Har internett drept dataspill-butikken? Omsetningen halvvert siden 2010

Spillselskapene har kuttet ut mellommannen. Ekspert tror fysisk salg av spill vil bli historie.

KAOS: Da spill måtte kjøpes i butikk var det kaotiske tilstander under nylanseringer, her fra lanseringen av det populære spillet Call Of Duty i en Gamestop-butikk i Las Vegas i 2011. I dag lastes derimot de fleste spill ned over internett.

Foto: Ethan Miller/Getty Images/AFP
Publisert:

Den globale markedsverdien til spillindustrien nådde 108,9 milliarder dollar i 2017, ifølge spillanalytiker Newszoo. Det representerer en vekst på 7,8 prosent fra 2016.

«Gaming» har for lengst blitt et innarbeidet ord i Norge for digitale spill, og til tross for at flere spiller, sliter de fysiske butikkene med å holde på omsetningen.

I Norge er børsnoterte Gamestop den siste store dedikerte spill-kjeden.

Siden 2010 er den årlige omsetningen halvert.

I 2017 hadde selskapet inntekter på 204,6 millioner kroner, mot toppåret 2010 da selskapet omsatte for 398,6 millioner kroner, ifølge selskapets ferske årsrapport.

Les også

Ekspert etter massenedleggelse i USA: Blir færre butikker i Norge

Netflix-modell

Spillbutikkene var lenge mellommannen som forente den fysiske og den digitale spillverden, men så oppdaget spill- og konsollprodusentene at de kunne hoppe bukk over butikkleddet.

– Det er også en trend i bransjen å selge spill billig eller gratis, for deretter å ta betalt for innhold inne i spillet, noe som også er negativt for butikkene. Noen av verdens mest populære spill har en slik modell, sier redaksjonssjef spillnettstedet Gamer.no Audun Rodem.

– Har butikkene som selger spill en fremtid?

– Enkelte butikker har nok en fremtid, men da må de satse hardt på nisjemodeller. En annen mulighet kan være å gjøre som Netflix, å produsere egne spill som kun finnes i deres butikk, sier Rodem som tror butikker for massemarkedet på et eller annet tidspunkt vil forsvinne.

2017 ble året da Gamestop globalt solgte majoriteten av sine spill, 52 prosent, digitalt, skriver selskapet i årsrapporten for 2017.

– De få butikkene som er igjen har forsøkt å satse på spillkultur, t-skjorter, figurer og andre ting for å veie opp for et sviktende salg, sier Rodem.

På Wall Street er selskapet ned 29,36 prosent det siste året, og ned hele 72,58 prosent siden toppen i desember 2007, ifølge Infront. Mandag handles aksjen for 17,05 dollar.

Elkjøp: – Har endret måten vi selger spill

Men det er ikke bare Gamestop som selger spill i Norge, også Elkjøp er en av landets gjenværende spillselgere.

– Vi ser også at trenden for kjøp av digitale spill til konsoller fortsetter å øke. Fysiske PC-spill hos oss har i dag ofte kun en kode som aktiveres på nett for nedlastning, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp Madeleine Schøyen Bergly.

VEKST: Kommunikasjonssjef i Elkjøp Madeleine Schøyen Bergly sier Elkjøps omsetning i spillsegmentet er i sterk vekst, uten at hun vil avsløre de eksakte tallene.

Foto: Elkjøp

En av Elkjøp og Gamestops største konkurrenter, svenske Game, la ned driften i Norge.

Årsaken var et økende digital salg som tok knekken på inntekten, skrev Pressfire.no.

– Måten vi tilbyr gaming-produkter på har absolutt forandret seg de siste årene. Når det gjelder spill har vi redusert antall titler i fysisk butikk, men utvidet sortimentet av spill som kjøpes digitalt, sier Elkjøps Bergly og sier at markedet for spill stadig utvides.

– E-sport modnes, utvidet virkelighet (AR) og virtuell virkelighet (VR) blir stadig bedre, så det er ingen tvil om at gaming bare vil få flere ben å stå på i fremtiden, sier hun.

I 2020 regner man at det globale spillmarkedet er på rundt 128,5 milliarder dollar, og den største andelen av dette vil ifølge Newzoo være mobilspill.

E24 har vært i kontakt med Gamestop Norge som ikke har ønsket å kommentere saken mandag formiddag.

Les også

– Kjedene som ikke har netthandel innen 3-4 år, vil trolig gå dukken

Les også

Ekspert etter massenedleggelse i USA: Blir færre butikker i Norge

Les også

– Dette passer som hånd i hanske for oss