligere sagt at selskapet åpner kontor i Houston, men varslet nylig at det også blir eget kontor i Austin.

– Det finnes konkurranse i USA, men vi er enestående når det kommer til kontekstualisering av data i oljebransjen. Å åpne vårt første utenlandske kontor i USA er derfor naturlig, forteller Sutija.

E24 har tidligere skrevet om Cognites første utenlandskontrakt med den tyske olje- og gassgiganten DEA i 2018. Siden det har selskapet vokst seg enda større, med over 150 ansatte fra 23 ulike land. For to år siden hadde selskapet null ansatte.

– I løpet av vårt første år klarte vi å danne en del løsninger som vi har solgt både til olje- og gassoperatører på den norske sokkelen, og etter hvert også utenlands. Nå har vi kunder som Lundin og TechnipFMC, i tillegg til kunder i andre sektorer, som energi, industriell produksjon og shipping. Statnett har for eksempel blitt kunde hos oss, sier Sutija.

Google og Siemens

Andre av Cognites kunder er TechnipFMC, Google, National Instruments og Siemens, opplyser selskapet. Blant de ansatte er det både programvareutviklere og 3d-spesialister.

Hva slags muligheter ser dere for dere fremover?

– Våre løsninger dreier seg rundt å organisere dataene til en operatør eller et selskap i et system. Altfor ofte har selskaper forskjellige systemer for forskjellig informasjon, noe som gjør det mer tungvint og ineffektivt enn det trenger å være, sier han.

– Olje og gass er en hovedsatsing for Cognite, men vi gjør teknologien vår tilgjengelig for alle som har behov for den typen tjenester som vi tilbyr, og er åpne for internasjonale markeder, for eksempel i Asia, legger han til.

Raskt voksende

Cognite omtaler seg selv som et av de raskest voksende teknologiselskapene i Skandinavia, og omsatte i sitt første år for 30 millioner.

Selskapets mål er å kontekstualisere data og datasystemer, og dermed skape løsninger forenkler og forbedrer produksjon, kvalitet og sikkerhet.

– I fellesskap med Aker BP har vi skapt banebrytende løsninger. Vi forsøker å tenke nytt, og bruke data for å skape en tryggere arbeidsdag for arbeidere, i tillegg til å minimere tap for selskapet dersom noe går galt i produksjonen, sier Sutija.

– Industriselskaper generelt, i tillegg til selskaper som vokser uorganisk, har ofte veldig ulike datasystemer og bruker data på forskjellige måter. Hvis man skal ha bedre oversikt over hele selskapets portefølje, er det viktig å sette det sammen i en større datamodell, som gjør selskapet mer oversiktlig, legger han til.

Takknemlig overfor statsråd

På Innovasjon Norges konferanse i London denne uken deltok Cognite-toppen i en paneldebatt sammen med blant andre digitaliseringsminister Nikolai Astrup.

– Jeg var veldig takknemlig for det Astrup sa i dag, fordi han poengterte den ledende posisjonen Norge har i nytenkning innen tungindustri, som hjelper selskaper å være innovative. Vi har fått god støtte blant annet gjennom Innovasjon Norge og andre statlige organer, for å komme inn og skape flere delingsmuligheter av ikke-konkurransepreget data på den norske sokkelen, sier Sutija.

Er markedet for tjenestene deres best i Norge, eller i utlandet?

– Norge er et fantastisk sted å bygge et selskap som Cognite. Vi har et veldig tett samarbeid med industrielle selskaper i vårt hjemmemarked – vi snakker med kundene, og bygger en verdensledende plattform for digitalisering. Det er naturlig for oss å ha et hovedfokus på Oslo, da det er der vi har våre utviklere, sier han.

HAR FORTRINN: Norge har alle forutsetninger for å lykkes med kunstig intelligens, med god tilgang på data og tradisjon for samarbeid mellom offentlige og private aktører og mellom bransjer, sa digitaliseringsminister Nikolai Astrup på Next Frontier-konferansen i London, som ble arrangert av Innovasjon Norge denne uken.

Foto: Nina Rangøy / Innovasjon Norge

Fortrinn innen kunstig intelligens

Digitaliseringsminister Nikolai Astrup forteller til E24 at Norge har en rekke fortrinn innen kunstig intelligens.

– Norge har alle forutsetninger for å lykkes med kunstig intelligens. Viktigst er kanskje kvaliteten på dataene vi har. I helsesektoren for eksempel, har vi data på kreftsvulster datert tilbake til før krigen – få andre land sparer på prøver og data på samme måte som oss, sier Astrup.

– I tillegg har vi en lang tradisjon for samarbeid, både mellom privat og offentlig sektor, og mellom ulike bransjer. Noe annet fundamentalt er at vi er omstillingsdyktige og har høy digital kompetanse i befolkningen, sier han.

Hva slags støtte kan Norge gi selskaper som vil drive med kunstig intelligens?

– For øyeblikket jobber vi med å lage en nasjonal strategi for kunstig intelligens. Vi må se på hvordan Norge kan utnytte de mulighetene kunstig intelligens gir, hvordan vi kan bygge et næringsliv på toppen av kunstig intelligens som tar i bruk mulighetene som teknologien gir, og hvordan vi kan svare på de etiske dilemmaene som kunstig intelligens fører med seg, sier Astrup.