Britene gransker Ryanair og British Airways
Det britiske konkurransetilsynet undersøker hvorvidt Ryanair og British Airways brøt loven da selskapene lot være å refundere penger til kundene.
Det britiske tilsynet «Competition and Markets Authority» (CMA) har onsdag satt i gang en granskning av Ryanair og British Airways, skriver CMA i en melding.
I desember startet tilsynet en granskning av flybransjen etter meldinger om at kunder ble nektet refusjon fra flyreiser som de ikke hadde lov til å bli med på.
De to selskapene nektet å refundere penger i løpet av perioder med corona-nedstenginger i Storbritannia, istedet tilbød Ryanair ombooking, mens British Airways i tillegg tilbød tilgodelapper, ifølge CMA.
Tilsynet skriver at det er bekymret for at selskapene har opptrådt «urettferdig» overfor forbrukerne og brutt forbrukerkjøpsloven. Det skal nå forsøke å løse disse problemene i samarbeid med selskapene, blant annet ved å gi refusjon eller annen oppreisning for rammede kunder.
Ryanair har meldt tilsynet at det har tilbakebetalt et «lite antall» kunder etter å ha sett nærmere på enkelte saker.
E24 har tidligere skrevet at SAS har fått millionbot som følge av for treg tilbakebetaling til kundene. SAS ble også politianmeldt i Danmark for ikke å ha refundert reiser som ble hindret av viruspandemien.
I forbindelse med at Norwegian la frem sin redningsplan ble det kjent at 34.000 kunder ikke får full erstatning, etter at billettrefusjoner ble midlertidig stanset i forbindelse med konkursbeskyttelsen.