Henter millioner til nettbutikk – 86 prosent av investorene er kvinner

En av landets raskt voksende nettbutikker har så langt hentet to millioner kroner i en folkefinansieringsrunde hvor den store majoriteten investorer er kvinner. Det var også gründerens mål.

KVINNESATSING: Villoid-grunder Jeanette Dyhre Kvisvik (i midten) sier hun ikke hadde forventet at 86 prosent av investorene i deres siste folkefinansieringsrunde (crowdfunding) skulle være kvinner. Her sammen med medarbeiderne Cecilia Nielsen og Sofia Bråthen.

Foto: Youna Bapoux
Publisert:,

De siste ukene har Villoid hentet to millioner kroner fra 60 investorer gjennom plattformen Dealflow som driver med folkefinansiering.

Gjennomsnittsinvesteringen var på 40.000 kroner og 74 prosent av kapitalen kom fra kvinner (som sto for 86 prosent av investorene), forklarer gründer og daglig leder Jeanette Dyhre Kvisvik.

– Det har blitt med flere kvinner enn vi kunne drømt om. Normalt ville andelen kvinner vært rundt én prosent, sier Kvisvik som tidligere har startet fire selskaper og har hentet ekstern kapital fra investorer en rekke ganger.

Villoid som retter seg mot kvinner ble relansert sommeren 2018, og har solgt nordisk mote for åtte millioner kroner så langt. Målet er å nå 20 millioner kroner i løpet av 2019 og 100 millioner innen 2021.

– Hva er det som skiller dere fra Zalando og Boozt?

– Vi er et norsk selskap som betaler skatt her til lands. Vi selger nordiske merkevarer og etablerer norske arbeidsplasser. Det synes jeg er ganske viktig i tøffe tider for varehandelen, sier Kvisvik.

Selskapet jobber simultant med en rettet emisjon med en rekke større profesjonelle investorer. Det er foreløpig usikkert hvor mye kapital selskapet henter her, men det er rimelig sikkert at andelen kvinner vil være langt lavere.

Les også

Rottefella er lønnsomme igjen, men: Vurderer å legge kleskolleksjonen på hyllen

Gimmick

Kvisvik sier selskapet hadde 500 potensielle investorer på venteliste før runden med folkefinansering startet, og så langt har 60 personer investert i runden som varer frem til onsdag.

– Jenter forstår shopping bedre enn menn, rett og slett fordi vi gjør det mer enn menn, sier Kvisvik om årsaken til at selskapet ønsket å hente penger på denne måten og spesielt for kvinner.

– Men så brenner jeg oppriktig for at flere kvinner interesserer seg for eierskap.

– Så det er ikke bare en gimmick?

– Det er ikke bare en gimmick, men en veldig kul måte å få flere kvinner inn som investorer i et norsk selskap som skaper verdier her til lands, sier Kvisvik.

I tillegg til eierskap får kvinnene også rabatter som selskapet tar av sine egne marginer, opplyser Kvisvik. Tanken er å skape ambassadører i sine investorer.

Gründeren har startet flere selskaper, den siste var møbelbutikken på nett, Sixbondstreet.no, som hun solgte til Komplett.no sammen med to andre kompanjonger. Kvisvik har også erfaring fra blant annet Telenor og Mckinsey.

Villoid har også fått Fredrik Thomassen inn i styret, som i dag leder bemanningsplattformen Konsus, og har tidligere startet netthandelplattformen Zalora Group i Indonesia.

Advarer om risiko

Leder for Norges Venturekapitalforening (NVCA) Rikke Eckhoff Høvding jobber også med å få flere kvinner inn i finansverden.

– Det er veldig kult at de har fått på plass så mange kvinnelige investorer, sier Høvding.

Hun sier NVCAs medlemmer jobber bevisst med rekruttering mot kvinner.

– Hvis man kan vekke interessen for eierskap og finans hos flere kvinner ved hjelp av crowdfunding så er det kjempebra.

Og Villoid-topp Kvisvik bekrefter at det er mange økonomistudenter som har investert i selskapet gjennom den siste runden.

– Føler du et ekstra ansvar for at kvinner får en god start på sin investorkarriere?

– Ja jeg gjør jo det, men jeg føler jo alltid et tungt ansvar uansett når og hvordan jeg henter kapital.

Kvisvik har snakket med en rekke av førstegangsinvestorene i forkant av emisjonen og sier at spesielt når det kommer til risiko er hun tydelig på sjansen man tar.

– Jeg sier at folk ikke må investere mer penger enn man har råd til å tape, men samtidig så er jeg også klar på gevinsten med å satse, og viser til alle tingene vi har fått til frem til nå, sier Kvisvik som selv eier 25 prosent av aksjene i selskapet.

Selskapet bruker plattformen Dealflow som bruker en konsesjon fra verdipapirforetaket Norne Securities som gjennom plattformen forklarer risikoen involvert i aksjekjøp.

Les også

Snuoperasjon i Lindex: Fra underskudd på 54 millioner til et solid overskudd

Endret forretningsmodell

Kvisvik startet Villoid tilbake i 2014, solgte selskapet til Telenor og Schibsted, og kjøpte det deretter tilbake fra eierne i 2016.

Selskapet begynte som et sosialt medium som henviste brukerne til over 7.000 merkevarer gjennom bildene på plattformen, men etter lederbytter i Telenor ble fokuset på tjenesten mindre, og Kvisvik så større muligheter i å satse på det norske markedet gjennom en ren netthandelvirksomhet.

– Forretningsmodellen vår ble litt utilregnelig og vanskelig å kontrollere. Jeg tror man må være ydmyk som gründer på at veien formes imens du går, sier hun.

Les også

Vinmonopolet-sjefen går av

Les også

– Melker de næringsdrivende

Les også

Kriseår for skobutikkene: – Bommer du nå, så sliter du