Partene møtes hos Riksmekleren i dag: Ekspert mener pilotene sitter på en sterk hånd

NHH-professor forstår pilotenes lønnskrav. Svensk ekspert mener de sitter på svært sterke forhandlingskort.

KAN BLI SATT PÅ BAKKEN: 3 av 4 SAS-fly kan bli parkert dersom det blir streik fra og med fredag.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

Onsdag møtes SAS Pilot Group og SAS hos Riksmekleren. Kommer ikke partene til enighet, kan det bli streik blant 1.500 piloter – og tre av fire SAS-fly kan fra fredag bli stående på bakken.

Journalist og flyekspert Jan Ohlsson i svenske Expressen mener pilotene sitter på en svært sterk hånd.

– De sitter på den fordelen at det er en enorm pilotmangel. Man sier at det trengs 500.000 nye piloter i verden innen 18 år. Det gjør at pilotene har et gyllent utgangspunkt, sier han.

Ohlsson hevder det vil bli svært vanskelig for SAS å sørge for at alle passasjerer kommer seg til sin sluttdestinasjon, dersom det blir streik for 1.500 piloter.

– Det finnes ingen fly med besetning man kan leie nå på grunn av Boeings Max 8-krise, sier han.

Les også

Pilotmeglinger i tre land: Tilbyr kostnadsfri ombooking

Ettertraktede piloter

– Det stemmer at det er en pilotmangel i verden. Det gjør dem ettertraktet, sier flybransjeekspert Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI til E24.

– Er dette noe pilotene vil være bevisst på rundt forhandlingsbordet?

– Ja, selvfølgelig er det. Generelt står pilotene sterkere nå med et voksende antall flyginger globalt. Samtidig spørs det hvor mye det vil ha å si for forhandlingene at pilotene kan få høyere lønn i et annet land, for de bor jo der de bor. Og selv om flymarkedet vokser totalt, er det ikke så mye mer å hente i Norge. Vi er allerede blant dem som flyr mest i verden.

NHH-professor Frode Steen, ekspert på luftfartsøkonomi, tror imidlertid ikke SAS vil slite med å få tak i folk.

– Det er forskjell på pilotmangel og pilotmangel. Noen jobber er mer attraktive enn andre, så jeg tror at om hvis SAS lyser ut stillinger, får de nok søkere, sier han.

– Men streik er dyrt og det vet pilotene. SAS får ikke et overskudd på to milliarder om det blir et par ukers streik nå, legger Steen til.

Fokuserer på seg selv

Leder Jan Levi Skogvang i Norsk Pilotforbund i Parat, underlagt paraplyorganisasjonen SAS Pilot Group, forteller at de nå gyver løs på en ny dag med forhandlinger med en positiv innstilling.

– Vi har et utgangspunkt som er levert til megleren fra begge parter, så vi får bare starte der. Jeg tror det er fint å få inn en tredjepart nå, sier han.

Skogvang forteller at fokuset rundt forhandlingsbordet vil handle om kravene de har fremmet – og ikke pilotmarkedet for øvrig.

– Det kan nok stemme at det er et økende pilotbehov, spesielt i andre deler av verden, men det er ikke noe vi vektlegger. Vi er opptatt av oss og det vi ønsker forbedret. Hvis det er pilotknapphet er det noe arbeidsgiver eventuelt må føle på, vi kommer til å konsentrere oss om våre konkrete punkter hvor vi mener vi ligger langt utenfor standarden i vår bransje.

Les også

Fullt kaos i SAS-trafikken fredag hvis pilotmegling ikke lykkes

Ønsker sin del av kaken

Striden står om lønnskrav og i tillegg forutsigbarhet knyttet til vaktlister og frihelger. Dessuten har SAS ifølge fagforeningene, sagt opp to avtaler om karriereutvikling, ansiennitet og rollefordeling på forskjellige vakter.

Steen ved NHH sier han godt kan forstå deler av kravet fra SAS-pilotene.

– De ønsker at noe av overskuddet som SAS har levert i to år blir å se på deres egen lønningspose. Det virker ikke urimelig.

– Og så kan det virke som at noe av konflikten dreier seg om å få mer kontroll på hva ledelsen har makt til gjøre i forbindelse med innleie av arbeidskraft. Jeg har mindre forståelse for dette, og jeg tror ikke SAS har så mye valg – for å være konkurransedyktige på kostnader er de avhengige av å ha fleksibilitet til å leie inn noen fly med besetning (såkalt wet lease, journ.anm.) – og dette bør det være selskapet og ikke pilotene som kontrollerer, sier Steen.

Han legger til at det er forståelig at pilotene er redde for å miste noe av kontrollen de har hatt over selskapet, men vektlegger at SAS er i en internasjonal konkurransesituasjon.

– Så det er ikke sikkert at pilotene burde få bestemme over dette.

Her kan du lese mer om