Ny æra for varehandel

XXL ekspanderer med nytt lager i trøblete Østerrike

Den norske sportskjeden skal åpne et nytt sentrallager på 7.000 kvadratmeter utenfor Wien for å kutte tid og kostnader. – Jeg tror dette vil få mye å si, sier XXLs logistikkdirektør, Geir Nielsen.

LOGISTIKKDIREKTØR: Geir Nielsen kjører truck på XXLs sentrallager på Jessheim nordøst for Oslo. Nå får selskapet et nytt lager i Østerrike.

Javad Parsa / E24
  • Eirik Billingsø Elvevold
Publisert: Publisert:

XXL har lenge slitt med lønnsomheten i Østerrike. Nå satser kjeden på et nytt sentrallager utenfor landets hovedstad for å forbedre logistikken.

– Vi har nylig signert en flerårig leieavtale på et nytt sentrallager rett utenfor Wien. Det er et flunkende nytt lager av høy kvalitet på 7.000 kvadratmeter, som ligger på et campus med mange andre logistikkoperatører, sier logistikkdirektør Geir Nielsen.

– Det nye lageret er et symbol på at XXL satser på Østerrike, fastslår han.

Han forklarer at logistikken ble «som natt og dag» etter at XXL åpnet nytt sentrallager i Örebro i Sverige i tillegg til det norske sentrallageret på Jessheim nordøst for Oslo.

– Jeg tror dette vil få mye å si for alle som jobber i og med Østerrike i dag, og det blir jo selvsagt veldig bra for kundene våre i Østerrike.

NYTT LAGER: XXL har signert en leieavtale for dette sentrallageret i Enzersdorf an der Fischa sørøst for Wien i Østerrike.

XXL

– Avstanden har vært problemet

I sommer lanserte konsernsjef Pål Wibe en strategisk plan for å organisere driften der annerledes, men landet fortsatte å påvirke resultatene negativt i et ellers knallsterkt tredje kvartal.

Nielsen forklarer at logistikken i Østerrike har sin del av skylden.

– Vi har ikke vært gode når det gjelder vareforsyning og logistikk til Østerrike, og vi har ikke levert logistikk som fortjent, men med nytt sentrallager på plass i starten av 2021 vil vi få et løft i landet. Planen var egentlig å flytte logistikken ned dit tidligere, men tøffe år i sportsbransjen gjorde at lagerplanene våre ble satt på vent gjennom 2018 og 2019, sier han.

SIGNERTE LEIEAVTALE: XXLs lagersjef Lars Lotherington og Christian Vogt i DLH Østerrike poserer på bilde i forbindelse med signering av ny leiekontrakt.

XXL

Han mener problemet har vært avstanden mellom varehusene i Østerrike og sentrallageret i Örebro.

– Avstanden har vært problemet. Vi har vært nødt til å kjøre varer 1.600 kilometer fra det svenske lageret vårt i Örebro. Det har gitt oss lange ledetider, høye fraktkostnader og ført til mange situasjoner der varehusene har vært utsolgt, forklarer Nielsen.

– Østerrike har vært som en lillebror som ikke blir prioritert. Det blir fort sånn at man fokuserer på alle varehusene i Sverige og Finland. Før har det vært to tvillinger og en liten lillebror, mens nå blir det tre trillinger.

Les også

Bakgrunn: XXL gir Østerrike «et par år» før de skrur igjen pengekranen

SYV TUSEN KVADRAT: Det nye lageret i Østerrike er 7.000 kvadratmeter stort.

XXL

Mer «pick up» og lavere retur

Til nå har lokale leverandører måttet levere varene til Sverige. Varene må deretter plukkes fra lageret, sendes ned igjen til Østerrike i løpet av to-tre dager og pakkes ut i varehusene.

Nå vil XXL supplere varehusene med varer fem dager i uken – også med «pick up»-pakker fra netthandelen.

