Europas største parfymekjede med storsatsning i Norge:
Regjeringens økte tollgrense kan stikke kjepper i hjulene

I november åpner Europas største parfymekjede landets største butikk av sitt slag i Oslo. Men regjeringens forslag om å heve 200-kronersgrensen for avgiftsfri import kan tvinge frem endringer før Norge-satsingen har kommet skikkelig i gang.

DOUGLAS LANSERER NETTBUTIKK OG FYSISK BUTIKK I NORGE: Markedsdirektør Ole Johan Lindøe vil at nett og butikk skal fungere sømløst sammen.

E24/Philippe Wojazer/Douglas Norge
  • Maren Løhre
Publisert:,

Det er den tyske kjeden Douglas som skal starte opp. Storbutikken i handlegaten Bogstadveien på Oslos vestkant vil ha to etasjer med produkter innen make-up, duft og hår- og hudpleie.

Dette blir landets største enkeltstående parfymeri, uttaler Douglas-ledelsen.

Douglas vil teste ut trådløse kasser, hvor de ansatte går rundt i lokalet med en betalingsterminal koblet opp mot en iPhone. Dermed kan kundene betale der de står, uten å måtte stille seg i en kø.

ADM.DIR: Thor Hauge leder den tyske storkjeden Douglas' nye satsning i Norge.

Douglas starter samtidig opp med landsdekkende nettbutikk.

Og de sier det er helt greit om kundene ønsker å se på og teste produktene i butikken, for så å gå hjem og kjøpe derifra - via nettet.

Showroom

- Det blir mye mer opplevelse i butikken, sier markedsdirektør Ole Johan Lindøe.

- Og vi skal ikke være «pushy». Det skal være helt greit å gå hjem for å handle produkter derifra.

De trådløse betalingsterminalene og nettsiden skal også gjenkjenne kundenes preferanser, ved å tilby å lagre historikk over tidligere kjøp.

– Det vi skal bygge har ikke vært gjort tidligere i Europa, sier Thor Hauge, administrerende direktør i Douglas Norge.

Den offisielle åpningen i Bogstadveien blir først til mars neste år, men i november åpnes lokalene for «livetesting» og julesalg.

- Vi starter med å teste løsninger og produkter sammen med kunder og leverandører, sier Hauge, som også sto bak etableringen av Esthetique, i dag Kicks.

Les også

- Jeg vil tro at flere vil handle over nett i fremtiden. Ingen kan stoppe den utviklingen

«Banebrytende teknologi»

Douglas har rundt 1.170 parfymerier fordelt på 18 europeiske land.

Butikken i Norge blir den tyske kjedens viktigste pilotbutikk i Europa, hevder Hauge.

- Tyskerne kommer til å følge nøye med på dette prosjektet. Nordmenn er kjøpesterke og elsker å ta i bruk ny teknologi. Det er grunnen til at Norge er valgt som testmarked for utvikling av fremtidens handelsløsninger.

Han mener Douglas vil endre det norske kosmetikkmarkedet.

- Vi har med oss banebrytende teknologi og Europas største vareutvalg.

Les også

Frp vil ikke øke tollgrensen til 1.000 kroner

Kjepper i hjulene?

Det finnes imidlertid skjær i sjøen.

I fremleggingen av Solberg-regjeringens statsbudsjett ble det kjent at de blåblå ønsker å heve grensen for moms- og tollfri import fra 200 kroner til 500 kroner.

MARKEDSDIREKTØR: Ole Johan Lindøe i Douglas Norge.

Douglas

Norske parfymerier og nettbutikker har argumentert mot dette, da de mener dette kan gi en økning i nettkjøp av kosmetikk fra utlandet, som slår beina under norske aktører.

Douglas Norges markedsdirektør Ole Johan Lindøe håper Stortinget forkaster forslaget fra regjeringen.

- Vi ønsker ikke forslaget velkommen, sier han til E24.

- Det vil påvirke vår satsing, og om vi faktisk kan gjennomføre den slik vi ønsker. Det vil ikke bli den samme sømløse opplevelsen for kunden.

Administrerende direktør Hauge er enig:

- Vi starter som planlagt, og dersom dette innføres tilpasser vi oss det. Da må vi endre forretningsmodellen. Det vil ikke bli så fleksibelt å knytte nett og butikk sammen hvis handelen under 500 kroner må gå fra et annet sted, sier Hauge.

Sentrallageret til Douglas ligger i Tyskland, og Lindøe og Hauge mener de skal få til konkurransedyktige priser uansett om forslaget går gjennom.

Les også

Dette betyr den nye «500-kronersgrensen» for din shoppehverdag

Samspill

- Økt momsfri import er konkurransevridende og uheldig. Og jeg tror forslaget bygger på manglende forståelse fra politikerne. De sier de vil gjøre det for forbrukerne, men jeg tror ikke dette forslaget vil gagne norske forbrukere. Fremtiden er å være tilstede for kunden i alle kanaler - både på nett og i butikk, men da må alle ha like rammebetingelser, sier Lindøe.

Åpningen av den fysiske storbutikken i Oslo skal skje samme dag som Douglas Norge lanserer eget nettsted med nettbutikk. Det er nettopp samspillet mellom disse som er testprosjektet, sier ledelsen til E24.

- I Europa har Douglas også nettbutikk og butikker, men vi skal få dette til å spille perfekt sammen, sier Lindøe.

Les også:

Stormberg-sjefen: Fjern heller tulletollenKomplett flytter nettbutikken til Sverige hvis ny momsgrense innføres- Erna og Siv vil gi meg 40 millioner kroner rett i lommenMener forbrukerne er viktigere enn næringslivet i tollgrensesakenKrF snur – vil ikke røre tollgrensen for importFrp vil ikke øke tollgrensen til 1.000 kroner

Flere artikler

  1. Kosmetikkgigant konkurs i Norge

  2. Betalt innhold

    Trosser «butikkdøden»: Nå åpner nettbutikkene fysiske butikker

  3. Regjeringen slår tilbake i krangel om tollgrensen

  4. Annonsørinnhold

  5. De eier 120 fysiske butikker: Ingen omsetningsvekst i butikkene, netthandel får skylda

  6. Zalando varsler storsatsning - vil bli alle klesbutikkers nettbutikk