Widerøe stoler på Dash

Widerøe satser igjen på de omstridte Q400 flyene. Fem nye fly kommer fra fabrikken denne sommeren, neste år kommer ytterligere to.

Publisert:

I fjor høst satte SAS-konsernet alle sine Dash-8 Q400 fly på bakken, etter uhell i Danmark og Litauen der understellet ga etter når flyene landet.

Også Widerøe, som er en del av konsernet, satte sine fly av denne typen på bakken.

I dag ble det kjent at Bombardier-fabrikken som produserer flyene, gir SAS-konsernet nærmere en milliard kroner i erstatning for de problemene uhellene påførte selskapet. Samtidig gjorde Widerøe det klart at de igjen satser på Q400, riktignok på en ny versjon av flytypen.

Q400 er Widerøes største fly, og kan ta inntil 78 passasjerer. Flyet brukes blant annet på selskapets utenlandsruter.

—Det er svært gledelig at vi får fly med den nye generasjonen Q400 fly. Dermed kan vi fortsette å vokse i forretnings- og fritidsmarkedet også utenom kortbanenettet, sier administrerende direktør Per Arne Watle.

Han understreker at Widerøe føler seg helt trygg på den nye versjonen av flytypen. Fabrikken har gjort mer enn 150 endringer, og ny-flyet representerer en ny generasjon.

—Vi ville aldri fløyet et fly vi er usikre på. Når vi velger å gjeninnsette Q400 er det fordi vi er sikre på at det er et trygt og sikkert passasjerfly.

Widerøe viser også til sitt lange kundeforhold med flyfabrikken Bombardier. De kjøpte sine første fly herfra allerede i 1956, og har fløyet Dash-8 siden 1993 med tilsammen 1,7 millioner landinger.

Flere saker på E24

Publisert:

Her kan du lese mer om