Britene gransker Ryanair og British Airways

Det britiske konkurransetilsynet undersøker hvorvidt Ryanair og British Airways brøt loven da selskapene lot være å refundere penger til kundene.

UNDER LUPEN: Britiske konkurransemyndigheter skal finne ut om Ryanair og British Airways har brutt loven. Her et bilde av flyet British Airways Airbus A319 som tar av fra Heathrow i London.

John Sibley, Reuters via NTB.
  • Eivind Bøe
Publisert: Publisert:

Det britiske tilsynet «Competition and Markets Authority» (CMA) har onsdag satt i gang en granskning av Ryanair og British Airways, skriver CMA i en melding.

I desember startet tilsynet en granskning av flybransjen etter meldinger om at kunder ble nektet refusjon fra flyreiser som de ikke hadde lov til å bli med på.

De to selskapene nektet å refundere penger i løpet av perioder med corona-nedstenginger i Storbritannia, istedet tilbød Ryanair ombooking, mens British Airways i tillegg tilbød tilgodelapper, ifølge CMA.

Tilsynet skriver at det er bekymret for at selskapene har opptrådt «urettferdig» overfor forbrukerne og brutt forbrukerkjøpsloven. Det skal nå forsøke å løse disse problemene i samarbeid med selskapene, blant annet ved å gi refusjon eller annen oppreisning for rammede kunder.

Ryanair har meldt tilsynet at det har tilbakebetalt et «lite antall» kunder etter å ha sett nærmere på enkelte saker.

E24 har tidligere skrevet at SAS har fått millionbot som følge av for treg tilbakebetaling til kundene. SAS ble også politianmeldt i Danmark for ikke å ha refundert reiser som ble hindret av viruspandemien.

I forbindelse med at Norwegian la frem sin redningsplan ble det kjent at 34.000 kunder ikke får full erstatning, etter at billettrefusjoner ble midlertidig stanset i forbindelse med konkursbeskyttelsen.

Les også

Erling Braut Haaland kjøper privatfly

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Ryanair
  2. IAG
  3. Fly
  4. Scandinavian Airlines (SAS)
  5. Norwegian

Flere artikler

  1. Coronakrisen tynger Ryanair: Tapte over åtte milliarder

  2. Britene gransker skandalefond og David Cameron

  3. Forbrukerrådet krever at SAS og Norwegian ikke sletter bonuspoeng

  4. Sparkede Wizz Air-piloter reagerer på lekket lydopptak

  5. Forbrukertilsynet: Strømselskap kan ikke kreve avtalegiro for rabatt