Erlend Aas / NTB scanpix

Tok ti år – nå girer de opp til en elektrisk tidsalder

Elbilboomen

Elbilen trillet forsiktig inn på det norske markedet i begynnelsen av dette tiåret. Akselerasjonen kom på midten. Snart er det elbiler i alle kjørefelt.

  • David Bach
Publisert:,

– Det har vært en utrolig suksesshistorie.

Det sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening om utviklingen for elbilen i tiåret som har gått.

Elbiler utgjorde rundt 0,1 prosent av nybilsalget i 2010. Året etter var det på rundt 1 prosent. Når vi nå avslutter tiåret, er markedsandelen på nybilsalget hele 43,4 prosent.

– Det har vært en durabelig vekst, som ingen hadde sett for seg, både i markedsandel og nå etter hvert i andel av bilparken, hvor vi begynner å nærme oss 10 prosent.

– For ambisiøst

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete la i 2009 frem en handlingsplan for å få flere til å velge «miljøbil». Hun hadde opprettet et eget elbilutvalg, som sa at man burde se for seg at nettopp hver tiende bil gikk på batteri i 2020.

Men å tro at det ville være 10 prosent flere elbiler innen 2020, var å sette seg for høye ambisjoner i forhold til datidens miljøsatsing for øvrig, mente direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL), Erik Andresen, den gangen.

5 prosent var nok et mer realistisk mål, mente Andresen, som var en del av utvalget.

Les på E24+

Bloomberg: Teslas «ekstreme» suksess i Norge er et tveegget sverd

Alle E24 har snakket med om elbilens utvikling de siste ti årene, er enige om at det var umulig å se for seg hvor stort det kom til å bli, eller hvor fort det ville gå. Så også Andresen.

– Jeg var jo med i den rapporten, og det var det som var holdningen. Det var omtrent ingen biler i markedet, det var bare Buddy, Reva og Think, sier Andresen i dag.

– Der har bilprodusentene selv slått tilbake og kommet med modeller det har gått an å selge – de har truffet folk. Når du ser på modellprogrammet utover nå, så er det absolutt imponerende mot det var for ti år siden, sier Andresen, og minner om at Reva og Buddy var registrert som motorsykler i sin tid.

Mitsubishi i-Miev rulles ut på havnen i Melbourne i Australia i august 2010. Den japanske bilen blir regnet som det første alvorlige forsøket på å starte en elbil-bølge i Norge.

WILLIAM WEST / AFP

Men det var Mitsubishi i-Miev som for alvor ledet an inn i det nye tiåret, minnes Andresen.

– Det var en sped start den gangen, en knøttliten bil med kort rekkevidde og liten plass. Men når du ser bilene som kommer nå, har virkelig bilprodusentene lagt seg i selen og tatt dette på alvor, de kommer med skikkelig gromme biler i alle segmenter.

Ifølge Bil24 var over halvparten av alle solgte elbiler i Norge en Mitsubishi i-Miev i 2011.

Til slutt ble det solgt 3.773 biler i Norge, og den ble også den første elbilen som passerte 10.000 solgte eksemplarer, ifølge bil-nettstedet.

Les på E24+

Bloomberg: Gjør din gamle dieselbil elektrisk for under 50.000 kroner

Første ikke-amerikaner med Tesla

Men man kommer naturligvis ikke unna Tesla når man snakker om elbil i Norge det siste tiåret.

– Tesla har jo vært banebrytende, det må man kunne si. De har på mange måter vist vei for mange av de etablerte bilprodusentene, som har vært mer forsiktige med å henge seg på elbil-trenden. Så Tesla har nok vekket opp alle og enhver.

– Det var det nok heller ingen som så for seg i 2010, sier Andresen.

Ifølge NRK var Norges første elbil etter alt å dømme en amerikansk Waverley Electric fra 1902. Teknisk Ukeblad har skrevet at bilen kom til landet i 1907. Siden da har det gått litt i rykk og napp, og det var først 100 år etter, med Buddy, Mitsubishi i-Miev og ikke minst Tesla, at vi skulle få merke elektrisitetens kraft på norske veier.

REC-gründer Reidar Langmo var den aller første eieren av en Tesla her til lands. Og ikke bare det:

– Jeg var faktisk den første ikke-amerikaneren også, med bil nummer 24 i verden, sier Langmo til E24.

Slik Tesla Roadster ut i 2009.

Craig Ruttle / FR61802 AP

Tesla Roadster ga riktig nok et dårlig førsteinntrykk for gründeren.

– Jeg hadde den bare et par år, for det var en «drittbil» og en skikkelig skranglekasse. Artig å kjøre, men med altfor dårlig byggekvalitet.

Så kom den første europamodellen til Roadster, og Langmo fikk tak i den aller første – en islending hadde bestilt den, men han ble rammet av finanskrisen og hadde ikke lenger råd til å ta den ut. Da var opplevelsen en annen, forteller Langmo.

– Den var vesentlig bedre! Fortsatt en livsfarlig bil, man lå jo på bakken og det var ingen som så deg, men akselerasjonen og «guffen» i den bilen var fantastisk.

Årets biler

Jaguar I-Pace ble Årets bil i Europa 2019, mens det var Tesla Model 3 som tok den gjeve prisen for Årets bil 2020.

I 2018 var det Nissan Leaf som var den mest solgte bilmodellen i Norge, foran Volkswagen e-Golf, BMW i3 og Tesla Model X. I år blir det etter alt å dømme Tesla Model 3. (Leaf ble da også utnevnt til Årets bil allerede i 2010.)

