Én av disse kan styrte kriseplanen til SAS

... men fagforeningstoppene ser ingen annen utvei enn å godta sparepakken.

AVGJØR: SAS må komme til enighet med (øverst fra venstre) Jens Lippestad i Norske SAS flygeres forening, Jan Levi Skogvang i Scannor pilotforening, Elisabeth Goffeng i Norsk Kabinforening, Henrik Parelius i CAU, Gunnar Mandahl i Svensk pilotforening og Anneli Nyberg i SAS Norge Kabinforening, i tillegg til Krister Carlsson i SCCA og Lars Bjørking i Dansk pilotforening, som ikke er avbildet.
Publisert:

- For oss blir dette et valg mellom pest og kolera. Dette er svært dramatisk for våre medlemmer og går rett i lommeboken til folk som skal betale husleie og mat. Samtidig er alternativet så mye verre, sier Anneli Nyberg, leder i SAS Norge Kabinforening til E24.

Denne uken må SAS komme til enighet med sine ansatte om den varslede spareplanen. Forslaget til ny kollektivavtale drøftes nå i de åtte skandinaviske fagforeningene. Disse har så én uke på seg til å komme til enighet med ledelsen. I bakgrunnen lurer konkursspøkelset.

De ansattes reaksjoner er mildt sagt blandede.

- Vi har mottatt et diktat, og det er ikke sånn verden fungerer. Ingen her er fornøyde, sier styremedlem Jean Pierre Schomberg i danske Cabin Attendents Union (CAU) til E24.

Les også: Pilotene: – Vanskelig å innfri SAS-ledelsens krav

- Ingen tvil om hvem det rammer

Ifølge danske Børsen er konsernsjef Rickard Gustafson tirsdag i København for å møte de ansatte - som ikke ønsker å møte ham. Størsteparten av kabinpersonalet holder seg derfor unna informasjonsmøtene, og lar all kontakt gå gjennom CAU.

Gustafson har selv tatt et lønnskutt på 20 prosent i denne prosessen, uten at hans underordnede er veldig imponert.

- Det er ingen tvil om hvem dette rammer. Det er lett for en direktør å ta lønnskutt på 20 prosent når man fortsatt sitter igjen med en lønn på flere millioner, sier Nyberg i kabinforeningen.

Ikke hørt noe

Selv om SAS nå har lagt opp til en svært kort tidsfrist, har de svenske pilotene ennå ikke hørt noe formelt fra ledelsen.

- Vi forutsetter at selskapet vil kalle inn til forhandlinger. Vi har jo allerede en arbeidsavtale med SAS og skal det endres på den, må det skje gjennom forhandlinger. Men ennå har vi ikke hørt noe, sier lederen av den svenske pilotforeningen Gunnar Mandahl til E24.

Han mener tidsfristen SAS har lagt opp til er «...svært ambisiøs», men konstaterer samtidig at det bare er den ene parten som har besluttet dette.

Mandahl har snakket med både sine egne medlemmer og kolleger ellers i Norden og Europa, men vil ikke si noe om hvordan de ser på muligheten for lønnskutt.

- Det avstår jeg fra å kommentere, sier Mandahl.

- Beintøffe krav

FÅR KALD SKULDER: Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.

Mandag varslet SAS at de skal spare tre milliarder svenske kroner. Dette medfører kutt av 800 administrative stillinger, og de ansatte som blir igjen må belage seg på lønnsreduksjon, pensjonsendringer og økt arbeidstid.

- Ledelsen krever at vi er mer fleksible og tilgjengelige for selskapet. De vil blant annet ha mer helgejobbing av oss, forteller Nyberg.

Lønnsreduksjonen innebærer reelle kutt på mer enn 15 prosent. De høyest gasjerte ansatte vil i tillegg få frosset lønnen til de blir «tatt igjen» - i praksis resten av karrieren.

Det er også foreslått omlegging til innskuddsbasert pensjonsordning, som innebærer at de ansatte må stå lengre i arbeid eller godta lavere utbetalinger.

Ifølge flere av fagforeningene E24 har snakket med vil kuttene i lønn og pensjons ramme de ansatte forskjellig.

- De som har jobbet lengst får et sterkere kutt i lønnen, men får beholde mer av pensjonen enn de som ikke har jobbet i SAS så lenge. Så dette rammer medlemmene på forskjellige måter, sier Nyberg.

Les også: Giske: - Det var en reell problemstilling med konkurs

I ScanNor Flygerforening, de opprinnelige Braathens-pilotene, er stemningen alvorstynget.

- Det er en totalpakke med en betydelig reduksjon i vilkårene våre, sier leder Jan Levi Skogvang, som forteller at det ikke er et tilbud med forhandlingsrom.

Les også: VGs kilder: Giske sa nei til å gi SAS friske penger

Leder Elisabeth Goffeng i Norsk Kabinforening understreker også at fagforeningene i praksis ikke har noe valg. De må godta kuttene, ellers risikerer de å stå uten jobb.

- Dette er beintøffe krav, men vi er i praksis nødt til å akseptere. Kravene er stilt av banker og de skandinaviske statene for at de skal stille seg bak kredittfasilitetene, og uten dem kan ikke SAS overleve, sier Goffeng, og får støtte fra kollegaene som jobber fremst i flyene.

- Det er en nødvendig omstilling som vi pilotene har etterlyst i flere år. Men jeg vil understreke hvor tøft dette er for svært mange i SAS, spesielt de som risikerer oppsigelse, sier Jens Lippestad, som er forhandlingsleder for pilotene i SAS-konsernet og leder Norske SAS flygeres forening.

Les også: SAS-sjefen: - Nå kan vi konkurrere med Norwegian

Tror på løsning

Fagforeningene jobber nå på spreng med å få informert sine medlemmer, før de skal i samtaler med konsernledelsen. Foreløpig har ingen av de tillitsvalgte blitt innkalt til formelle møter, men Lippestad forteller at forhandlingene snart vil komme i gang for alvor.

- Vi flyr jo som før i SAS, så vi har ikke fått informert alle de ansatte direkte ennå, sier han.

Les også: Dette regnestykket viser hvorfor SAS fortsatt har problemer

Alle de norske fagforeningslederne E24 har snakket med, har stor tro på å nå en løsning.

- Jeg opplever en nøktern positiv tilbakemelding fra medlemmene. De ser alvoret og skjønner at det må gjøres endringer. Det er tungt, men virkeligheten er slik den er, sier Skogvang.

- Det er altfor mye bra i dette selskapet til at vi kan la det gå konkurs.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om