Analytiker: Norsk detaljhandel kan tjene på Trumps skroting av postavtale

USA vil ut av den internasjonale avtalen som subsidierer kinesisk netthandel. Det kan også Norge tjene på, mener DNB Markets-analytiker.

VIL UT: Trump-administrasjonen har varslet at USA vil trekke seg fra den internasjonale postavtalen.

Foto: Jonathan Ernst Reuters
Publisert:

President Donald Trump vil trekke USA ut av den internasjonale postavtalen.

FN-avtalen, som så dagens lys i 1874, hadde til hensikt å utvikle verdens posttjenester, og bestemmer i dag porto på internasjonale postsendinger.

I praksis subsidierer den også frakten fra utviklingsland, deriblant netthandelen fra Kina som har hatt en voldsom vekst.

Denne fraktsubsidien har utløst kritikk fra USA som mener den gir urettferdig konkurranse, men også fra Europa har det kommet klager.

Her hjemme har Virke uttalt at ordningen «bidrar til å undergrave konkurransen».

– Positivt for alle retailaktørene

Trumps varsel om at USA trekker seg kan imidlertid legge press på hele postavtalen.

Les også

Nordmenns Kina-handel har eksplodert: – Undergraver konkurransen

Det kan også norsk detaljhandel tjene på, mener analytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets.

Analytikeren, som følger flere retail-selskaper, skriver i et notat at Trumps beslutning «er en betydelig milepæl» for en mer rettferdig konkurranse i detaljhandelen.

– I tillegg venter vi at politisk press for å endre et system som støtter kinesiske nettgiganter på bekostning av lokal detaljhandel kun vil øke når beslutningen får mer oppmerksomhet, skriver Westgaard.

– Vi mener dette generelt bør være positivt for alle retailaktørene, skriver analytikeren.

Han får støtte av Pål Wibe, sjef for lavpriskjeden Europris.

Konsernsjef Pål Wibe i Europris

Foto: Marius Lorentzen E24

– Det er bra for nordisk detaljhandel. I dag nyter kinesiske selgere godt av nesten fri frakt betalt av postvesen i i-land, skriver Wibe, som selv er på reise til Kina.

– EU har lenge raslet med sablene og ville nok uansett gjort noe snart. I Norge er vi som vanlig trege, skriver Europris-sjefen via sms til E24.

Roser Trump

Virke og den europeiske handelsorganisasjonen Eurocommerce vil at myndighetene i Norge og EU skal øke presset for å endre postavtalen.

– Avtalen var laget i en tid med postordre og skulle hjelpe utviklingsland inn på verdensmarkedet. Det kan ikke overføres til netthandel i dag, sier Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke.

Jarle Hammerstad fra Virke.

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix

– Her synes vi det er bra at Trump har reagert, sier han.

Hammerstad sier at avtalen i dag innebærer at når nordmenn handler hos for eksempel Alibaba, subsidieres frakten til Norge av norske skattebetalere.

– Slik kan man ikke fortsette, sier han.

Kraftig Kina-vekst

Posten opplyste i september at rundt 15 millioner sendinger kom fra Kina i fjor. Veksten i nettbestillingene fra Kina var på 75 prosent i 2016, 50 prosent året etter, før volumet har falt med rundt ni prosent så langt i 2018.

Rundt 30 prosent av netthandelen av småpakker kommer fra Kina, anslo pressesjef John Eckhoff.

Les også

Jack Ma skal pushe norsk laks til kineserne

DNB Markets beregner at mellom 3,1 og 3,75 milliarder kroner av netthandelen fra utlandet kommer fra Kina.

– Problemet er at det vokser veldig mye. Det tar mye av veksten i markedet, sier Westgaard.

– Helt avleggs

I sitt notat påpeker DNB Markets-analytikeren blant annet at ordningen var satt opp slik at nasjonene skulle levere hverandres brev fra sine respektive grenser og til den innenlandske mottageren uten kostnad.

Med antagelsen om at hvert brev skapte et svar, ville resultatet bli et jevnbyrdig bytteforhold, et nullsumspill, men slik er det er ikke lenger, påpeker Westgaard.

– Essensen er at systemet er helt avleggs. Det startet som et nullsumspill – brev ble sendt frem og tilbake, men når kinesiske nettgiganter sender varer til amerikanerne kommer det ikke noe i retur, sier han.

– Norske myndigheter er med på å subsidiere frakten fra kinesiske nettgiganter, noe som gjør at de er mer konkurransedyktige i Norge enn norsk handelsstand, sier analytikeren.

Les også

Nok en signeringfest for norske selskap i Kina

Les også

PM-ledelsen på desperat eierjakt etter konkurs

Les også

Denne typen butikker har vokst raskere enn netthandelen

Her kan du lese mer om