Les på E24+

Bloomberg: Verdens største elbilselskap er på en annen planet enn Tesla

Alt dette er elbiler i konkurranse mot diesel- og bensinbiler.

– Men vi må huske at vi har to elektriske drivlinjer også. Det er batteri, og så er det hydrogenelektriske biler. Og de signalene vi får fra produsentene nå er at hydrogen også vil være en del av miksen fremover, for dem som har lange rekkevidder å kjøre, sier BIL-leder Erik Andresen, som tror hydrogenelektriske biler ligger omtrent ti år etter elbilen i veibanen.

Da Christina Bu begynte i Elbilforeningen i 2014, var hun den sjette ansatte i en organisasjon som hadde rundt 10.000 medlemmer. I dag har de 35 ansatte og 80.000 medlemmer.

– I starten var det bare «early adopters», folk som er litt nerder. De var veldig interessert i elbil, og kunne absolutt alt om det fra før. I dag er det totalt endret. Vi mottar mange tusen henvendelser månedlig, gjerne fra nyinnmeldte. De aner ingenting. Det er jo ikke rett frem og ukomplisert med ladestasjoner og det ene og det andre, så vi har fem ansatte på medlemsservice som hjelper folk med alt som er.

Bu ønsker også å skryte av politikerne i tiåret som har gått. I 2012 ble alle partier, unntatt Frp, enige om et nytt klimaforlik, som innebar at avgiftsfordelene ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler skulle videreføres ut stortingsperioden i 2017, såfremt antallet ikke passerte 50.000.

Det skjedde allerede i 2015.

– Det var overhodet ingen som trodde man skulle nå 50.000 før i 2018. Sånn har vi blitt overrasket gang på gang det siste tiåret.

Elbilforeningen hadde i 2012 en stor grønn banner hvor foreningens målsetting var nedskrevet: Å nå 100.000 elbiler i 2020.

I dag er det godt over 250.000 elbiler i landet. I Europa teller vi nesten 900.000 elbiler totalt, inkludert EFTA og Tyrkia.

Verden ser til Norge

Elbilforeningen får flere internasjonale besøk i uken, og Bu har blitt intervjuet av alt fra China Central Television til BBC. I midten av desember var det Financial Times. Costa Rica og New Zealand trekkes frem som eksempler på land som har latt seg inspirere av norske elbil-incentiver.

– Nå til dags er det veldig mange større selskaper som kommer hit for å lære. De har skjønt at det er kommersielt viktig å forstå dette.

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

JONATHAN NACKSTRAND / AFP

– Jeg er helt overbevist om at vi nå står overfor et totalt paradigmeskifte i verden. Hvis du kikker litt bak det som skjer, så er det veldig mange tegn på at dette er i ferd med å skje. Penger flyttes raskere i retning elektrisk mobilitet. Det handler ikke bare om bilproduksjon, men hele systemet knyttet til det å bruke elbil.

– Vi ser også større selskaper investerer mer og mer i selskaper som driver med lading. Vi har kommet over den kneika hvor dette begynte å bli normalt.

– De er på starten av en s-kurve som vi har kommet lenger på. Vi er veldig nært et massemarked i Norge, mens resten av Europa er der vi var i 2011.

Les på E24+

Bloomberg: Tyskland tyr til hydrogen i jakten på ren energi

Kvantespranget kommer med rekkevidden

Siden den skranglete Roadsteren i 2009 har REC-gründer Reidar Langmo eid to Tesla Model S, den siste av dem med firehjulstrekk. Nå til dags går det i Audi e-tron, forteller han.

– Jeg syns jo elbilen har hatt en fantastisk utvikling disse ti årene. Det som tidligere var den store skrekken var rekkevidde og kostnader ved et eventuelt batteribytte. Men batterikostnadene har i løpet av tiåret kommet ned med cirka 90 prosent, så det er ikke lenger den samme frykten for å måtte bytte batteripakke og se 150.000 kroner fly ut vinduet.

Han sier også han er innforstått med at elbil-fordelene blir borte, og er bevisst på det.

– Men jeg lot meg fascinere av enkeltheten og ytelsen som du får ut av en elbil.

Langmo er ikke i tvil om at elbilandelen bare kommer til å øke fremover, og ikke bare i Norge.

– Alle de store, seriøse merkene har elbil på programmet, og de nye EU-kravene med hensyn til utslipp bidrar også til å «tvinge» bilprodusentene over på «grønne biler».

– Det blir bare mer og mer, men jeg tror «kvantespranget» kommer det blir 50 reelle mil eller mer. Da tror jeg det er mange flere som vil vurdere elbil som den eneste biltypen de trenger.

Og for ordens skyld: E24 har forsøkt å komme i kontakt med elbil-entusiast og en av konkurrentene om Norges første Tesla, Bellona-leder Frederic Hauge, som også var den første mottageren av Elbilforeningens pris «Årets buddy» i 2018. Han har så langt ikke gitt tilbakemelding til denne saken.

Her kan du lese mer om

  1. Elbilboomen
  2. Elbil
  3. Tesla
  4. Tesla Roadster
  5. Bil
  6. Tesla Model 3
  7. Mitsubishi
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Bilsalget falt med 3,8 prosent i 2019: Tesla Model 3 ble toppselgeren

  2. Norsk elbilboom avhenger av Europa: Kan bli både ventelister og priskrig

  3. Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler

  4. Annonsørinnhold

  5. Bil-året 2020: Opptil 75 prosent av nybilene vil være el og hybrid

  6. Elbileiere må betale ny avgift – Håpløs elbilpolitikk