Flere kaster kortene i redningsforsøket av Alitalia

Flere store selskaper kaster nå kortene og trekker seg ut av den italienske regjeringens plan om å redde Alitalia, melder Reuters. Flyselskapet lever fortsatt på statlig, kunstig åndedrett.

Arkivbilde av en Alitalia Airbus A320-200 som går inn for landing på Fiumicino-flyplassen i Roma.
  • Marius Lorentzen
  • Ine Brunborg
Publisert: Publisert:

Flere store selskaper vil ikke involvere seg i redningsforsøket på kriserammede Alitalia.

Det kompliserer planen om at det statlige italienske jernbaneselskapet, Ferrovie dello Stato (FS), skulle ta over det konkursrammede flyselskapet i samarbeid med andre partnere.

Det skriver Reuters.

FS har tidligere sagt at de vil legge inn et bud på flyselskapet. Ifølge en Reuters-kilde vil budet bare være en «overgangsperiode», og at FS senere vil hente inn en italiensk eller internasjonal partner i oppkjøpet. Det er foreløpig ikke klart hvem denne partneren er.

Dette er bare den siste av flere redningsoperasjoner som har blitt gjort for å holde Alitalia i luften det siste tiåret. Situasjonen i dag er ganske spesiell, ettersom selskapet har vært under statlig administrasjon siden i fjor. Selskapet har imidlertid ikke sluttet å fly, selv om det de facto er konkurs.

Tidligere denne måneden indikerte Italias visestatsminister, Luigi Di Maio, at oljekjempen Eni, postselskapet Poste, og forsvarsgruppen Leonardo er mulige partnere. De har siden avvist dette.

Eni har uttalt at de ikke vil spille noen rolle i redningsoperasjonen. Det samme sier en kilde nær Leonardo til nyhetsbyrået:

– Det hadde vært absurd for Leonardo å bli en del av denne galskapen.

Og tidligere i september sa Poste-sjef Matteo del Fante at selskapet «overhodet ikke er interessert» i å bli med i redningsaksjonen.

Les også

Icelandair brøt lånevilkårene – forhandler med obligasjonseierne

– Ønsker ikke en stor utenlandsk eier

Det er flere årsaker til at Alitatalia sliter, men selskapet har vært drevet dårlig i mange år og har ikke klart å få et konkurransedyktig kostnadsnivå.

Den økte oljeprisen og den tøffe konkurransen, særlig i lavprissegmentet, har imidlertid gjort situasjonen enda verre for det italienske flyselskapet. Oljeprisen og konkurransen har også lagt press på hele flybransjen i Europa, og har bidratt til flere konkurser i år, blant annet i Cobalt og Primera.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir

Selv om Reuters-saken er basert på anonyme kilder, tror flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir at det trolig stemmer.

– Myndighetene og fagforeningene i Italia ønsker ikke at det skal komme inn en stor utenlandsk eier inn i Alitalia. Det er prøvd flere ganger uten hell, sist med Etihad. Jeg tror også at Lufthansa kaster kortene for å gå inn i Alitalia, de er kun interessert i ett restrukturert Alitalia, sier Elnæs til E24.

Flyanalytikeren sier at Alitalia og Italia er interessant fordi landet er det nest største markedet for Lufthansa i Europa. Samtidig har Lufthansa brukt store ressurser på overtagelsen av deler av Air Berlin-boet og flyene der, og at det dermed er mulig at Lufthansa heller vil satse på å bygge opp Air Dolomoti som de kontrollerer.

– Det er mer sannsynlig at Lufthansa-sjef Carsten Spohr har oppkjøpsradaren rettet mot Norden, Baltikum og Polen. Han var klar i talen på Q3-presentasjonen i dag: Lufthansa avsetter kapital for å være en aktiv partner i den pågående konsolideringen i europeisk luftfart, sier Elnæs.

Ryanair har også vokst seg store i Italia, og setter dermed press på Lufthansa-gruppen som skal få lavprisselskapet sitt Eurowings opp og frem.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart

Flere artikler

  1. Flygiganter vurderer å investere 3,9 mrd. i «nye» Alitalia

  2. Portugisisk avis: Lufthansa og United vil kjøpe seg opp i TAP

  3. Oljeprisen biter i europeisk luftfart – analytiker venter flere konkurser

  4. Vil ikke kjøpe Norwegian likevel

  5. Bjørn Kise: Fem aktører ville inn i Norwegian etter IAG-budet