Vy Bybil har passert 10.000 brukere: – Ikke langt unna å vurdere flere biler

Bildeling er i vekst og et av de nyeste selskapene, Vy Bybil, ligger foran skjemaet.

ØKT PÅGANG: Med 10.000 brukere har Vy Bybil har passert sine interne mål.

Foto: Frode Hansen VG
Publisert:

Vy (tidligere NSB) Bybil har nå passert 10.000 registrerte brukere.

Det viser kvartalsrapporten til danske Green Mobility som leier ut bilene til Vy.

Det interne målet var å klare 8.000 brukere innen utgangen av april.

– Vi ligger en del foran skjema, sier sjef for Vy Bybil, Espen Dyb Løvold, som ikke vil overdrive veksten men sier at de er fornøyd med utviklingen.

Selskapet som lanserte ved starten av 2019 har opplevd økt pågang de siste ukene.

– Det hjelper at bilene ikke er dekket av en meter snø, sier Løvold.

Målet er 17.000 brukere i løpet av 2019, og Løvold vil ikke oppjustere egne mål til tross for at man ligger foran skjema. En registrert bruker er en som har lastet ned appen og fått førerkort og betalingsinformasjonen godkjent.

Les også

Konkurrenter misliker NSB-satsingen: – Spesielt at skattefinansierte NSB konkurrerer med gründerne

Nærmer seg ny bilbestilling

Ifølge selskapet er det flest menn som bruker tjenesten, og gjennomsnittsalderen er i midten av 30-årene.

– Det er litt skuffende at det er flest menn, vi skulle jo også gjerne hatt flere kvinner, men overraskende er det ikke, sier Løvold og legger til at den eldste brukeren er 80 år.

Han forklarer at man også har fått på plass en god del bedriftskunder, slik at bilene brukes både i og utenfor arbeidstid, og dermed kan samme bil brukes av flere typer kunder.

– Hvor lenge holder antallet biler dere har tilgjengelig i dag?

– Det er godt spørsmål, men det er ikke så langt unna at vi må vurdere å bestille flere biler. Når det begynner å bli slik at det ofte ikke er bybiler tilgjengelig innen rekkevidde, må vi bestille flere biler, sier Løvold.

Bildelingssjefen sier man da må bestille minimum 100 nye biler, i tillegg til de 250 bilene som allerede står parkert rundt omkring i Oslo.

Les også

Konsernsjef ville beholde navnet NSB

Har fått flere parkeringsbøter enn man håpet på

Løvold sier at man har hatt litt innkjøringsutfordringer, spesielt når det kommer til parkering.

– Vi har fått litt flere parkeringsbøter enn vi håpet på, men det blir bedre og bedre, sier Løvold og legger til.

– Brukerne begynner å lære seg å bruke bilen, hvilke turer som fungerer og hvilke som ikke er like passende. Hvis du har et møte på Grand Hotell, så er det ikke gitt at man finner parkering på Karl Johan.

Nå håper Vy Bybil at de får drahjelp av Oslo kommune som for tiden holder på med flere prøveprosjekter med dedikerte parkeringsplasser for bildelingsselskaper.

Vy har allerede fått kommunale parkeringsplasser på Helsfyr utenfor sentrum, men sier det vil hjelpe veldig om selskapet kan få flere subsidierte parkeringsplasser av kommunen fremfor plassene de i dag betaler full pris for til privat aktører.

Også andre bildelingsselskaper er med i prosjektet.

Løvold tror det må subsidierte parkeringsplasser til for at nordmenn skal la være å kjøpe privatbil.

– Jeg tror det er den eneste måten å virkelig få bukt med privatbilismen. Man har jo tross alt holdt på med bildeling i Oslo i over 20 år.

Vy Bybil kan parkeres på offentlige parkeringsplasser uten tidsbegrensning, samt på selskapets egne hotspots.

Taper penger

Både Vy Bybil og Green Mobility taper dog penger på tjenestene de tilbyr.

Det danske selskapet hadde inntekter på 7,3 millioner danske kroner i første kvartal, med et negativt driftsresultat på 5,0 millioner kroner.

Vy Bybil kommer til å gå med større underskudd i 2019, men har som mål å gå i null i 2020 for deretter å tjene penger i 2021.

Les også

NSB vurderer å droppe komfortkupeen på Østlandet

Les også

NSB får ikke kalle seg Vy – navnet er for kort

Les også

Tillitsvalgte i NSB: – Vi valgte å ikke kjempe mot Vy-navnet

Her kan du lese mer om