Remarkable verdsatt til en milliard dollar

Det digitale lese- og skrivebrettselskapet tar steget opp til enhjørning-status.

OPPOVER: Pilene peker oppover for lese- og skrivebrettsgründer Magnus Wanberg og hans selskap Remarkable.
Publisert:

En «mindre transaksjon fra et knippe internasjonale investorer» gjør at Oslo-baserte Remarkable nå er verdsatt til en milliard dollar.

Det forteller gründer og sjef Magnus Wanberg selv til E24, som møter han i selskapets lokaler i Villa Biermann på toppen av Grünerløkka i Oslo.

Hvem investorene er vil ikke Wanberg gå inn på, men de har åpenbart troen på selskapet.

– Transaksjonen er liten, men verdsettelsen er bra. De har veldig troen. Dette sier noe om hvilken klasse blant scale-ups vi er i nå, sier Wanberg.

Les på E24+

Gründeren bak Remarkable: – Ingen trodde på oss

Peker på den nye abonnementstjenesten

Remarkable-sjefen mistenker at investeringsviljen kommer som følge av abonnementstjenesten Connect som selskapet lanserte i oktober i fjor, som flere potensielle kunder på sin side stilte seg spørrende til.

– Nå tjener vi penger dersom kunden er fornøyd, ikke bare når vi selger et skrivebrett. Da må vi levere hele tiden og det setter et ekstra press når det ligger penger bak det. Det er også interessant for investorer, sier Wanberg.

Den ferske verdsettelsen gjør at Remarkable nå kvalifiserer til statusen enhjørning.

Les også

Gigantfond investerer 135 millioner kroner i norske Remarkable

Verdsatt til 1 milliard kroner i 2019

Det finnes flere definisjoner, men enhjørninger er i denne sammenheng raskt voksende privateide teknologiselskaper, med minst 1 milliard dollar i markedsverdi. Det tilsvarer nesten 9,6 milliarder kroner etter dagens kurs.

Ifølge Oslo Business Region er det seks andre norske enhjørninger.

Det er Oda, tidligere kjent som Kolonial.no, Gelato, Aker-eide Cognite og Dune Analytics.

I tillegg ble både Kahoot og Autostore begge verdsatt til 1 milliard dollar før de ble børsnoterte.

For tre år siden, i 2019, ble Remarkable verdsatt til 1 milliarder kroner. Da gikk Silicon Valley-investorene Spark Capital, kjent for tidlig å støtte Twitter, inn med 128 millioner.

Så pilene peker i riktig retning for selskapet, som også ligger inne på 266. plass på Financial Times’ liste over Europas raskest voksende selskaper.

– Skikkelig bra

I 2021 satte selskapet flere rekorder og nådde milepæler:

  • Omsetningen var på nær 2,7 milliarder kroner, tilsvarende en vekst på 120 prosent fra året før
  • Årsresultatet endte på 158 millioner kroner, som tilsvarer en vekst på hele 309 prosent fra 2020
  • Selskapet har nå solgt over en million digitale skrivebrett siden lanseringen i 2017, hvor rundt 500.000 ble solgt i 2021

– Vi gjør jo løpende opptellinger gjennom året, så vi så jo at det gikk bra. Men så gikk det jo skikkelig bra, sier Remarkable-sjef Wanberg, som er stolt over det teamet hans har fått til, stort sett fra sine hjemmekontor.

Les også

Gründersuksess: Solgte «papirnettbrett» for 3 millioner kroner – på under to døgn

MILEPÆL: Remarkable-sjef Magnus Wanberg med skrivebrettet, som over 1 million mennesker har fått fatt i, i hendene.

Wanberg sier de gode tallene for 2021 bygger på lanseringen av Remarkable 2 i mars 2020.

Flere selskaper har slitt tungt gjennom coronapandemien, men for Remarkable har det gått bra.

Les også

Global mangel på mikrochiper skaper produksjonstrøbbel

De unngikk stans i produksjonen.

– Vi har hatt mange problemer, men vi har løst dem. Det har vært et svært team med superhelter som har jobbet beinhardt for å få produksjonen til å gå rundt, sier Wanberg.

– Håper vi kan beholde lekenheten

Nå teller Remarkable 300 ansatte. 30 nye er på vei inn, mens selskapet har ute hele 40 stillingsannonser.

Snittalderen til de ansatte er 34 år.

De begynner også å bli et «ordentlig» selskap, med blant annet pensjonsordninger og ansattrepresentant i styret.

– Men jeg håper vi ikke er «for ordentlige» enda, det høres kjedelig ut. Å få dette på plass er både sunt og bra, men jeg håper vi likevel kan beholde lekenheten, sier Wanberg.

Les også

Norge trenger nye ben å stå på: Vil avle frem «enhjørninger»

Remarkable snuser nå på å åpne et nytt kontor i USA, selskapets største marked.

Fjorårets overskudd på godt over 150 millioner kroner blir reinvestert i selskapet, sier Wanberg, og forklarer at de bare er helt i startgropen.

– Sier det høyt

I 2021 var omsetningen på nær 2,7 milliarder kroner, men de estimerer markedet sitt til å ligge på rundt 10–15 milliarder dollar i året.

– Vi har potensial til å bli en ledende aktør i et marked på 100 milliarder kroner per år. Vi sier det høyt vi. Så får det bare være om vi går konkurs om tre år og det står på trykk. Ambisjonen er der, sier Wanberg.

EGEN VILLA: Produktsjef og daglig leder, Magnus Wanberg, og kommunikasjonssjef Henrik Gustav Faller, like ved Remarkables Villa Biermann øverst på Grünerløkka i Oslo.

Ingen utflaggingsplaner

Sammenlignet med Sverige, har Norge få enhjørninger. Det er først i de senere årene at Norge kan skilte med disse.

I 2019 fikk Norge sin første enhjørning i Autostore, og siden har de seks andre kvalifisert til statusen samtidig som verden har vært svært preget av koronapandemien.

Les også

Veksten i antallet «enhjørninger» tar av: – Det er gründerne sin tid nå

En av årsakene har vært at norske gründerselskaper blir kjøpt opp tidlig.

– Vil Norge beholde denne enhjørningen?

– Vi har blitt kontaktet av investorer ukentlig siden start, og det tester jo tilliten din. For det er jo tusen grunner til å hoppe av. Men det er ikke pengene som er drivkraften her, sier Wanberg. Han legger til:

– Gjør du dette for pengene er det vanskelig å få det resultatet vi fikk i 2021. Jeg kan ikke love hva jeg skal gjøre frem til pensjonsalderen, men vi har ingen planer om å selge ut selskapet.

Publisert: