- Vi har hatt en «bumpy ride» i 20 år, det er ikke noe nytt

Spillselskapet Funcom har manøvrert i urolig farvann det siste året. Nå håper de at Lego-spillet som kommer til høsten skal gi ny vind i seilene.

SER LYST PÅ DET: Funcom-ledelsen påpeker at de har hatt store utfordinger også tidligere, og kommet seg gjennom det. I etterkant av mye negativ presse etter Økokrims siktelse for to uker siden, er administrerende direktør Ole Schreiner (til høyre) og visedirektør Morten Larssen på besøksrunde hos norsk presse denne uken.

Eric B. Utheim
  • Eric B. Utheim
Publisert: Publisert:

- Ser du på de aller største spillutviklerne, har også de opplevd perioder med utfordringer. Selv gikk vi fra over 150 ansatte til 70 etter at vi lanserte Anarchy Online i 2001. Vi har hatt en «bumpy ride» i 20 år, så dette er ikke noe nytt. Slik er denne bransjen, sier visedirektør Morten Larssen til E24.

Etter at storsatsningen «The Secret World» floppet etter at den ble lansert for halvannet år siden, har Funcom igjen måtte gjennomføre store omstruktureringer.

Les også

Her er spillhistorien som endte med Økokrim på døra

Over halvparten av de ansatte har måttet gå, aksjekursen har stupt.

Nå har man lagt om strategien.

- Som med film- og musikkmarkedet har svært mye endret seg bare siden vi laget «The Secret World». Digitaldistribusjon har kommet for fullt, med spill på tablet og mobile løsninger. Vi har gjort omfattende endringer for å tilpasse oss dette, forklarer Larssen - som denne uken er på turné hos norsk finanspresse sammen med administrerende direktør Ole Schreiner og kommunikasjonssjef Erling Ellingsen.

Pressebesøkene kommer etter mye negativ omtale de siste to ukene, etter at Økokrim foretok en razzia i selskapets lokaler på Skøyen i slutten av januar.

Selskapet er siktet for markedsmanipulasjon i forbindelse med lanseringen av «The Secret World».

Aksjen falt med over 20 prosent etter siktelsen, men har hentet seg noe opp igjen. 21. januar var kursen nær seks. I dag endte den med en sluttkurs på 4,34 kroner.

Funcom-ledelsen ønsker ikke kommentere Økokrim-saken, ettersom det er en pågående etterforskning.

De ønsker imidlertid å fortelle om «det nye Funcom».

- Vi har gått gjennom en omfattende restrukturering i 2012 og 2013 for å møte endringene i markedet, og det som har skjedd siden lanseringen av «The Secret World» for halvannet år siden, sier administrerende direktør Ole Schreiner.

Sprer jevnere utover

Der Funcom tidligere satset på store blockbustere, som for eksempel «The Secret World», og «Age of Conan», skal man nå spre innsatsen jevnere utover.

- Vi jobber mot å utvikle spill på flere plattformer. Vi har også økt fokus på å kjøre flere prosjekter samtidig, prosjekter med kortere produksjonsløp og mindre utviklingsteam. Der tidligere spill har kostet like mye som ti norske spillefilmer, er budsjettstørrelsene nå på mellom tre og fem millioner amerikanske dollar, forteller administrerende direktør Schreiner. Det vil si opp mot 30 millioner norske kroner.

Les også

Slik snakket Funcom opp sin egen flopp

Det er i denne budsjettklassen høstens storslipp «Lego Minifigures Online» også ligger.

Spillet, som er beregnet på barn og foreldre som ønsker å spille med dem, kommer til høsten en gang.

- Vi har interne inntektsmål som skal dekke investeringen, videreutvikle vår teknologi samt sette oss i stand til å utføre strategien om å lage minst ett spill i året i budsjettstørrelsen 3-5 millioner amerikanske dollar.

«BUMPY RIDE»: Visedirektør Morten Larssen understreker at Funcom har vært i hard vind tidligere, men kommet tilbake.

Eric B. Utheim

Der «Age of Conan» og «The Secret World» er abonnementsspill hvor deltagerne betaler for medlemskap i spillet, har man nå justert forretningsmodellen for «Lego Minifigures Online».

Spillet er et såkalt free-to-play-spill, hvor inngangsbilletten er gratis, men hvor spillerne kan investere i sin egen figur og kjøpe elementer i spillet.

- Det som kjennetegner inntektene fra moderne dataspill er at det er hybridløsninger med medlemsbetaling, mikrotransaksjoner i spillet samt salg av merchandise ved siden av, sier Schreiner.

- I tillegg har moderne dataspill lang levetid. Vi tjener fortsatt godt på vår liveportefølje, hvor vi stadig legger til ting. Fortsatt er det tusenvis av mennesker som er innom «Anarchy Online» som vi lanserte i 2001. Vi har også «The Longest Journey» (fra 1999, red.anm.) som på en måte er en evergreen som fortsatt selger, uten at det er noen drift- eller produksjonskostnader siden det er et heldigitalt singleplayerspill.

