Leverandørene fyrer tilbake mot Rema 1000: – Forventer de at noen skal bryte loven?

Dagligvareleverandørenes forening (DLF) reagerer sterkt på årsaken til at Rema fryser forhandlingene etter Konkurransetilsynets fremleggelse i forrige uke.

REAGERER: Mette Hanekamhaug i DLF representerer 100 norske leverandører, og mener det er begrenset hva Rema kan få ut av å fryse forhandlingene.

Fredrik Solstad
Publisert:,

– Rema må få lov til å sette forhandlingene på pause, men vi reagerer på premisset om det er på grunn av prisforskjellene i rapporten fra Konkurransetilsynet, sier Mette Hanekamhaug, kommunikasjonsdirektør i DLF til E24.

– Man tar ikke hensyn til at det er stor forskjell mellom innkjøpsbetingelsene til leverandørene nevnt i rapporten, noe også Konkurransedirektøren var overrasket over. Dette blir å skjære alle over én kam, sier Hanekamhaug som representerer 100 leverandører som leverer varer til dagligvarebransjen.

Bakgrunnen er at Rema 1000 har sendt ut brev til sine leverandører om at forhandlingene fryses frem til man har kommet til bunns i hvordan Norgesgruppen har fått langt billigere varer enn sine konkurrenter, i enkelte tilfeller 15 prosent lavere pris, tall som ble offentliggjort i forrige uke.

Les også

Rema 1000 fryser viktige forhandlinger med leverandører

Konkurransetilsynet har hentet inn informasjon fra 16 leverandører, og det er disse selskapene som nå har fått beskjed av Rema om at de planlagte forhandlingene er «satt på pause», som Rema-sjef Trond Bentestuen selv kalte grepet.

Oppfordring til lovbrudd

DLF-direktøren forstår ikke hva Rema ønsker å oppnå i samtalene med leverandørene, ettersom konkurranseloven forbyr leverandørene fra å si noe om hva slags type kontrakter eller betingelser de har med konkurrerende kjeder.

– Hvordan skal de finne en forklaring på prisforskjellene i disse samtalene, forventer de at noen skal bryte loven? spør Hanekamhaug.

Hun mener et viktig moment er at Konkurransetilsynets rapport tok utgangspunkt i innkjøpsprisene for 2017, året etter at Rema lanserte sin «bestevenn-strategi», som ekskluderte en rekke leverandører fra Rema-butikkene.

– Det er jo naturlig å stille spørsmål om vilkårene eller innkjøpforskjeller kan ha endret seg siden 2017 da Rema hadde sin bestevennstrategi, og hvordan dette igjen påvirker funnene i rapporten.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er våpendragerne i høstens viktigste slag i norsk dagligvare

– DLF må ta innover seg funnene

Rema 1000 ønsker ikke å kommentere kritikken fra DLF, men henviser til Leif Bache-Mathiesen, bransjedirektør for NHO Service og Handel som reagerer på kritikken DLF sender mot Rema.

– Situasjonen vi nå har er at det er gjort alvorlige funn, og det må DLF ta innover seg, sier han og legger til:

– De som har pekt på de problemene prisforskjellene i bransjen utgjør har blitt latterliggjort i mange år, men nå er det på tide at vi tar dette problemet på alvor.

NHO mener at det må være lov for Rema å ta en prat med leverandørene sine for å sørge for at alle forholder seg til samme regelverk, og at disse samtalene «selvsagt må være innenfor de rammer loven gir».

Is i magen

Hanekamhaug sier at leverandørene er svært nysgjerrige på hvordan prisforskjellene i norsk dagligvare kan ha oppstått.

– Det er ikke overraskende at det er prisforskjeller, men det som er viktig å komme til bunns i, er hvordan de har oppstått, og det skal Nærings- og fiskerdepartementet finne ut av, sier Hanekamhaug og legger til:

– Det blir feil å skape splid når vi ikke vet hvordan prisforskjellene blir til, sier hun og sikter på Remas forhandlingsfrysing.

Les på E24+ (for abonnenter)

Den «skjulte» matvarekrigen: Kampen som kan endre dagligvarebransjen

Blant aktørene som har fått brev fra Rema er Orkla, som er en av Norges største leverandører til dagligvarebransjen og også et av selskapene som fikk uanmeldt besøk av Konkurransetilsynet i forrige uke med hensyn til mistanke om brudd på konkurranseloven.

– Vi er alltid åpne for samtaler med våre kunder, og snakker gjerne med Rema, sier Orklas konserndirektør for Kommunikasjon og corporate affairs, Håkon Mageli.

– Blir forhandlingene med Rema annerledes i år?

– Kjedeforhandlingene er alltid krevende, og vil bli minst like krevende i år.

Mageli sier det ikke er lov for ham å snakke om kontraktene og betingelsene de fremforhandler med andre kunder hverken med Rema eller pressen.

E24 har snakket med flere andre leverandører som ikke ønsker å kommentere saken.