Vil straffe bedrifter som har dyre numre

Forbrukerombudet varsler økonomiske straffetiltak mot bedrifter som fremdeles benytter seg av dyre, femsifrede kundeservicenumre.

VARSLER STRAFF: Bente Øverli, nesteleder hos Forbrukerombudet, vil bruke økonomiske sanksjoner mot bedrifter som har dyre kundeservicenummer.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

Både markedsføringsloven og EU-domstolen forbyr nå næringsdrivende å henvise kunder til dyre spesialnumre. Taksten skal være den samme som når man ringer et vanlig mobil- eller fasttelefonnummer.

Barne- og likestillingsdepartementet ga næringsdrivende frist til 15. oktober med å rette seg etter det nye lovverket. De fleste bedriftene har rettet seg etter loven, men ifølge Forbrukerombudet brytes den fremdeles av mange bedrifter, melder NRK.

Nå varsler Forbrukerombudet straffetiltak for bedrifter som fremdeles benytter dyre, femsifrede numre.

– Det kan være at vi rett og slett må fatte et vedtak om økonomiske sanksjoner for å sørge for at de ikke bryter loven videre, sier nestleder hos Forbrukerombudet, Bente Øverli.

Øverli sier Forbrukerombudet ikke ser noe mønster når det gjelder hvilke selskaper som ikke retter seg etter loven.

Bedriftene er nå lovpålagt å enten avvikle overtakserte spesialnumre, eller å tilby et alternativt og synlig kundenummer til normal pris.

Les også

Forbrukerombudet mener bokklubber bryter loven

Les også

Telenors betalingstjeneste ilagt millionbot

Les også

Vil utfordre Rune Bjerke på forbrukslån

Her kan du lese mer om