Hoteller mangler ansatte: – Vanskeligere enn krisen under pandemien

Driverne av et lite hotellkonsern og et utelivskonsern opplever det samme: De kan ikke ta imot like mange gjester som de ønsker, fordi de ikke får tak i den kompetansen de trenger.

Tony Eide er både eier og driver av hotell, her utenfor ett av dem i Drøbak.
Krisen i reiselivet
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

– Man skulle tro at vi var på vei mot å få skuta på rett kjøl. Men dette er vanskeligere enn krisen under pandemien. Da var støtteordningene tydelige, og det var forutsigbart. Nå er det vondt og vanskelig, sier Tony Eide til E24.

Han er styreleder og eier av den lille hotellkjeden Festningshotellene, som er tilknyttet De historiske.

– Hoteller innen segmentet vi er i, tjener ikke mye penger. Det er litt av utfordringen. Lønnsnivåene er på mange måter lavt, marginene er allerede små, og da er vi ikke i stand til å kunne betale mye mer for å få tak i folkene alle konkurrerer om, sier Eide.

– Der vår næring sliter, har andre næringer nå bedre marginer, økt eller tilnærmet normal omsetning, og kan gi bedre betingelser, legger han til.

Les også

Mer enn én av fire NHO bedrifter vil øke prisene fremover

Styreleder Tony Eide i Festningshotellene sier at bransjen trenger hjelp raskt.

Kan få større tap

Allerede før pandemien så hotelleieren begynnelsen på problemene med å få tak i nok ansatte. I løpet av pandemien har mange vært permitterte, og flere av disse har funnet nye jobber.

– Vi kan ikke ta imot alle kundene fordi vi ikke klarer å levere det vi skal til dem. Så nå kan vi få større tap enn vi hadde i coronaperioden. I tillegg må vi ivareta de folkene vi allerede har, som står på selv om vi mangler folk, sier Eide.

Kim Søyland, administrerende direktør i byOslo, forteller at de opplever det samme. Selskapet driver restauranter, utesteder og konferanselokaler i hovedstaden, som Justisen, f6, Nedre Løkka, Gamle Museet, Ivy og Bygdøy allé 3.

Les på E24+

Alt er ikke mørkt i reiselivet. For to gondolbaner går det oppover.

Kim Søyland i byOslo har ikke hatt problemer med å få tak i ansatte før pandemien traff.

– Veldig vanskelig

Noen av stedene har allerede åpnet, andre er fremdeles stengt. Søyland sier de må begrense åpningen av noen steder på grunn av at de mangler ansatte.

– Det er ikke bare vanskelig, det er veldig vanskelig, å få tak i folk. Spesielt bartendere med kompetanse til å lage det folk forventer at man skal kunne få på en cocktailbar, sier Søyland.

Han mener dette er en stor kontrast til hvordan det var før pandemien.

– Dette har ikke vært et problem for oss før, sier han.

Både Eide og Søyland forteller at en del av utfordringen er færre arbeidsinnvandrere. For eksempel er arbeidsmarkedet i Sverige bedre enn tidligere, og den norske kronen er svakere.

– Det er mange faktorer som bidrar til problemet her. Totalbildet er nå katastrofalt for en bransje som allerede sliter etter pandemien, sier Søyland.

Les på E24+

Hotellkongen fikk 850 millioner kroner i koronastøtte fra nordiske land

Kim Søyland håper det kan arrangeres intensivkurs som kan gi rask kompetanse til folk som trenger jobb.

Færre lønnstagere

I mai skrev E24 at tall fra Statistisk sentralbyrå viser at nesten 30 prosent av den reduserte sysselsettingen i Norge under pandemien har vært tatt av utlendinger. Og én av bransjene der utenlandsk arbeidskraft ble hardest rammet, var overnattings- og serveringsbransjen.

Innen servering og overnatting har det blitt totalt 32.200 færre lønnstagere det siste året, ifølge SSB i mai. Altså er hver tredje lønnstager i næringen borte.

Hotelleier Eide sier at det også er viktig at bransjen ikke bare kan leve på utenlandsk arbeidskraft.

– Vi trenger at det tas grep nå. Vi kan ikke vente på at folk går tre år på skole for å bli kokk. Vi trenger folk så fort som mulig, sier Eide.

Ett av tiltakene både Søyland og Eide håper at myndighetene kan være med på, er raske omstillingskurs.

– Vi hører at det fremdeles er mange som står uten arbeid, både som permitterte og arbeidsledige. Vi er en bransje med mange gode muligheter, sier Søyland.

Konkursfrykt og likviditetsutfordringer

Både hoteller, restauranter og utesteder har vært hardt rammet av coronatiltak under pandemien.

Overnattings- og serveringsbransjen er en av bransjene som har mistet flest lønnstagere. Det bekymrer Tony Eide i Festningshotellene.
Les også

Mer lønnsom hotellsommer: Choice gikk i pluss for første gang på 16 måneder

Medlemsundersøkelsen fra NHO Reiseliv fra august viser at konkursfrykten, likviditetsutfordringer og antall permitterte er vesentlig høyere i uteliv- og serveringsbransjen enn i resten av reiselivet.

For mange norske hoteller har det vært godt med besøk i sommer, men spesielt storbyene har hatt færre besøkende enn normalt, ifølge NHO. Belegget i juli i år var på 58 prosent. Til sammenligning var det i juli 2019, før pandemien, på 67 prosent.

– Jeg tror det fremdeles er veldig vanskelig for hotellene i distriktene. Jeg trodde vi hadde en fordel, som har relativt bynære hoteller, men vi er også hardere rammet av mangel på folk enn vi trodde, sier Eide.

Festningshotellene i Norge ligger ved Oscarsborg Festning utenfor Drøbak, Reenskaug Hotel i Drøbak, Kongsvinger Festning, Badehotellet i Asker.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Krisen i reiselivet
  2. Hotell
  3. Restaurant
  4. Arbeidsliv
  5. Utesteder
  6. Utelivsbransjen
  7. Reiseliv

Flere artikler

  1. Skal lede prestisjehotell: Varsler bemanningskrise i bransjen

  2. Konferansehotell-sjef: – Utrolig å tenke på at det endelig er over

  3. Reiselivet med momsbønn: – Vi trenger hjelp

  4. Fagforbundets hotell og 18 hytter har ligget brakk i ti år

  5. Hotelldirektør gråt da Erna gjenåpnet Norge: – 24. september er ny merkedag