Vurderer søksmål mot flyplasser etter kanselleringer: – Ansatte må få betalt

AMSTERDAM (E24): Kaoset på flyplassen Schiphol har roet seg etter at flere flyginger har blitt kansellert. Swissport vurderer nå søksmål mot Schiphol og andre flyplasser som kansellerer flyruter i sommer.

Swissport ansetter folk til å jobbe med alt fra frakt av bagasje til service-jobber på flyplasser over store deler av verden.
  • Malene Emilie Rustad
  • Matthis Kleeb (foto)
Publisert: Publisert:

Utenfor gate B29 kjører en Swissport-ansatt kofferter som skal lastes over på et blått fly med KLM-logo. Inne på flyplassen går det rolig for seg.

Kaoset på Schiphol, en av Europas mest travle flyplasser, har roet seg for denne gang. Fortsatt er det lange køer, men det er ikke lenger stappfullt av frustrerte mennesker og kofferter som ikke kommer frem.

På tavlen står det «go to gate» på de fleste destinasjoner, men et knippe flyginger har blitt kansellert. Forrige uke ble det klart at Schiphol vil sette et tak på maks antall passasjer som kan besøke flyplassen daglig. Det er ventet at rundt 13.500 passasjerer vil bli rammet hver dag.

Endringen på sommerrutene har fått serviceselskapet Swissport til å reagere. De har ansatt ekstra mange til å jobbe på grunn av etterspørselen tidligere på året.

– Flyginger som blir kansellert tett opp mot adgang, uansett årsak, kan ha en signifikant kostnadseffekt for Swissport og andre partnere. Overflødige ansatte må fortsatt få betalt, sier pressetalsperson Stefan Hartung til E24.

Les også

Kaos på Nederlands største flyplass

Krever forutsigbarhet

Swissport har rundt 1000 ansatte på Schiphol. Hartung opplyser om at selskapet også står midt i en prosess om å ansatte flere.

– Som et serviceselskap for flyplasser trenger vi en viss grad av forutsigbarhet for å kunne tilby gode tjenester. Å rekruttere, ansette og lære opp nye folk krever tid, sier Hartung.

Han opplyser om at Swissport skal se nærmere på situasjonen, før de eventuelt tar rettslige skritt.

Swissport har rundt 1000 ansatte på Schiphol flyplass, og er i gang med å ansette flere.

Den endrede sommerplanen til Schiphol har også fått Nederlands minister for infrastruktur, Mark Harbers, til å reagere. Tirsdag gikk han ut og ba flyplassen om å skyndte seg.

Schiphol skal etter planen legge frem hvilke flyselskaper som har lov til å fly fra flyplassen og til hvilke tider i sommer. Deretter må flyselskapene bestemme hvilke flyginger de skal slippe gjennom eller ikke.

– Passasjerer må bli fortalt om deres sommerfly fra Schiphol vil finne sted eller ikke, sier Harbers ifølge nederlandske De Telegraaf.

– Travelt, men håndterbart

Etter pandemien har reiselysten i verden tatt seg opp. Flyplasser og reiseselskaper sliter med å få tak i folk etter at ansatte har sluttet eller blitt permittert og funnet seg andre jobber.

På Schiphol har spesielt mangelen på sikkerhetspersonell vært problematisk. Det har også brutt ut i streik blant bakkemannskapene i flyselskapet KLM og blant flyplassens rengjørere.

Det går rolig for seg på Schiphol onsdag ettermiddag.

– Ventetiden har vært lang de siste ukene, delvis på grunn av mangel på ansatte. Ventetidene varierer fra dag til dag. Det er generelt travelt her, men det er håndterbart, sier pressetalsperson Willemeike Koster på Schiphol til E24.

På spørsmål om de er bekymret for rettslige krav og søksmål fra Swissport, svarer Koster at de vil se på det og finne veien videre når det kommer krav.

– Hvis det er snakk om et søksmål så vil vi forklare retten hvilke tiltak og hvilke hensyn vi har tatt, sier han.

Les også

Gatwick og Schiphol må nedjustere sommeraktiviteten

Lillian Gabrielsen fikk oppleve reisekaoset på Schiphol flyplass forrige uke. Denne uken er det betydelig roligere, sier hun.

Kaotisk opplevelse

Ved gate B31 står norsk-amerikanske Lillian Gabrielsen på 22 år. Hun opplevde reisekaoset på Schiphol forrige uke da hun reiste fra Mississippi til Oslo via den nederlandske hovedstaden.

– Det var veldig kaotisk. Jeg kom på morgenen, og det første jeg så var at flyet mitt var forsinket. Jeg måtte vente syv timer og var nødt til å finne et annet fly, sier 22-åringen.

Onsdag denne ettermiddagen er det relativt roligere, selv om spanske Ignacio Garcia forteller at han måtte stå en time i sikkerhetskøen.

Ignacio Garcia fra Madrid er på vei hjem, og har møtt opp ekstra tidlig for å være sikker på at han kommer gjennom sikkerhetskontrollen.

– Men jeg har ikke opplevd noen problemer her, ennå. La oss be om at det går bra, sier 28-åringen, og legger til at to venner, en som skulle fly til London og en til USA, fikk flygingene kansellert.

Norske Petter Vedø er på vei hjem fra jobb i Humber-regionen i Storbritannia, og mellomlander i Schiphol som mange andre.

– Vi har vært på jobb over lengre tid, så vi var litt bekymret for at vi ikke skulle komme hjem i tide, sier han.

Petter Vedø var bekymret for kaos på Schiphol, men har nå god tid før det neste flyet som går om fem timer.
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Amsterdam
  2. Luftfart
  3. Fly
  4. Flyplass

Flere artikler

  1. Kø-kaoset på storflyplassene fortsetter: – Viktig å komme i god tid

  2. Avinor om norske flyplasser: – Ikke bekymret for ferieutfarten

  3. Tre mulige flystreiker samtidig: – Hvis alt dette slår til, blir det katastrofalt

  4. Lockout iverksatt: – Vet ikke hva konsekvensene blir utover uken

  5. Riksmekleren om SAS-forhandlinger: – Udramatisk at avstanden er stor