Telenor risikerer ny millionbot etter mobiltrøbbel
Kritiske og inngående spørsmål venter Telenor-ledelsen etter at anslagsvis 1 million kunder var uten mobildekning i flere timer fredag.
Det forteller avdelingsdirektør Einar Lunde i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), som til uka begynner arbeidet med å granske hendelsen.
Alvorlig
Etter en feil i 2014 ble telegiganten ila
gt et gebyr på 9 millioner kroner, men Lunde vil ikke komme med noen antakelser om hva reaksjonen blir denne gangen.
– Vi har ingen grunnlag for å spekulere på om det kommer noen formell reaksjon. Det kommer an på hva som ligger bak, forteller avdelingsdirektøren til NTB.
Uansett er han ikke i tvil om at hendelsen fredag var alvorlig.
– Det er en såpass lang periode, og den rammer mange mennesker – i størrelsesorden 1 million. For 20 år siden ville ikke folk brydd seg om de mistet mobilnettet i et par timer, nå går det et par minutter. Det viser hvor viktig dette er for samfunnet, sier Einar Lunde.
Trøbbel i Telenor-nettet: Folk får ikke ringt
Flere timer med trøbbel
Feilen oppsto ved 11.45-tiden fredag formiddag.
– Ved 15.30-tiden fredag fungerte mobilnettet igjen som normalt med ordinær trafikkavvikling for mobilkundene, sier pressekontakt Magnus Line i Telenor til NTB.
Teknikere gjorde noen endringer i systemene fredag ettermiddag, men arbeidet med å kartlegge årsaken til feilen fortsetter – om nødvendig gjennom helgen.
Mer nettbank-trøbbel for Telenor-kunder
Trøbbel med BankID
Om lag en tredel av Telenor Mobils drøyt 3 millioner kunder var rammet av feilen i systemet. Noe taletrafikk gikk gjennom, og tekstmeldinger lot seg også sende, men det var forsinkelser. Også tjenester over mobildata opplevde oppkoblingsproblemer, som for eksempel BankID på mobil.
Feilen førte også til at teleselskapets kunder ikke fikk ringt nødnumrene, men nettstedet som formidler viktig informasjon fra myndighetene til befolkningen, ( kriseinfo.no ), opplyste hvordan man kunne ringe.
Blant annet er et av rådene å starte mobilen på nytt, og så ringe nødnummeret uten å taste pin-koden.
Telenors tredje verste børsdag siden 2009
Stadfestet gebyr
I oktober 2014 at Telenor ble rammet av en feil som førte til at over 3 millioner kunder ikke fikk brukt mobiltjenester i omtrent to og en halv time. Den gang oppsto feilen i forbindelse med planlagt arbeid i Telenors abonnentdatabase.
Telenor påklaget gebyret på 9 millioner kroner fra Nkom, men i januar i år stadfestet Samferdselsdepartementet at gebyret skulle opprettholdes.
Departementet mente egentlig at feilens grovhet talte for at gebyret burde vært høyere, men viste til at Telenor umiddelbart etter feilen innførte risikominskende tiltak.