Follobanen utsettes med ett år til 2022 – italiensk konkurs har kostet 1,6 milliarder

Bane NOR anbefaler å utsette utbyggingen av Follobaneprosjektet til 2022, samt å øke kostnadsrammen.

BER OM UTSETTELSE: Follobaneprosjektet må utsettes i ett år og kostnadsrammen økes, anbefaler Bane NOR.

Foto: Torstein Bøe NTB scanpix
Publisert:,

Bane NOR anbefaler ett år lengre utbyggingstid og økt kostnadsramme for Follobaneprosjektet. Forsinkelser og kostnader har oppstått basert på heving av to utbyggingskontrakter med Condotte i 2018, skriver selskapet i en pressemelding.

Follobanen vil dermed bli dyrere enn budsjettert, samtidig som ferdigstillelse må utsettes i et helt år til slutten av 2022.

Det er den klare beskjeden fra Bane NOR til Samferdselsdepartementet, etter en gjennomgang av konsekvensene av Condette-konkursen.

– Bane NOR har fulgt opp anleggsarbeidet i Follobaneprosjektet tett i hele 2018 og har satt inn flere tiltak for å redusere konsekvensene av kontrakthevingene. Dessverre har vi ikke klart å hente innalle forsinkelsene, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR i meldingen.

Har kostet 1,6 milliarder

Problemene med Condotte har kostet Bane NOR 1,6 milliarder kroner, skriver selskapet.

I tillegg har arbeidene med grunnforholdene på Follobanen vist seg å være mer utfordrende enn forventet.

Derfor vil Bane NOR anbefale at kostnadsrammen økes med 7,7 prosent fra 28,5 milliarder kroner til 30,7 milliarder kroner (2019-kroner) for å ferdigstille Follobanen.

«Åpning av Follobanen flyttes fra desember 2021 til desember 2022», heter det i meldingen.

Les også

Follobane-entreprenør trues av konkurs

Dale: – Svært uheldig

Samferdselsdepartementet opplyser at de nå vil vurdere forespørselene fra Bane NOR om utsettelse og økt kostnadsramme.

– Det er svært uheldig når det oppstår komplikasjoner i store og viktige utbyggingsprosjekt. Jeg forventer god fremdrift og god styring av alle samferdselsprosjekt der staten bevilger midler, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i meldingen.

Dale legger til at uventede omstendigheter likevel kan oppstå, og at han nå tar Bane NOR-styrets vurdering til etterretning. Han ber samtidig om mer informasjon fra Jernbanedirektoratet før han tar stilling til saken og legger den frem for Stortinget.

Her kan du lese mer om