Mer nettbanktrøbbel for DNB

Flere kunder ble torsdag morgen trukket dobbelt for regninger.

TRØBLETE UKE: Tre ganger denne uken er DNBs kunder blitt rammet av IT-problemer hos storbanken.

Ints Kalnins
Publisert:,

Tre ganger denne uken er DNB blitt rammet av nettbankfeil (se faktaboks). Ved samtlige tilfeller skal årsaken ha vært problemer hos IT-leverandøren Evry.

Torsdag morgen fikk E24 og VG flere tips fra DNB-kunder som hadde blitt trukket dobbelt. I tillegg er det flere overføringer som ikke har gått til riktig tid.

Er du rammet? Tips oss her.

Kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide sier til E24 at det er en følgefeil fra onsdagens problemer.

- Det er en følgefeil fra det vi opplevde i går natt. Det var noen kjøringer som gikk da som ble gjentatt i dag tidlig. Vi er i ferd med å reversere dette nå. Kundene som er rammet trenger ikke å gjøre noe selv, opplyser han.

- Hvor mange transaksjoner er det snakk om?

- Det er noen titalls tusen transaksjoner som kjøres i retur nå.

Midteide karakteriserer uken som veldig krevende, og sier at de har sittet i møter med Evry gjennom hele gårsdagen.

- Vårt fokus er å få god innsikt i det som har skjedd, og sikre at det ikke skjer igjen. Vår IT-folk sitter nesten kontinuerlig sammen med Evry og jobber sammen for å bli ferdige med hendelsene vi har hatt.

E24 har fått flere tips om at kunder som har konto i DNB ikke har fått utbetalt lønn og feriepenger i dag. Dette er foreløpig ikke bekreftet eller avkreftet fra bankens side,

En tipser skriver at han ikke har fått utbetalt pensjon fra NAV. DNB har lagt ut en melding på sin nettside hvor de opplyser at som følge av feilen natt til onsdag er det noen overføringer som ikke har gått til riktig tid. Banken opplyser at det pengene fra NAV, som normalt kommer den 19. hver måned er på vei.

«Vi jobber så fort vi kan med å få pengene inn på kontoen din», står det på nettsidene.

Denne meldingen står på nettsidene til DNB torsdag morgen.

Evry har foreløpig ingen kommentar til dagens hendelser.