Storsatsning i høst

Når Lego-spillet lanseres en gang i høst, skal det samtidig selges Lego-figurer på butikker og bensinstasjoner hvor en kode følger med.

- Med den koden kan du få figuren du akkurat kjøpte som leketøy i spillet, sier Schreiner til E24.

Les også

Økokrim sikter Funcom for markedsmanipulasjon

- Lego er et lisensbasert spill. Vi står for utviklingskostnadene, de gir oss produsentstøtte og markedsføring. De betaler ingen ting cash, men beholder noen av inntektene.

Funcom vil ikke ut med andelen Lego skal ha av spillet som kommer i høst, men standard lisenskontrakter i bransjen ligger ofte ligger på mellom sju og 15 prosent til rettighetshaver.

SATSER BREDERE: Administrerende direktør Ole Schreiner sier at Funcoms nye Lego-spill kommer både på PC og mobile løsninger. På sikt kanskje også konsoll.

Eric B. Utheim

Funcom forteller om et nært samarbeid med den danske leketøysgiganten, og at prosjektet er i rute.

- I desember 2013 gikk vi inn i betafasen, med eksterne deltagere.

Det betyr at spillet testes av utenforstående, og at Funcom kan justere spillet basert på tilbakemeldingene. Testingen gir også et hint om spillets popularitet.

- Til sommeren lanserer vi en åpen beta-løsning, hvor folk som ønsker det kan teste spillet online. Spillpressen skal også få teste spillet fra mars av.

Funcom opplyser at Lego-spillet først lanseres på PC, men at spillet skal bli det første i selskapets historie som kan spilles på tvers av plattformer.

- Vi skal lansere på iOS og Android også. Du skal kunne spille på PC, for så å fortsette på nettbrett senere. Selskapet DeLevie Group Research har gjennomført brukerundersøkelser hos barn i målgruppen. Tilbakemeldingene så langt er meget positive, opplyser Funcom-ledelsen til E24.

Åpen beta-løsning til sommeren

Funcom opplyser at Lego-kontrakten vil bli som en mal for den profilen de vil legge seg på fremover. både i budsjettstørrelse, inntektsmodell og som konsept.

- Alle spill vi kommer til å utvikle skal ha et etablert varemerke vi kan bygge det rundt, som Lego-universet i dette tilfellet. Det å ha noe etablert å selge det på er en del av strategien. Mye av årsaken til at «The Secret World» har slitt, tross mange gode beta-tilbakemeldinger, var at det var vanskelig å få vårt eget brand til å feste seg, sier Morten Larssen.

(...artikkelen fortsetter under bildet)

FILMEN LANSERT: Lego lanserte nylig sin egen langfilm. Spillet Funcom lager vil omhandle den danske leketøygigantens ulike universer, og spillerne styrer hver sin egen minifigur.

Courtesy Of Warner Bros. Pictures

- Jeg var med å lansere «Grand Theft Auto» på slutten av 90-tallet. Markedsføringsbudsjett var ikke helt det samme den gangen som det er nå, for å si det slik. Det som er et av de mest etablerte spillnavnene i dag, var jo også en gang helt ukjent.

Les også

- Funcom-aksjonærer famlet i blinde

Isteden for å måtte skape sitt eget navn hele tiden, håper Funcom altså å kunne henge seg på noe etablert - om det er film, bok eller leketøy.

- Vi tar kontakt med de vi tror kan være interessante, og det kommer lisenseiere til oss. Vi har hele tiden spennende diskusjoner på gang, men det betyr jo ikke at det blir noe av hver kontakt. Vi vil allikevel hevde at Funcom bokser over sin vektklasse internasjonalt, fordi vi har vært med lenge og er et etablert navn etter hvert, sier Morten Larssen.

- Med de grepene vi har tatt tror vi at vi er godt posisjonert. Våre inntekter i dag er langt større, og kostnadsbasen langt mer stabil, enn i 2008 da vi hadde en aksjekurs på 54 og var verdsatt til tre milliarder, mer enn Norske Skog.

PS! Selskapet kommer med sin kvartalsrapport for Q4 i 2013 den 28. februar. I tredjekvartal leverte de et resultat etter skatt på 108.000 dollar, mot et tap på 449.000 dollar i samme periode året før. Aksjekursen var i dagene før Økokrim-saken oppe i 5,60. Den står onsdag i 4,34.

Publisert:

Flere artikler

  1. Fortsatt i rødt for Funcom

  2. Funcom håper på drahjelp fra Hollywood

  3. Funcom satser stort på neste spillsatsing

  4. Annonsørinnhold

  5. Ny spillsmell for Funcom

  6. Funcom tar grep – venter spillerflukt