Tar igjen Ryanair

SAS flyr snart inn på plassen som nummer én mellom Skandinavia og London.

  • Marthe Skaar
Publisert:,

Siden 2001 har Ryanair vært markedsledende på ruter mellom Skandinavia og London, målt i anntall passasjerer: Nå er SAS SAS-NOK i ferd med å gå forbi igjen, med en markedsandel på rundt 35 prosent, skriver Finansavisen.

Les også: Ny milliardsmell for SAS

I juni i år var Ryanair kun to prosent større enn SAS på disse rutene, mot 15 prosent for ett år siden.

Likevel viser Ryanairs resultattall fra andre kvartal som ble publisert i dag at selskapet gjør det svært godt, ifølge en pressemelding.

Ryanairs ruter til Stansted utenfor London fra Stockholm, Gøteborg, Billund og Sandefjord trekker ikke like mange passasjerer fra SAS lenger. SAS tror det skyldes at deres ruter går fra flyplasser som er loklaisert mer sentralt slik at den totale reisetiden blir kortere.

- SAS har et rutetilbud som er tilpasset forretningsmarkedet. I tillegg flyr SAS til de viktigste flyplassene Heathrow og London City. Våre undersøkelser viser at kundene er villig til å betale litt mer for å spare en times reisetid, sier informasjonssjef i SAS Norge Thomas Midteide til Finansavisen.

Lys i mørket

Gjenerobringen av markedsandeler mellom Skandinavia og London blir dermed et lys i mørket for SAS. Det siste tiden har ulykkene med Dash8-flyene både hatt innvirking på selskapets inntjening og tillit blant kundene.

SAS har beregnet engangskostnader på opp mot 800 millioner hvor også tillitstap fra kundene er medberegnet. Dessuten har streiker kostet selskapet i underkant av 300 milioner.

Ulykkene er ikke SAS sin eneste hodepine. Siden 1. oktober har SAS-aksjen stupt nedover.

Les også: SAS-aksje i fritt fall

SAS har gjort stor suksess på sin nylanserte rute mellom Gardermoen og London City. Ruten blir betjent av et lite jetfly og ble lønnsom kun få uker etter oppstart. Etterspørselen etter business billetter er femti prosent høyere enn ventet, ifølge SAS.

Gode kvartalstall

Tiltross for at Ryanair taper markedsandeler mellom London og Skandinavia har de stadig større fortjeneste på sine ruter.

Selskapet økte inntektene med 26 prosent i andre kvartal i år, ifølge en pressemelding som ble publisert mandag 5. november.

Dette er i tråd med forventningene fra analytikerne. Europas største lavpris-flyselskaps inntekter etter skatt i andre kvartal steg til 268,7 millioner euro. I samme periode i fjor var inntektene 213.4 millioner euro, ifølge Reuters.

- Basert på våre bookinger i tredje kvartal og den forventede trafikken i fjerde kvartal forventer vi nå at vinteren vil bli bedre enn tidligere anslag, skriver selskapet i en pressemelding.

Til forsiden

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. - Ryanair er ikke verre enn SAS

  2. Askeskyen kvelte Ryanair

  3. Ryanair til kamp mot SAS om innenrikskunder

  4. Annonsørinnhold

  5. Ryanair starter priskrig på Gardermoen

  6. Konkurranse barberer Ryanairs overskudd