– XXL har generelt en veldig høy andel kunder som henter nettvarer i butikk, men i Østerrike har det vært forsvinnende lite av det. Dette skyldes lange lede tider fra sentrallageret i Örebro, sier Nielsen.

– I tillegg ser vi at kundene i Østerrike har veldig høy returandel. Det er mange skolerte netthandlere som returnerer varer de ikke er fornøyde med. Hvis vi får flere av kundene til å hente sine netthandelsordre i butikk, prøve produktene og eventuelt bytte eller returnere i butikk, så er dette noe XXL kan spare mye på.

– Logistikk er viktig fordi det er hjertet i all varehandel og netthandel. Det handler om tilgjengelighet, tilgjengelighet, tilgjengelighet.

– Nå har vi dårlig tid

XXLs varehus i Østerrike har blitt hardere rammet av coronatiltak enn de nordiske. Likevel har XXL signert leieavtaler på to nye varehus og åpnet ett av dem i 2020, slik at kjeden har totalt seks varehus i landet per dags dato.

Fremover vil XXL jobbe på spreng for å få det nye sentrallageret i drift fra starten av 2021.

– Nå har vi dårlig tid. Lageret skal være oppe og gå fra 1. februar. Før den tid må vi få plass automasjon, reoler og trucker, sier Nielsen.

Han sier at lageret har «topp prioritet» og at XXL vil bruke nøkkelpersoner fra sine eksisterende lager.

– Her må vi levere på tøffe tidsrammer, sier Nielsen.

KLYNGE: Lageret ligger i et område med mange andre logistikkoperatører.

XXL

Satser på roboter

XXL var tidlig ute med å satse på automasjon på sine eksisterende lager, blant annet ved hjelp av roboter fra norske Autostore.

Autostore-roboter vil også gjøre mye av jobben i det nye lageret i Østerrike, ifølge Nielsen.

– Vi har allerede bestilt 20.000 nye kasser fra Autostore. De begynner å installere i slutten av måneden og skal være ferdig før jul. I et gammelt lager med humpete gulv ville det vært vanskeligere å installere, men her kan vi bare kjøre på med en gang, sier han.

ROBOTER: XXL er lojal kunde av den raskt voksende robotprodusenten Autostore fra Nedre Vats i Rogaland.

Javad Parsa / E24

Det nye lageret vil også frigjøre plass på sentrallageret i Örebro, slik at det kan håndtere en større andel av XXL-sortimentet.

– Vi har allerede tatt en investering i utvidelse av Autostore med 30.000 kasser i Norge i starten av 2020 for å håndtere en større andel gjennom sentrallager. Andelen har tidligere vært på rundt 80–85 prosent, men denne skal nå økes. Dette vil også gi oss bedre tilgjengelighet da leverandører ofte har lange ledetider og supplerer varehusene en gang i uken sammenlignet med XXLs sentrallager som leverer tre til fem ganger i uken.

Les på E24+

På innsiden av XXL-lageret: Trapper opp robotbruken for å vinne mot Gjelsten og Sunde

– Ikke lett å finne

Å finne det nye lageret var en utfordring i seg selv.

– Det var ikke lett å finne et så stort lager. Vi fikk det styregodkjent i sommer og har vært ute og fartet på jakt etter lokaler siden det. Østerrike er ikke et stort logistikkland. Ofte blir logistikken plassert i land rundt Østerrike, for eksempel i Tsjekkia. I tillegg har coronaviruset gjort det vanskelig for oss å reise, sier Nielsen.

– Dette er jævlig kult, og ingen er nok så glad som XXLs Østerrike-sjef Magnus Kreuger. Han har sendt meg bilde av champagneglasset etter at kontrakten var signert.

Les på E24+

Magnus Kreuger begynte på gulvet – nå leder han XXLs storsatsing i Østerrike: – Jeg er folkets mann

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. XXL
  3. Sportsbransjen
  4. Østerrike

Flere artikler