Sparkesykkelaktører møter nye Oslo-regler med klistremerker og leasingavtaler

Oslo tingrett besluttet før helgen å begrense antallet elsparkesykler i Oslo. Nå svarer en av utleierne med å sparke i gang en ny tjeneste. Samtidig har tre andre selskaper innført samarbeid om utleie ved hjelp av klistremerker.

Elsparkesyklene til Ryde har fått nye klistremerker etter samarbeidsavtale mellom Ryde og Bydue og ShareBike.
  • Eivind Bøe
  • Maiken Svendsen
Publisert: Publisert:

Før helgen gikk selskapene som tilbyr utleie av elsparkesykler på et nederlag i tingretten, som besluttet å begrense antallet elsparkesykler i Oslo til i alt 8.000.

Det betyr færre tilgjengelige elsparkesykler for folk i hovedstaden.

For de 12 selskapene som får tilby utleie av elsparkesykler, betyr antallsbegrensningen at de kan plassere maksimalt 667 elsparkesykler hver i byen.

Tiers Norgessjef, Morten Askeland

Blant disse er Tier, det Berlin-baserte elsparkesykkelselskapet som har virksomhet i flere europeiske og norske byer, deriblant Oslo.

Norgessjef Morten Askeland i Tier er tydelig på at etterspørselen etter sparkesyklene ikke blir dekket etter at det nye vedtaket om antallsbegrensninger ble innfør.

– Vi lanserer nå en leasingmodell for private elsparkesykler, med langtidsleie for en fast månedspris, sier Askeland og viser til den nye tjenesten myTier.

Les også

Nederlag for Voi, Tier og Ryde – må begrense seg til 8.000 elsparkesykler

Tre selskaper leier ut Rydes sykler

De nye reglene fra Oslo kommune har skapt reaksjoner fra en rekke hold. Konkurransetilsynet er blant dem som er kritiske:

– Vi har ikke velsignet noe som helst, og det er utfordringer knyttet til den modellen som er valgt i Oslo rent konkurransemessig, sa avdelingsdirektør Gjermund Nese til E24 tidligere onsdag.

Samtidig har også Ryde, Bydue og ShareBike gått for et annet grep i møte med innstrammingen.

Elsparkesyklene til Ryde har fått nye klistremerker etter samarbeidsavtale mellom Ryde og Bydue og ShareBike.

Ryde og Bydue har samme gründere, Espen Rønneberg og Johan Olofsson. Styreleder Eivind Saga har tidligere opplyst at de to selskapene i dag har «helt forskjellige investorer».

Både Bydue og ShareBike har fått mulighet til å leie ut sparkesykler i Oslo, men har hverken elsparkesykler eller app å leie ut fra, skriver Aftenposten.

– Ryde ble kontaktet med en forespørsel om samarbeid og inngikk deretter en samarbeidsavtale som vil løpe frem til leverandørene er klare til å stå på egne ben, sier administrerende direktør i Ryde, Kjetil Graver til avisen.

Elsparkesykkel selskapene bruker alle de grønne sparkesyklene til Ryde, men med klistremerker med navnet til enten ShareBike eller Bydue. Leie av elsparkesykkel kan gjøres i appen til Ryde.

I appen til Ryde kan du leie elsparkesykler fra Bydue og ShareBike også.

Ikke i strid med reglene

Grave i Ryde avviser at de to selskapene er skallselskaper som brukes for at Ryde skal ha en urettmessig stor del av markedet på spørsmål fra Aftenposten.

– ShareBike og Bydue er selvstendige bedrifter som har eksistert i mange år, sier han.

Forskriften til kommunen stiller ikke krav til at aktørene trenger egen app eller sparkesykler, og er ifølge Bymiljøeetaten dermed ikke i strid med reglene.

– Vår vurdering er at Bydue og ShareBike fyller vilkårene, sier mobilitetsdirektør Rune Gjøs i Oslo kommune til avisen.

Brukeren får ansvaret

Samtidig som Rydes sparkesykler også brukes av to andre selskaper, lanserer altså Tier et leasing-tilbud. Kundene skal nå kunne leie sparkesyklene til selskapet over tid, fremfor for en tur av gangen.

Sykkelen skal være sammenleggbar og tanken er at brukeren skal kunne ta den med hjem, men den kan også parkeres ved hjelp av en digital lås.

Askeland i Tier forklarer at tjenesten skiller seg fra dagens ordning, der elsparkesykler er tilgjengelig for brukere med korttidsleie på offentlig grunn.

– Dette blir definert som privat, brukeren får ansvaret selv og sykkelen kan ikke brukes av andre enn deg selv, men mindre du ønsker det, sier Askeland.

Les også

Kronikk: «Oslos Segway-løsning for elsparkesykler»

Tror ikke det blir bråk

– Ser du for deg at det kan bli bråk av dette?

– Nei, dette er et helt annet tilbud. Det er viktig å bemerke, slik at det ikke blir misforståelser.

Brukeren står ansvarlig for sykkelen, som ikke vil ha GPS slik de offentlige syklene har. Hvis den blir stjålet, må man enten dekke det selv eller av privat forsikring.

– Brukeren har hovedansvaret, men vi tar oss av vedlikehold og reparasjoner, ved faktiske feil på sykkelen. Ved uhell blir det tatt en vurdering og utvist skjønn om hvorvidt brukeren er erstatningsansvarlig, sier Askeland.

Les på E24+

Klima, utenforskap og ulikhet. Utfordringene står i kø for den neste regjeringen.

Les på E24+

Ny Askeladden-sjef: – Det som skjedde var smått uvirkelig

Les på E24+

Utenlandske storselskaper har kjøpt opp en rekke av Oslos mest kjente utesteder

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elsparkesykler
  2. Oslo
  3. Tier

Flere artikler

  1. Ny forskrift trer i kraft: Samme gründer står bak to av tolv elsparkesykkel-utleiere

  2. Tier, Voi og Ryde stevner Oslo kommune: Vil stanse makstaket på 8.000 sparkesykler i byen

  3. Nederlag for Voi, Tier og Ryde – må begrense seg til 8.000 elsparkesykler

  4. Flere tusen elsparkesykler er tatt ut av drift i Oslo

  5. Utleiere blør penger for feilparkerte elsykler