Kraftig økning i elsparkesykkel-ulykker i Oslo

I juni var det daglig 14 personer som havnet på legevakten etter elsparkesykkel-ulykker. Nå kommer Oslo universitetssykehus med en klar oppfordring om at det bør stenges for leie av elsparkesykler på natten.

  • Lara Rashid
  • Pernille Solheim
Publisert:

Det ble i Oslo registrert 764 ulykker i 2019 og 1331 ulykker i 2020 som følge av bruken av elsparkesykler.

Til og med juni i år er det registrert 856. 421 av disse ble registrert i juni.

Forrige uke var VGTV med politiet på aksjon da de stoppet en mann som kjørte på rødt lys med en tre år gammel jente på skuldrene - se hendelsen her:

Tall fra Oslo Skadelegevakt viser at antall skader etter bruk av elsparkesykkel har steget betraktelig. I mai i år registrerte de 205 skader mot 90 i mai i fjor.

For juni har de registrert dobbelt så mange skader i år sammenlignet med samme måned i fjor.

– Vi har vel ingen enkeltaktivitet per nå som klarer å lage like mange skader som elsparkesykler, sier overlege Henrik Siverts under en pressekonferanse tirsdag.

Har du vært involvert i en elsparkesykkel-ulykke? Kontakt VGs journalist her.

En stor andel av ulykkene skjer i helgedager, på nattestid.

I helgene i juni utgjorde elsparkesykkel-skadede 30 prosent av alle som kom til skadelegevakten mellom midtnatt og klokken 05. Gjennomsnittsalderen for de skadede i juni er 27 år.

Siverts forteller at de er nødt til å bemanne opp i helgene, både på dag og natt.

– Disse skadene er ikke istedenfor andre skader, de kommer i tillegg.

Se Dashcam-video av elsparkesyklisten som kjører feil vei i rundkjøringen - rett bak trikken:

– Knuste ansikter, ødelagte fjes

Nå kommer OUS med en klar oppfordring om å stenge for elsparkesykkel-utleie i perioden 23–05. De har tidligere oppfordret til å stenge mellom midnatt og kl. 05, men i juni var det flest skader i timen før midnatt.

Andelen alkoholpåvirkede denne timen var på 75 prosent.

Overlege Tina Gaarder forteller at de får inn alvorlige hode- og ansiktsskader.

– Ikke alvorlige statistisk sett, men de ødelegger livene og utseendet til unge mennesker, sier hun.

– Knuste ansikter, ødelagte fjes og alvorlige hodeskader er det mest vanlige vi ser. De rekker ikke ta seg for, de går rett på snørra. De tar panna eller haka og ødelegger kjevepartiet og så videre. Dette skal de leve med resten av livet.

Flere av hodeskadene har vært nær dødelige skader, opplyser hun.

Gaarder legger til at de også får inn tilfeller av alvorlige bryst- og bukskader. De har blant annet måttet fjerne milten til en skadet person.

MANGE OG ALVORLIGE SKADER: I juni 2021 er det registrert dobbelt så mange elsparkesykkel-ulykker sammenlignet med samme måned i fjor. Her fra en elsparkesykkel-ulykke utenfor Botanisk hage i Oslo i juli 2019.

Hittil har Norge hatt to dødsulykker knyttet til bruk av elsparkesykkel: Den første i september i fjor da en mann i 40-årene omkom i en ulykke på en gang- og sykkelsti i Finnfjordbotn i Senja kommune.

Den andre fant sted i Rykkinn i Bærum i november da en mann i 60-årene falt på elsparkesykkel og omkom.

– Vi har heldigvis ikke noe dødsfall i Oslo ennå, men det er vi redde kan skje. Det er egentlig litt rart at det ikke har skjedd, sier Siverts under pressekonferansen.

En av dem som har opplevd en alvorlig ulykke med elsparkesykler er Suzanne Aabel som endte med to brukne leggbein etter et fall. Hun beskrev smerten som «grotesk, uutholdelig og konstant», og slo fast at hun aldri skal kjøre elsparkesykkel igjen.

STYGG ELSPARKESYKKEL-ULYKKE: Bildet til venstre viser venstrebeinet til Suzanne Aabel (40) fotografert på sykehuset etter ulykken. Til høyre ligger hun hjemme i leiligheten sin i Oslo 23. juni.

Strengere regler

Debatten har de siste månedene rast om reguleringen rundt elsparkesykler.

Nylig ble stortingsflertallet enige om en ny lov om trafikkregler for elsparkesykler. Loven regulerer blant annet fart, parkering og antall personer på elsparkesykkelen, men har foreløpig ikke innført noen promillegrense.

De nye reglene har gjort det opp til kommunene å innføre nattestenging.

Byrådet i Oslo utarbeidet en rekke nye tiltak for å få kontroll på situasjonen og stramme kraftig inn på elsparkesyklene i byen. Tiltakene er nå ut på høring, og vil sannsynlig bli vedtatt i august.

De nye reglene til Oslo Kommune pålegger utleieaktørene å stenge utleie mellom kl. 01.00 – 05.00 – se hovedpunktene i faktaboks:

I FARTA: Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener regjeringen tar grep for å regulere elsparkesykler.
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elsparkesykkel
  2. Oslo universitetssykehus (OUS)
  3. Oslo

Flere artikler

  1. Flere aktører stenger elsparkesykkel-utleie om natten i helgene

  2. Første dødsfall på elsparkesykkel i Oslo

  3. Oslo nattestenger sparkesykler fra klokken 23

  4. Raymond Johansen ber utleiere og brukere av elsparkesykler skjerpe seg

  5. Ny elsparkesykkel-instruks: Oslo-politiet varsler kontroller og bøter