MUSIKKINDUSTRIEN: Nå kjøper vi mest musikk på nett

Det digitale musikksalget banker det fysiske CD-salget for første gang i historien.

VINNER FREM: Det digitale musikksalget har passert det fysiske musikksalget.

APPLE
Publisert:,

Mens stadig færre tar turen til fysiske musikkbutikker, kjøpes det gradvis mer musikk over internett.

I mars skjedde imidlertid et historisk skifte i norsk musikkbransje:

Da gikk salget av nedlastet eller streamet musikk forbi det fysiske musikksalget med klar margin.

Ifølge ny salgsstatistikk fra Ifpi Norsk platebransje ble det kjøpt digital musikk for 18,4 millioner kroner i mars.

Dermed overgikk dette det fysiske musikksalget, som lå på 18,1 millioner kroner, med omtrent 300.000 kroner.

Forbipasseringen skjer etter at det fysiske salget har falt nesten 30 prosent sammenlignet med mars i fjor. I samme periode har det digitale salget skutt i været med 92 prosent.

- Nå ser vi for første gang at det digitale musikksalget går betydelig forbi det fysiske salget, sier Roy Funner i Ifpi til E24.

- Dette viser helt tydelig den trenden vi har sett lenge, der digitalmusikken vinner mer og mer frem.

Senket av pirater

Tallene er imidlertid fortsatt sterkt påvirket av ulovlig nedlasting, som har ført til en kraftig nedgang i musikkjøpene generelt.

Funner forteller at omsetningen for den norske platebransjen er blitt mer enn halvert som følge av dette.

Fremgangen for digitalmusikken, godt hjulpet av stadig mer populære streamingtjenester som Wimp og Spotify, bidrar imidlertid til at utviklingen går i riktig retning.

Les også: Wimp og Canal Digital går i strupen på Spotify

- Streamingtjenester har hjulpet noe vanvittig. Det gjør store mengder musikk lettere tilgjengelig, sier Funner.

- Redder forretningsmodellen

Hos streamingleverandøren Wimp er daglig leder Per Einar Dybvik lettet over utviklingen.

- Dette er på mange måter en bekreftelse på at den forretningsmodellen vi har valgt, ser ut til å være bærekraftig, sier Dybvik til E24.

Han medgir at salgstallene i 2010 var på et så lavt nivå at bransjen, og spesielt artistene, var skeptiske til om streamingmodellen ville fungere. Flere valgte å holde musikken utilgjengelig for streamingtjenestene.

Les også: Norske plateselskap dropper Spotify

- Vi var veldig bekymret for dette. Det var nok en svært stor overrepresentasjon av frie brukere hos Spotify som gjorde at de rapporterte salgstallene ble veldig lave, sier Dybvik.

Nå har Spotify strammet kraftig inn på den frie tjenesten, og situasjonen ser betydelig lysere ut.

Les også: Spotify kutter i gratistilbudet

- Det digitale salget er i større grad i stand til å demme opp for fallet i det fysiske musikksalget. Man kan ikke lenger si at streaming undergraver det fysiske markedet på samme måte som før, sier Dybvik.

Venter oppgang

I februar i år kunne Wimp melde at tjenesten inngår et omfattende samarbeid med Canal Digital.

Dette gjør selskapets streaming tilgjengelig for hele 700.000 husstander.

- Avtalen trer først i kraft i fullt monn i andre kvartal, så da vil vi nok se en ytterligere oppgang i den digitale omsetningen, forteller Dybvik.

Han tror likevel det er langt tilbake til de gamle omsetningstoppene før digitaliseringen satte inn for fullt i platebransjen. Bunnlinjen kan imidlertid stå foran et betydelig oppsving i musikkbransjen, tror han.

- De store omveltningene tvinger oss til å finne mer effektive måter å distribuere musikk på.

Les også:

- Priser Spotify til 6 mrd.

Norske band tjener mer enn før

Ofrer ringetoner for å satse mer på Wimp