Kraftig shoppefall i desember drevet av netthandelen

Siste halvår i 2018 ble preget av nedgang i detaljhandelen.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Sigrid Moe
Publisert:

Omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene gikk ned med 1,8 prosent fra november til desember i 2018, viser sesongjusterte tall fra Statistisk sentralbyrå.

– Nedgangen i det sesongjusterte volumet ble i stor grad drevet av netthandel, men butikker med salg av møbler bidro også til nedgangen, skriver SSB.

Les også

Oljefondet skremmes ikke av varehandel-skvis: – Folk kan ha snakket ned retail-eiendom til interessante nivåer

Black Friday-opptur

Nedgangen skjer etter en oppgang på 1,1 prosent fra oktober til november, noe som trolig var drevet av Black Friday, men det siste halve året har trenden vært nedadgående.

Både Nordea Markets og DNB Markets ventet på forhånd et fall i omsetningen på 0,2 prosent fra november til desember, men ifølge DNB Markets var konsensus på et fall på 0,4 prosent.

– Saftig nedgang

– Saftig nedgang i detaljomsetningen i desember, etter at Black Friday ga midlertidig løft i noevember. Men varekonsumet var mer stabilt. Uansett har veksten i detaljomsetningen og totalt varekonsum vært negativ i fjerde kvartal, skriver Handelsbanken på Twitter.

Årsveksten det virkedagskorrigerte omsetningsvolumet viste en oppgang på 0,8 prosent fra 2017 til 2018. For netthandel alene var veksten på 14 prosent, og stod for rundt to tredjedeler av den totale årsveksten i detaljomsetningsindeksen.

– Fremover tror vi forbruksveksten skal ta seg opp i takt med en bedring i husholdningenes kjøpekraft, skriver Magne Østnor i Nordea Markets.

Les også

Vekstkjedene som tjener godt på konkursbølgen

Les også

Nye eiere legger ned 25 Enklere Liv-butikker

Les også

Nordisk netthandel vokser mest i verden

Her kan du lese mer om

  1. Statistisk sentralbyrå
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Black Friday løftet detaljhandelen i november

  2. Black Friday bidro til at shoppetallene slo forventningene

  3. Overraskende nedgang i detaljhandelen i juni

  4. Annonsørinnhold

  5. – Stort januarsalg kan tyde på svak omsetning

  6. Hardt presset sportsbransje trakk ned shoppetallene